För den som är intresserad av Metal-kortets försäkring så kan jag ge en liten beskrivning av min erfarenhet av att försöka få ersättning för försening. I sammanfattningen i appen står det ersättning om £80 per timme upp till maximalt £320. Jag hade en resa med TAP där anslutningen missades. Förseningen var inte så lång men pga missad anslutning blev vi 17h sen fram till slutdestinationen.
Svaret när jag skickade in claimet var att jag inte får någon ersättning pga 2 skäl. TAPs anledning till förseningen var bara allmän inkompetens (långsamma att boarda etc) och det faller ej under de orsaker som täcks (kollade och villkoren listar mycket riktigt följande: adverse weather; strike action; industrial action; mechanical breakdown; technical fault; closure of air space directly due to volcanic eruption; or due to a natural disaster) och vidare så var planet jag skulle åkt vidare med i tid och det har då inte uppstått en försening då det planet ankom i tid oavsett om jag var med eller inte. Så de ansåg att de fallerade på 2 saker för att jag skulle få ersättning.
Verkar vara korrekt enligt villkoren men minskar i alla fall värdet av den försäkringen för mig så kanske är av intresse för fler. Tänkte skicka lite feedback till Revolut att de kanske borde inkludera en bättre försäkring om de ska pusha den som en förmån. Glad att jag inte betalat för Metal i alla fall
Det bästa med försäkringen att du behöver inte ha betalt Revolut kortet då är eventuellt försäkrad från 2 eller flera ställen.
Villkor från Amex Platinum samma som för Elite gällande detta parti.
Förseningsskydd
”1.Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den försäkrades Platinum Card och kan endast göras under en resa. Om den försäkrade inte är kortmedlem och reser utan sällskap av en kort- medlem kan den försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk. Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng.
2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi före aviserad avgångstid i följande fall:
a) Missad avgång: Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden,
b) Försening, inställning eller överbokning: Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden,
c) Missad anslutning: Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden.”