Senaste nytt

SAS Boeingflotta

Bye Bye LN-RRY! :)

Screenshot_20190827-152229.png

Ja men å andra sidan verkar norska maskiner, -700, med toaletterna bak ha slingats in på ARN-Europa mycket frekvent i sommar. Lyckades pricka dessa två gånger i sommar. Förutom toalettbelägenheten ger maskinerna ett allmänt slitet intryck. :(
Mycket frekvent kan jag inte hålla med om, om du menar de 6 ursprungliga -700 som levererades runt 2000 just för att flyga "norska linjer". Det har hänt vid enstaka tillfällen, oftast lördag - söndag att maskinerna har utgått från Stockholm/Göteborg.
Om du med norska maskiner även inkluderar LN-TUF (f.d. Braathen) så tillhör den Stockholmsbasen numera och har flugit på svenska linjer i minst ett och ett halvt år.

Ja jag inkluderade bl a LN-TUF, men även LN-RRN. LN-TUF är ändå i hyfsat skick men LN-RRN upplevde jag som närmast nedgången.

Ja jag inkluderade bl a LN-TUF, men även LN-RRN. LN-TUF är ändå i hyfsat skick men LN-RRN upplevde jag som närmast nedgången.
LN-RRN har gjort två svenska visiter i sommar; dels 27/7 - 29/7 och dels 5/8 - 8/8.
Så du hade onekligen otur!
Det är väl troligt att den maskinen är en av de första -700 att utrangeras eftersom den inte, som nämnts här, har uppgraderats med den nya kabinen.
Däremot har förekomst eller avsaknad av winglets inte någon större betydelse, eftersom det snarare speglar när i cykeln maskinerna har levererats.
Exempelvis så saknar LN-TUF winglets, men den har uppgraderad kabin och kan väl förväntas bli kvar något längre i flottan.
Den är för övrigt den allra äldsta i SAS flotta av Boeing 737-700.

@KalleSus Jag vill minnas att SAS vid någon av de otaliga besparingskampanjerna eftermonterade en hel del winglets. Möjligt det bara var på -800?

Mycket intressant info @KalleSus ! Ja visst kan man kalla det otur. Nu var det ju ingen fara så. Fram kommer man - det är väl mer en fråga pm att man vant sig vid en högre nivå.

@KalleSus Jag vill minnas att SAS vid någon av de otaliga besparingskampanjerna eftermonterade en hel del winglets. Möjligt det bara var på -800?
Det finns eftermonterade winglets på några av de ursprungliga -700-maskinerna från Braathens (dock ej på just LN-TUF) .
I övrigt kommer jag bara på att SAS har gjort eftermontering på en -800 (LN-RRL) Just den eftermonteringen var nog ett test, och kostnaden motiverade väl inte bränslebesparingen, så därför avstannade det projektet.
Däremot har ju alla -700 och -800 som levererats från 2007 och framåt, fabriksmonterade winglets.

Toppen