Senaste nytt

[Semi-live] 4 dagar i First

henrik l

Medlem
Om jag ska vara ärlig så tog det inte jättelång tid innan dryckesvagnen kom men fortfarande.. Om man hinner äta upp maten innan drycken kommer är väl något fel? Kan man inte börja med drycken?

Höll på att glömma något... Gardinen. Men den glömde flygvärdinnorna också :)

Flög LH C i onsdags, PMO-MUC-GOT. Som du säger, dom var jäkligt sega med drickavagnen på båda sträckorna så man hann nästan äta upp allt. Jag kan även konstatera att jag fick samma käk som dig, på båda sträckorna:eek: Gardinen, tror att den var öppen på båda flighterna. Så från dom här här små observationerna kan jag konstatera att BA smiskar LH på fingrarna i C när det gäller uppmärksam service.
 

Jeff

Medlem
Lufthansa First Class Terminal, Frankfurt (FRA)

Tror inte att jag behöver skriva så mycket här. Finns hur mycket som helst om FCT att ta del av här på forumet eller någon annanstans på nätet. Dessutom sitter jag just nu i Air Chinas First lounge svettig, bakis och trött. Men här kommer en liten sammanfattning om upplevelsen.

Min första tanke kring FCT är hur smidigt det är. En terminal som egentligen är mer som en stor lounge med egen check in och säkerhetskontroll. Du lämnar ifrån dig pass och boardingkort och allt är klart. Alla ”jobbiga” moment på en flygplats klarar man av på max 2 min och sen sitter du i loungen med ett glas i handen.

20190810_140122.jpg


Maten var riktigt bra och även om jag inte var särskilt hungrig så åt jag upp allt. Drinkarna var också bra men höll mig mest till whisky eller enklare drinkar efter den hemska Moscow Mule i FCL MUC.

20190810_144115.jpg


Jag måste säga att servicen var lite vassare här än i MUC. Lika trevliga kanske men här sträckte personalen fram handen när man kom in, man tog med mig runt och visade vägen och så hämtade man mannen som skulle ta med mig ner till bilen lite senare. Bara för att vi skulle få en chans att hälsa på varandra.

Det enda negativa var väl badkaret som inte fungerade.. Och så glömde jag fråga om en anka :(

20190810_165808.jpg

20190810_170220.jpg
 

Lagerman

Medlem
Precis ankommen till Shanghai. Skulle ha flugit LH728, men dom ställde in. Blev SQ via Singapore istället. Lite längre men sååååå mycket bättre service! Nu är det finväder i Shanghai men blåser fortfarande en del... Var också en intressant upplevelse att komma in på PVG med absolut noll köer!
 

danielhog

Medlem
Precis ankommen till Shanghai. Skulle ha flugit LH728, men dom ställde in. Blev SQ via Singapore istället. Lite längre men sååååå mycket bättre service! Nu är det finväder i Shanghai men blåser fortfarande en del... Var också en intressant upplevelse att komma in på PVG med absolut noll köer!
Så du fick FCT, Singapore first och private room på samma bokning?

Inte illa hur det löste sig :)
 

Jeff

Medlem
FRA-PEK - Lufthansa 747-8 - First

Äntligen dags för första First den här resan! Full kabin men det gjorde inte något, jag höll till på plats 1A längst fram i nosen på 747:an. Helt klart nöjd med mitt val av säte men alla säten såg faktiskt väldigt trevliga ut. Fördelen med rad 1 är att ingen rör sig vid dig eller framför dig.

20190810_171201.jpg

20190810_175345.jpg


Fantastisk personal ombord och alla kom fram och hälsade på mig. Nu har jag hunnit få i mig en stor mängd fika så minnet kanske inte är det bästa men jag tror att pursern kom fram 2-3 gånger och hälsade på mig som att det vore första gången varje gång. När jag tänker efter så låter det inte rimligt. För mycket fika helt enkelt.

Det dröjde inte länge innan jag blev erbjuden något att dricka vilket jag tackade ja till. Glaset fylldes på 2 gånger på marken.

20190810_183312.jpg


Serveringen drog igång så fort vi kommit upp i luften och först ut var caviar. Jag fick, enligt mig, en generös mängd caviar. Så pass mycket att jag inte frågade om mer men jag tror inte att det hade varit något problem. Allt låg i en stor skål som var fylld hela vägen upp. Tror nästan att det hade räckt till både First och Business. Eller ok, så mycket var det nog inte.

20190810_190620.jpg


20190810_191829.jpg


Till varmrätt blev det ”Tomato and Pine Nut crusted Tenderloin of Beef, Jus, Potato and Leek Mash”. Ingen höjdare, tyvärr. Jag tycker oftast att det är just varmrätten som inte levererar uppe i luften (i en premiumkabin). Kanske är för att jag envisas med att ta en köttbit av något slag som alltid känns lite för välstekt och/eller torr. Jag ger den 2,5 av 5. Jag åt trots allt upp den.

20190810_195107.jpg


Full och proppmätt bestämmer jag mig för att sova. Jag byter om till pyjamasen, kryper ner under täcket och somnar på max 5 min. Efter ca 4 timmars sömn väcks jag av en flygvärdinna som frågar vad jag vill ha till frukost. ”Sängen” är ok för att vara på ett flygplan och jag vaknade inte upp en enda gång. Men kroppen.. Vaknar med en kraftig huvudvärk och ont i kroppen på lite olika ställen. Dricker några glas smoothie, tar en kopp kaffe och försöker få i mig några tuggor scrambled eggs med bacon. Jag skulle nog behövt lite längre sömn..

Går av planet och möts av en man som håller upp en skylt med mitt namn. Skönt, tänker jag. Då slipper jag virra omkring på flygplatsen. Har läst på lite om transit-reglerna och ungefär hur jag ska röra mig men ändå skönt med någon som visar vägen. Vi går några hundra meter och kommer fram till en maskin som scannar passet och tar fingeravtryck. Mannen som leder mig pekar på maskinen men säger inget. Han kunde inte många ord på engelska men äh, det ska väl gå bra tänker jag. Maskinen vägrar ta mina fingeravtryck på höger hand. Efter ett antal försök så suckar mannen, trycker på avbryt på maskinen och visar med sitt kroppsspråk att vi skiter i det här. Jaha, ok? Aja jag följer efter.

Han skickar in mig i en kö till en passkontroll och säger något i stil med att han inte kan gå samma väg men möter mig på andra sidan. Jag kommer fram på några minuter men där tar det stopp. Här var det också tufft med språket.. Jag säger ”transit” och personen suckar och säger att jag står i fel kö. Jag försöker fråga vad han menar men han pekar bara bort från kön. Mannen som mötte mig vid planet står precis bakom och ser mig försvinna ut ur kön igen.. Han kommer springandes och jag förklarar att det är en mellanlandning och att jag ska resa vidare. Jag tror att han förstår för han börjar röra sig. Jag följer efter igen och nu kommer vi till en säkerhetskontroll. Här hinner jag uppfatta var vi är och nu ser det rätt ut. Han säger återigen att vi möts på andra sidan. Han dök aldrig upp. Nu var jag iaf rätt och kunde röra mig vidare mot loungen. Snurrig situation. Men man kan väl anta att personalen har koll på att jag ska vidare när man möter upp mig personligen, för att leda mig genom flygplatsen?
 
Toppen