Senaste nytt

Svenska kronans fall - påverkar det ert resande?

mtlmr

Medlem
Ni som är så säkra på er sak. Eftersom räntan är det absolut viktigaste för kursen, och inflationen styr räntan. Varför får vi i dagens miljö inte upp inflationen? Den uppmätta inflationen verkar nästan frånkopplad löneökningar, ränteförändringar och allt annat. Eller uppfattar jag det fel?

Så är det naturligtvis (åtminstone när man inte har bunden valuta - som ju Sverige lämnade för många år sedan) - eller kanske man skall säga "tyvärr"... Dagens valutakurs säger ju då en del om omvärldens förtroende för svensk valuta och därmed indirekt om svensk ekonomi (trots Magdalenas försäkringar om att vi är "väl rustade").

"Spännande" är kanske ett lite väl positivt ord ... jag skulle snarare använda "skrämmande" eller "obehagligt" :(
 

Gweilo_2

Medlem
Köpte sommarhus istället och var rätt orolig att jag skulle sakna sommarsemestrar utomlands, men inte det minsta. Är iofs inte direkt relaterat till kronförsvagningen men man kan ju inbilla sig att kalkylen ser bättre ut. Självsuggestion skall inte underskattas vid husköp....-:)
 
  • Gilla
Reactions: pep

Tjaeng

Medlem

Vet inte riktigt som skillnader i inflation vekligen förklarar hela skillnaden i kursutveckling CHF vs SEK?

70F89424-4916-4442-AF05-DD65C1979807.jpeg
 

Samosaguas

Medlem
...vår son (som inte har koll på valutakurser) utryckte ett större intresse för att åka till Treriksröset, cykla och tälta på Gotland och åka nattåg till Malmö än att gå på Disneyland i Hong Kong, bada i Medelhavet eller att besöka ännu en europeisk storstad.. så det lutar åt lite färre utlandsresor framöver i alla fall.
Hur har du uppfostrat sonen egentligen? ;) Nattåg när pappa borde fixa businessbiljetter...
 

obs

Medlem
Har dkk nånsin stått högre mot sek än nu?
Jag tror inte det. Jag minns när en svensk krona kostade 1,20 danska kronor någon gång på 80-talet men sen har det bara gått neråt för SEK:n.

1 januari 1984: 100 DKK = 80,55 SEK
1 januari 2019: 100 DKK = 137,60 SEK
23 augusti 2019: 100 DKK = 143,71 SEK

EDIT: Eller vänta lite. Det ser faktiskt ut som att danska kronan har varit högre runt början på 2009. 15 januari 2009: 100 DKK = 149,50 SEK
 
Last edited:
Toppen