Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

MTheC

Medlem
Det bästa med försäkringen att du behöver inte ha betalt Revolut kortet då är eventuellt försäkrad från 2 eller flera ställen.

Villkor från Amex Platinum samma som för Elite gällande detta parti.

Förseningsskydd

”1.Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den försäkrades Platinum Card och kan endast göras under en resa. Om den försäkrade inte är kortmedlem och reser utan sällskap av en kort- medlem kan den försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk. Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng.



2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi före aviserad avgångstid i följande fall:
a) Missad avgång: Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden,
b) Försening, inställning eller överbokning: Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden,
c) Missad anslutning: Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och inget alternativ finns tillgängligt inom 4 timmar före den aviserade avgångstiden.”
Har fått ersättning från AmEx-försäkringen för utläggen (de överskjutande delarna över 4k (vi var 2 pers) togs sen på hemförsäkringen). Hade dock hoppats på £320 från Revolut för själva förseningen (de ersätter inga utlägg).
 

MTheC

Medlem
Låter som förväntat.

Hur har du upplevt den praktiska funktionaliteten med kortet?

Jag frågar eftersom jag testade kortet i två veckor i USA och till slut bytte till att använda plastkortet eftersom det verkade som rena slumpen om metal-kortet skulle fungera eller inte. (Anslagsvis ca 80% på chip och kanske 50% på magnetremsan.)
Tog bara ut pengar 1 gång på den hör resan (i USA) och det funkade bra. Hade dock en del problem med det i Tyskland tidigare i somras och då verkade det vara pga tjockleken på kortet.
 
Har fått ersättning från AmEx-försäkringen för utläggen (de överskjutande delarna över 4k (vi var 2 pers) togs sen på hemförsäkringen). Hade dock hoppats på £320 från Revolut för själva förseningen (de ersätter inga utlägg).

Gäller inte på inrikesflyg eller missad anslutning.

"What is not covered

Any claim that relates to a Baggage delay that occurs within 72 hours of You taking out this Group Policy.

Any flight that is not Your international outbound, including associated connecting flights.



Any Trip which is a one way journey or if the Trip is longer than the duration shown on the Statement of Insurance.

Any circumstances You were aware of at the time of taking out this Group Policy that could reasonably be expected to give rise to a claim.

Any other loss or extra expenses You incur as a result of a temporary loss of Your Baggage, for example telephone calls, any form of communication expenses, loss of earnings, additional travel expenses or additional accommodation expenses.

Any claim that cannot be substantiated with either original receipts and / or original credit card or bank statements that substantiate Your purchase of emergency replacement clothing, medication and toiletries.

Any claim for Baggage items that are permanently lost, stolen or damaged.

Any Domestic Flight(s)."

Urklipp av villkoren från deras pdf.
 

MTheC

Medlem
Gäller inte på inrikesflyg eller missad anslutning.

"What is not covered

Any claim that relates to a Baggage delay that occurs within 72 hours of You taking out this Group Policy.

Any flight that is not Your international outbound, including associated connecting flights.



Any Trip which is a one way journey or if the Trip is longer than the duration shown on the Statement of Insurance.

Any circumstances You were aware of at the time of taking out this Group Policy that could reasonably be expected to give rise to a claim.

Any other loss or extra expenses You incur as a result of a temporary loss of Your Baggage, for example telephone calls, any form of communication expenses, loss of earnings, additional travel expenses or additional accommodation expenses.

Any claim that cannot be substantiated with either original receipts and / or original credit card or bank statements that substantiate Your purchase of emergency replacement clothing, medication and toiletries.

Any claim for Baggage items that are permanently lost, stolen or damaged.

Any Domestic Flight(s)."

Urklipp av villkoren från deras pdf.
Nu är jag inte riktigt med hur eller om detta är kopplat till det jag tidigare skrivit. Vad jag kan se så verkar detta verkar gälla förlorat/försenat baggage så inte alls den situation jag beskrev (försening utan förlorat/försenat baggage).
 
Nu är jag inte riktigt med hur eller om detta är kopplat till det jag tidigare skrivit. Vad jag kan se så verkar detta verkar gälla förlorat/försenat baggage så inte alls den situation jag beskrev (försening utan förlorat/försenat baggage).
Suck copy paste fel. SBS = skit bakom spakarna :D

"What is not covered

Any claim arising directly or indirectly from:

a) Strike or industrial action taking place or made public by the date You took out this insurance or the time You booked Your Trip

b) An aircraft or sea vessel being withdrawn from service (temporarily or permanently) on the recommendation of the Civil Aviation Authority; port authority, or any other similar body in any country.

Any claim that relates to a delay that occurs within 72 hours of You taking out this Group Policy.

Any flight that is not Your international outbound, connecting or inbound flight.

Any Trip which is a one way journey or if the Trip is longer than the duration shown on the Statement of Insurance.

Any circumstances You were aware of at the time of taking out this Group Policy that could reasonably be expected to give rise to a claim.

Any other loss or extra expenses You incur as a result of a delayed departure, for example telephone calls, any form of communication expenses, loss of earnings, additional car parking costs, additional travel expenses or additional accommodation expenses.

Any claim for a cancelled flight, if this flight is cancelled before its departure time as per Your travel itinerary.

Any Domestic Flight(s)."
 

