palmen
Moderator
Kan bara bland det bästa jag läst i år om hur man haft det ombord.PEK-SIN - Singapore Airlines A380 - First (old suites)
Wow. Jag vet att SQ levererar uppe i luften och mina förväntningar vara höga. Men trots det så lyckas man leverera på ett sätt som fick mig att gapa och le på samma gång.
Jag rör mig bort mot gaten ca 10 min innan det är dags för boarding. Först får jag syn på Emirates A380 och bakom den står Singapores A380 som jag ska flyga med idag. Vilken vacker syn! Tydligt uppdelade led till respektive kabinklass. En gigantisk kö till economy och en lång kö till business. Letar efter min kö men hittar den inte. För det var ingen kö. Lyckas ta mig igenom folkmassan och fram till skylten för First/Suite. Där står jag helt själv i ca 5 min innan boarding påbörjas och jag blir först på planet. Egen brygga för first och med 15 meter kvar till flygplansdörren så ropar man ”Welcome Mr. Jeff”. Snyggt, tänker jag! Har man kollat på min passbild? Kliver in och blir välkomnad av 4-5 flygvärdinnor som säger att det här är en speciell dag, ”you’re the only passenger in first today”. Det här blir bra!
Tar ett steg till höger och kliver in i min suite, plats 1A. Efter mig kommer två flygvärdinnor och frågar om jag verkligen vill sitta där. Jag har hela kabinen för mig själv och deras rekommendation är att sitta lite överallt. Blir uppmanad att testa alla platser och ”leka” med allt som kabinen har att erbjuda. Väldigt glad över detta då 1A inte var den bästa platsen enligt mig. Rad 1 ger en mer instängd känsla med trappan precis utanför. Satte mig i mitten på rad 2. Mycket luftigare och trevligare där med tanke på att det var öppet in till platsen bredvid vilket gjorde att det kändes som att platsen var dubbelt så stor som fönsterplatsen.
Hinner knappt sätta mig ner innan frågan ”Dom or Krug” ställs. Bestämmer mig för att starta med ett glas Krug. Jag tror att vi blev kvar vid gaten i ca 30 min innan det var dags att lyfta. Under den tiden så hade jag aldrig mer än 60 sekunder för mig själv innan någon kom förbi. Man kollade att allt var ok, fyllde på mitt glas, erbjöd nötter och gav lite information om suiten. Blev även ”tvingad” att ta massa bilder på mig själv. Trappan var en given plats för selfies enligt ena flygvärdinnan. Så hon satte mig på ett trappsteg och började ta massa bilderNågon kanske hade tyckt att det här blev för mycket men jag bara njöt!
När vi väl kommit upp i luften var det samma sak där. Får frågan om jag vill fortsätta med Krug, tänker efter någon sekund och precis när jag ska svara så hör jag bara ”You know what, I’ll get you both”.
Visa bifogad bild 95924
Hela tiden någon som kollade till mig. Lite småprat då och då och såklart påfyllning. Fick faktiskt säga stopp några gånger. Försökte fortfarande återhämta mig efter gårdagens flyg och 9 lång, tuffa timmar i loungen i Peking. Jag fick bestämma själv när jag ville äta så jag bad att få vänta ungefär 45 min. Var så uppe i varv av allt det här så jag glömde helt bort att ta kort på menyn men här kommer lite bilder på det jag åt.
Visa bifogad bild 95925
Visa bifogad bild 95926
Visa bifogad bild 95927
Visa bifogad bild 95928
Hade lite svårt att bestämma mig för vilken rätt jag ville ha men det var inga problem. Jag fick mer än gärna ta in en rätt, ta en tugga och sedan byta ut den om jag inte var nöjd. Mat var lastat för en fullsatt kabin så det fanns tillräckligt. Uppskattade verkligen det men jag behövde inte ta in något annat då jag var väldigt nöjd med maten som jag fick in.
Jag spenderade ca 2 timmar på att äta, dricka och kolla runt i kabinen. Under tiden bäddade man dubbelsängen bakom mig. Och vilken säng! Kröp ner i sängen, lade datorn bredvid mig och satte på en serie. Somnade direkt och där låg jag i nästan 3 timmar. Helt klart den skönaste sängen som jag testat i luften. Lite svårt att beskriva känslan av att ligga i en dubbelsäng ombord en A380 och stänga dörrarna till suiten. Det här är något man måste uppleva själv!
Visa bifogad bild 95929
5 timmar och 30 min är lite för kort tid ombord, hade gärna spenderat 11-12 timmar där uppe istället. Lite tråkigt att ”sova bort” halva tiden men på samma gång så är sängen också en stor del av upplevelsen. Behövde också ta igen lite sömn. Fick ingen pyjamas eller något amenity kit men det var trots allt en relativt kort flight.
Utan tvekan 10/10 i betyg.
Hade liknande på Lufthansa First när jag och brorsan var enda passagerare men inte på något sätt samma service då.