Senaste nytt

Brisbane-Kapstaden i över nyår finns det några fiffiga lösningar?

Har nu bokat. Skall hälsa på några kompisar i Perth på julen så det blev därifrån istället för BNE. Mycket trevlig dam som tog tid på sig men kunde inte boka rutten PER-BKK-ABB-JHB-CPT då det blev för många poäng och segment. Men AHO fick beröm för den kreativa routingen så hon hade önskat att den gick att boka. Hon dubbelkollade med sin supervisor. Istället tog vi (också hjälp av AHO kartor på routing) och bokade PER-SIN-JHB-CPT. Tyvärr fanns den långa sovsträckan SIN-JHB endast i Economy. Men jag har tydligen tre dagar på mig att boka om så hon rekommenderade att jag ringde dagligen och kollade om business platser släpptes. Ca 150 US i bokningsavgifter.

Men det som förvånade mig var att poänguttaget för denna enkel-resa (fortsätter nog upp till Europa sen) och delvis i economy gick på 130 000 US Dividend miles. Stämmer det? Skall man köpa segmentet JHB-CPT själv? (Kostar ca 1500 kr i economy)

Last edited:
Om du har fyra fruar och reser tillsammans, kan du åka med sydafrikanskt LCC, Kulula och fjärde frun får åka gratis. :p
Mer info kan du läsa här: http://www.businessclass.se/flygbiljetter/4472-fjaerde-fru-far-flyga-gratis-till-jacob.html

Men det som förvånade mig var att poänguttaget för denna enkel-resa (fortsätter nog upp till Europa sen) och delvis i economy gick på 130 000 US Dividend miles. Stämmer det? Skall man köpa segmentet JHB-CPT själv? (Kostar ca 1500 kr i economy)

Seriöst svar är tyvärr ja.
Kostnaden för en award mellan South Pacific och Africa i Business class är 130.000 US miles.

Last edited:
Har nu bokat. Skall hälsa på några kompisar i Perth på julen så det blev därifrån istället för BNE. Mycket trevlig dam som tog tid på sig men kunde inte boka rutten PER-BKK-ABB-JHB-CPT då det blev för många poäng och segment. Men AHO fick beröm för den kreativa rottingen så hon hade önskat att den gick att boka. Hon dubbelkollade med sin supervisor. Istället tog vi (också hjälp av AHO kartor på routing) och bokade PER-SIN-JHB-CPT. Tyvärr fanns den långa sovsträckan SIN-JHB endast i Economy. Men jag har tydligen tre dagar på mig att boka om så hon rekommenderade att jag ringde dagligen och kollade om business platser släpptes. Ca 150 US i bokningsavgifter.

Jag kunde hitta följande flighter med 1 Business class award plats.

12/29(SA) SQ224 c1
Perth Singapore
07:35 12:50 772

12/29(SA) SQ981 c1
Bangkok(BKK) Singapore
21:05 00:35+1 772
12/30(SU) SQ478 c1
Singapore Johannesburg
02:30 07:10 772
12/30(SU) SA317 c1
Johannesburg Capetown
09:05 11:15 738​

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Efter mycket plingelingande till US Airways blev det till sist en bokning. Hyggliga att prata med även om uppgifterna om poäng och liknande ibland kan variera lite. Även hjälpsamma med att leta awardplatser. För en award novis är det intressant att se hur tillgång ändrar sig hela tiden. De mer kreativa routingen fungerade inte. För många segment enligt US Airways. Enda nackdelen med denna bokning är att det långa benet JHB-BKK inte hade några öppningar i C. Kände mig tvingad att boka ändå då jag hade en väldigt bra resa till CPT + att man måste komma hem när semestern tar slut. Får kolla om det blir några öppningar. Kan vara värt ombokningsavgiften. Jag tackar för tips. Det här är ju riktigt spännande att snoka efter platser.

South African Airways 281 Depart: 11:45 PM Perth, Australia (PER)
Arrival: 4:50 AM Johannesburg, South Africa (JNB) 29 Dec
30 Dec NA NA NA
South African Airways 307 Depart: 7:00 AM Johannesburg, South Africa (JNB)
Arrival: 9:10 AM Cape Town, South Africa (CPT) 30 Dec NA NA NA
South African Airways 316 Depart: 8:50 AM Cape Town, South Africa (CPT)
Arrival: 10:50 AM Johannesburg, South Africa (JNB) 09 Jan NA NA NA
Thai Airways 992 Depart: 1:40 PM Johannesburg, South Africa (JNB)
Arrival: 5:55 AM Bangkok, Thailand (BKK) 09 Jan
10 Jan NA NA NA 31C
Thai Airways 473 Depart: 11:59 PM Bangkok, Thailand (BKK)
Arrival: 12:05 PM Brisbane, Australia (BNE) 10 Jan NA NA NA 12E

US awarddisken rekomenderar själva att kolla tillgängligheten på Aeroplans hemsida. Enligt vad jag fick höra sist så stämmer tillgängligheten där med deras system till 90%.

Tack för tipset. Gick med i Aeroplan. Det gick snabbt. Snygg hemsida och det verkar gå bra att söka award platser där.

Toppen