AABack2ARN skrev:Även de BILLIGASTE biljetterna med Lufthansa mellan Göteborg och Tokyo kräver 6 dagars frånvaro eller lördagsnatt. Dock har som du noterat Lufthansa betydligt lägre priser i ditt fall beroende på att deras biljetter som kräver 3 dagars frånvaro börjar betydligt tidigare i prishierarkin jämfört med SAS.Lufthansas billigaste biljett som enbart kräver 3 dagar är i V-klass och kostar SEK4505 + skatter medan SAS billigaste som enbart kräver 3 dagar är Q-klass för SEK10088+skatter!Lufthansas billigaste biljett kräver 6 dagar och kostar SEK1705+skatter.Notera även att den billigaste Lufthansa-biljetten som enbart kräver 3 dagars frånvaro och som STARTAR i Tyskland (Hamburg) är M-klass till det facila priset av
SEK19253+skatter! Ganska lönande för en hamburgare att ta sig till Göteborg med andra ord.Den exakta anledningen kan nog bara SAS svara på men troligen antar de att de kan få betydligt fler affärsresenärer att betala detta pris för den enorma fördelen att flyga med SAS (Eurobonus-torskar som vi är) kontra att flyga med Lufthansa via de "hemska" transferflygplatserna Frankfurt eller München. Likaså ser Lufthansa chansen att norpa svenska affärsresenärer genom att sänka kraven på frånvaro till ett rimligt pris. På samma sätt vet Lufthansa att de flesta tyskar föredrar Lufthansa (M&M-torskar som de är) och kan därmed ta ut astronomiska belopp för en ekonomiklassbiljett där du bara är borta tre dagar.Finnair parkerar sig lite förvånande i samma prisklass som SAS på biljetter mellan Göteborg och Tokyo. Antar att det har att göra med att de är så stolta över kort flygtid.Klicka för att utvidga...