MTheC

Medlem
Suck copy paste fel. SBS = skit bakom spakarna :D

"What is not covered

Any claim arising directly or indirectly from:

a) Strike or industrial action taking place or made public by the date You took out this insurance or the time You booked Your Trip

b) An aircraft or sea vessel being withdrawn from service (temporarily or permanently) on the recommendation of the Civil Aviation Authority; port authority, or any other similar body in any country.

Any claim that relates to a delay that occurs within 72 hours of You taking out this Group Policy.

Any flight that is not Your international outbound, connecting or inbound flight.

Any Trip which is a one way journey or if the Trip is longer than the duration shown on the Statement of Insurance.

Any circumstances You were aware of at the time of taking out this Group Policy that could reasonably be expected to give rise to a claim.

Any other loss or extra expenses You incur as a result of a delayed departure, for example telephone calls, any form of communication expenses, loss of earnings, additional car parking costs, additional travel expenses or additional accommodation expenses.

Any claim for a cancelled flight, if this flight is cancelled before its departure time as per Your travel itinerary.

Any Domestic Flight(s)."

Jag tycker dock inte att mitt case faller under något av undantagen men när jag läser vad som täcks:
“What is covered

If the departure of the Public Transport on which you are booked to travel, according to Your travel itinerary, is delayed by at least 4 hours due to:
- adverse weather;
- strike action;
- industrial action;
- mechanical breakdown ;
- technical fault;
1 closure of air space directly due to volcanic eruption; or
- closure of air space directly due to a natural disaster;
We will pay You:
- an initial compensation amount of £80 if You are delayed for more than 4 hours;
- an additional compensation amount of £80 for each complete hour You are delayed after
the initial 4 hour period, up to a maximum payment of £320 per Trip.”

Orsaken till förseningen var inget av det som räknades upp och sen menar de att mitt (ursprungliga) flyg vidare gick i tid men min anslutning var sen (mindre än 1h) så att jag blev sen spelar ingen roll. Är dock lite intressant att de nämner connecting flight som att det borde vara täckt.

Värdet av en förseningsförsäkring minskar ju dock om det inte gäller om man missar en anslutning och det måste bero på en begränsad lista av skäl.
 
Jag tycker dock inte att mitt case faller under något av undantagen men när jag läser vad som täcks:
“What is covered

If the departure of the Public Transport on which you are booked to travel, according to Your travel itinerary, is delayed by at least 4 hours due to:
- adverse weather;
- strike action;
- industrial action;
- mechanical breakdown ;
- technical fault;
1 closure of air space directly due to volcanic eruption; or
- closure of air space directly due to a natural disaster;
We will pay You:
- an initial compensation amount of £80 if You are delayed for more than 4 hours;
- an additional compensation amount of £80 for each complete hour You are delayed after
the initial 4 hour period, up to a maximum payment of £320 per Trip.”

Orsaken till förseningen var inget av det som räknades upp och sen menar de att mitt (ursprungliga) flyg vidare gick i tid men min anslutning var sen (mindre än 1h) så att jag blev sen spelar ingen roll. Är dock lite intressant att de nämner connecting flight som att det borde vara täckt.

Värdet av en förseningsförsäkring minskar ju dock om det inte gäller om man missar en anslutning och det måste bero på en begränsad lista av skäl.
Vild gissning det är väl partiet ”missad anslutning” inte står beskrivet som det gör hos amex och hos andra försäkringsbolag.

Ersättning är rätt generös när väl slår in.

Räcker ju med 5 timmar försening under rätt omständigheter går du ju till med plus på metalårsavgift. :D
 

MTheC

Medlem
Vild gissning det är väl partiet ”missad anslutning” inte står beskrivet som det gör hos amex och hos andra försäkringsbolag.

Ersättning är rätt generös när väl slår in.

Räcker ju med 5 timmar försening under rätt omständigheter går du ju till med plus på metalårsavgift. :D
Nu har jag bara haft metal sedan i maj så har inte haft så många förseningar på den tiden men tittar jag på de förseningar jag råkat ut för de senaste åren så är det få, om ens några, som skulle gett någon ersättning. Skulle mestadels falla på att det inte varit strejk eller tekniska fel som orsakat förseningarna men visst ger det ok ersättning om man lyckas pricka in alla villkoren. För mig är det ofta mindre relevant varför jag är sen - nu vet jag dock vad som gäller och kommer definitivt inte betala för metal.
 

ericwg

Medlem
Hej alla! Är det någon som haft problem nyligen med att toppa upp sitt Revolut-konto med SAS Eurobonus MC? Jag får kontinuerligt att transaktionen inte godkänns av min kortutgivare och att jag ska kontakta dem. Har provat att aktivera internetbetalningar i appen men gör ingen skillnad.
 

Tonton

Medlem
Hej alla! Är det någon som haft problem nyligen med att toppa upp sitt Revolut-konto med SAS Eurobonus MC? Jag får kontinuerligt att transaktionen inte godkänns av min kortutgivare och att jag ska kontakta dem. Har provat att aktivera internetbetalningar i appen men gör ingen skillnad.

1. Hur mycket försöker du föra över?
2. Använder du enbart SAS MC för att toppa upp Revolut, eller använder du ditt SAS MC för betalningar också?
 
Toppen