Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

My bad! Såg att jag missat klicka i hemväg...
Såhär ser det ut när man valt hemresa.

Orkar du utveckla lite om minsta bortvaro? Inget jag upplever hos t.ex LH?

Visa bifogad bild 96187
Billigaste biljetter kräver nästan alltid att man är borta natten mot lördag. Alla flygbolag vet att de som bara reser under veckorna till största del är affärsresenärer och de är mindre priskänsliga. Där är det viktigare att komma hem rätt datum än billigaste pris. Ta hemresa tisdag veckan efter så ska du se att priset går ner.
 
Vanlig biljettregel - oftast krävs det att man är borta över lördag natt för att få ner priset på biljetten.
Billigaste biljetter kräver nästan alltid att man är borta natten mot lördag. Alla flygbolag vet att de som bara reser under veckorna till största del är affärsresenärer och de är mindre priskänsliga. Där är det viktigare att komma hem rätt datum än billigaste pris. Ta hemresa tisdag veckan efter så ska du se att priset går ner.
Inte orimligt, men orimligt dyrt & dåligt med poäng. :)
 
Ett tips är att om du tycker SAS är för dyrt så flyg med ett annat bolag. Det är lite konstigt att i en konkurrensutsatt marknad klaga över priset hos en viss aktör men sen ändå nyttja densamma.
Alltså, det är ju ingen chans att jag bokar med SAS. Försöker alltid, men blir uppriktigt förvånad när jag inte hittar en enda rimlig anledning att göra det. Ofta är det ju betydligt dyrare än de andra Star Alliance-bolagen, men med i alla fall bättre intjäning av poäng.
 
Alltså, det är ju ingen chans att jag bokar med SAS. Försöker alltid, men blir uppriktigt förvånad när jag inte hittar en enda rimlig anledning att göra det. Ofta är det ju betydligt dyrare än de andra Star Alliance-bolagen, men med i alla fall bättre intjäning av poäng.

Då låter det som att du redan hittat vad som får dig att känna dig nöjdare på dina resor så varför klaga på SAS? Flyg med andra bolag! :)
 
Även de BILLIGASTE biljetterna med Lufthansa mellan Göteborg och Tokyo kräver 6 dagars frånvaro eller lördagsnatt. Dock har som du noterat Lufthansa betydligt lägre priser i ditt fall beroende på att deras biljetter som kräver 3 dagars frånvaro börjar betydligt tidigare i prishierarkin jämfört med SAS.

Lufthansas billigaste biljett som enbart kräver 3 dagar är i V-klass och kostar SEK4505 + skatter medan SAS billigaste som enbart kräver 3 dagar är Q-klass för SEK10088+skatter!

Lufthansas billigaste biljett kräver 6 dagar och kostar SEK1705+skatter.

Notera även att den billigaste Lufthansa-biljetten som enbart kräver 3 dagars frånvaro och som STARTAR i Tyskland (Hamburg) är M-klass till det facila priset av SEK19253+skatter! Ganska lönande för en hamburgare att ta sig till Göteborg med andra ord.

Den exakta anledningen kan nog bara SAS svara på men troligen antar de att de kan få betydligt fler affärsresenärer att betala detta pris för den enorma fördelen att flyga med SAS (Eurobonus-torskar som vi är) kontra att flyga med Lufthansa via de "hemska" transferflygplatserna Frankfurt eller München. Likaså ser Lufthansa chansen att norpa svenska affärsresenärer genom att sänka kraven på frånvaro till ett rimligt pris. På samma sätt vet Lufthansa att de flesta tyskar föredrar Lufthansa (M&M-torskar som de är) och kan därmed ta ut astronomiska belopp för en ekonomiklassbiljett där du bara är borta tre dagar.

Finnair parkerar sig lite förvånande i samma prisklass som SAS på biljetter mellan Göteborg och Tokyo. Antar att det har att göra med att de är så stolta över kort flygtid.
 
Även de BILLIGASTE biljetterna med Lufthansa mellan Göteborg och Tokyo kräver 6 dagars frånvaro eller lördagsnatt. Dock har som du noterat Lufthansa betydligt lägre priser i ditt fall beroende på att deras biljetter som kräver 3 dagars frånvaro börjar betydligt tidigare i prishierarkin jämfört med SAS.

Lufthansas billigaste biljett som enbart kräver 3 dagar är i V-klass och kostar SEK4505 + skatter medan SAS billigaste som enbart kräver 3 dagar är Q-klass för SEK10088+skatter!

Lufthansas billigaste biljett kräver 6 dagar och kostar SEK1705+skatter.

Notera även att den billigaste Lufthansa-biljetten som enbart kräver 3 dagars frånvaro och som STARTAR i Tyskland (Hamburg) är M-klass till det facila priset av SEK19253+skatter! Ganska lönande för en hamburgare att ta sig till Göteborg med andra ord.

Den exakta anledningen kan nog bara SAS svara på men troligen antar de att de kan få betydligt fler affärsresenärer att betala detta pris för den enorma fördelen att flyga med SAS (Eurobonus-torskar som vi är) kontra att flyga med Lufthansa via de "hemska" transferflygplatserna Frankfurt eller München. Likaså ser Lufthansa chansen att norpa svenska affärsresenärer genom att sänka kraven på frånvaro till ett rimligt pris. På samma sätt vet Lufthansa att de flesta tyskar föredrar Lufthansa (M&M-torskar som de är) och kan därmed ta ut astronomiska belopp för en ekonomiklassbiljett där du bara är borta tre dagar.

Finnair parkerar sig lite förvånande i samma prisklass som SAS på biljetter mellan Göteborg och Tokyo. Antar att det har att göra med att de är så stolta över kort flygtid.
Bästa alternativet verkar vara ANA som ser ut att ge 100% för V och codeshare med LH på kortflyget till tyskland.

Och som sagt, priset får väl vara dyrare.. men när ANA både är betydligt billigare men också ger mig bättre poäng till Eurobonus så blir jag mycket konfunderad.
 
Jag önskar att jag hade fått en kärra som går ner på T5 då jag ändå ska dit.
Svensk boarding hör dock till de värsta i Skandinavien.
Vilsna människor som egentligen behöver 1t för att hitta sitt säte.
Konsten att sätta sig ner är inget som svensken heller verkar besitta.
Åk sk144, idag var det som vanligt T5 som gällde. Tydlig enligt utrop fullt på T4.... Men igentligen är det väl SAS egen planering
45adbcd08795a0d5b00cd87c74300b09.jpg
 
Toppen