Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

intuition

Medlem
Nu snackar du svår svenska...

Engångskortet i revolut byter kortnummer automatiskt efter varje köp. Det är ju det som är hela grejen.

Ps
Det går säkert att lägga till ett engångskort i betalservicetjänster. Kortet förbrukas direkt i och med att tjänsten gör en provdebitering för att säkra att kortet inte är spärrat så det är ju en av de mer meningslösa saker man kan ägna sig åt.
 
Last edited:

ekf

Medlem
Okej, så engångskorten går inte ens att lägga till i Wallet? Inga ersättare till de vanliga virtuella korten med andra ord.
Varför skulle du vilja lägga till engångskort i Wallet? Det blir ju massor med extra administration... Lägg till ett av de vanliga virtuella istället, så kan du sätta olika spend-gränser och spärra det fysiska och det i wallet oberoende av varandra.
Om du betalar för premium så kan du dessutom ha flera vanliga virtuella och ett (eller flera?) engångskort parallellt, som det redan påpekats...
 
Det går säkert att lägga till ett engångskort i betalservicetjänster. Kortet förbrukas direkt i och med att tjänsten gör en provdebitering för att säkra att kortet inte är spärrat så det är ju en av de mer meningslösa saker man kan ägna sig åt.
Det låter ju helt förträffligt om man ska boka hotell: Booking.com, hotels.com m fl lämnar ut kortnummer och CVC-koder i klartext till hotellen | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

intuition

Medlem
Ja, det är precis vad man använder engångskortet till.

(Inte till att lägga in i någon Apple wallet e.dyl. så att kortet omedelbart byter nummer och alltså är ogiltigt när du väl ska betala. )
 

Fidde

Medlem
Problemet med engångskorten är att man inte kan sätta en beloppsgräns som man kan med övriga kort. Dessutom så är det många som gör en ”test-transaktion” för att se att kortet är giltigt och denna räknas ju som ett köp och genererar ett nytt kort.

Jag använder mig istället av vanliga virtuella kort, det går att ta bort och skapa upp till 5 nya per månad i metall-paketet vilket räcker för min användning även om fler hade uppskattats.
 

intuition

Medlem
Ja det är ett ofog när handlare först gör en transaktion på 1usd för att sedan göra det riktiga köpet. Jag vet inte om det är med flit eller bara slarvigt implementerat. Skulle tro det senare.
Men för mig har det bara hänt 1 gång så det har varit ett mindre problem.
Engångskortet tillåter 5 transaktioner per dag så det är en bättre lösning om man har mer än en handfull transaktioner per månad.
 

Jackie

Medlem
Beställde Revolut på sön 18/8 beräknat leverans 22/8 men fick den redan 20/8 så super snabb leverans och väldigt fint guld kort i metall =)
 

Attachments

  • Revolut.jpg
    Revolut.jpg
    97,3 KB · Visningar: 334

MTheC

Medlem
För den som är intresserad av Metal-kortets försäkring så kan jag ge en liten beskrivning av min erfarenhet av att försöka få ersättning för försening. I sammanfattningen i appen står det ersättning om £80 per timme upp till maximalt £320. Jag hade en resa med TAP där anslutningen missades. Förseningen var inte så lång men pga missad anslutning blev vi 17h sen fram till slutdestinationen.

Svaret när jag skickade in claimet var att jag inte får någon ersättning pga 2 skäl. TAPs anledning till förseningen var bara allmän inkompetens (långsamma att boarda etc) och det faller ej under de orsaker som täcks (kollade och villkoren listar mycket riktigt följande: adverse weather; strike action; industrial action; mechanical breakdown; technical fault; closure of air space directly due to volcanic eruption; or due to a natural disaster) och vidare så var planet jag skulle åkt vidare med i tid och det har då inte uppstått en försening då det planet ankom i tid oavsett om jag var med eller inte. Så de ansåg att de fallerade på 2 saker för att jag skulle få ersättning.

Verkar vara korrekt enligt villkoren men minskar i alla fall värdet av den försäkringen för mig så kanske är av intresse för fler. Tänkte skicka lite feedback till Revolut att de kanske borde inkludera en bättre försäkring om de ska pusha den som en förmån. Glad att jag inte betalat för Metal i alla fall :)
 

McFace

Medlem
Verkar vara korrekt enligt villkoren men minskar i alla fall värdet av den försäkringen för mig så kanske är av intresse för fler. Tänkte skicka lite feedback till Revolut att de kanske borde inkludera en bättre försäkring om de ska pusha den som en förmån. Glad att jag inte betalat för Metal i alla fall :)

Låter som förväntat.

Hur har du upplevt den praktiska funktionaliteten med kortet?

Jag frågar eftersom jag testade kortet i två veckor i USA och till slut bytte till att använda plastkortet eftersom det verkade som rena slumpen om metal-kortet skulle fungera eller inte. (Anslagsvis ca 80% på chip och kanske 50% på magnetremsan.)
 
För den som är intresserad av Metal-kortets försäkring så kan jag ge en liten beskrivning av min erfarenhet av att försöka få ersättning för försening. I sammanfattningen i appen står det ersättning om £80 per timme upp till maximalt £320. Jag hade en resa med TAP där anslutningen missades. Förseningen var inte så lång men pga missad anslutning blev vi 17h sen fram till slutdestinationen.

Svaret när jag skickade in claimet var att jag inte får någon ersättning pga 2 skäl. TAPs anledning till förseningen var bara allmän inkompetens (långsamma att boarda etc) och det faller ej under de orsaker som täcks (kollade och villkoren listar mycket riktigt följande: adverse weather; strike action; industrial action; mechanical breakdown; technical fault; closure of air space directly due to volcanic eruption; or due to a natural disaster) och vidare så var planet jag skulle åkt vidare med i tid och det har då inte uppstått en försening då det planet ankom i tid oavsett om jag var med eller inte. Så de ansåg att de fallerade på 2 saker för att jag skulle få ersättning.

Verkar vara korrekt enligt villkoren men minskar i alla fall värdet av den försäkringen för mig så kanske är av intresse för fler. Tänkte skicka lite feedback till Revolut att de kanske borde inkludera en bättre försäkring om de ska pusha den som en förmån. Glad att jag inte betalat för Metal i alla fall :)
Det bästa med försäkringen att du behöver inte ha betalt Revolut kortet då är eventuellt försäkrad från 2 eller flera ställen.

Villkor från Amex Platinum samma som för Elite gällande detta parti.

Förseningsskydd

”1.Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den försäkrades Platinum Card och kan endast göras under en resa. Om den försäkrade inte är kortmedlem och reser utan sällskap av en kort- medlem kan den försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk. Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng.



2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi före aviserad avgångstid i följande fall:
a) Missad avgång: Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden,
b) Försening, inställning eller överbokning: Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden,
c) Missad anslutning: Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden.”
 
Toppen