Finnairs linjenät till Asien bygger på anslutningarna vidare. Hur många har Helsingfors som huvudmål? Hur många kan byta vidare med SAS från ARN.
Vore ju trevligt om det skulle göra det lättare att få bonusplatser med SAS till Tokyo (i business). Skulle nog också nästan hellre ta ett byte i CPH för att komma till HND än flyga direkt fr ARN till NRT.
Att attraktionskraften finns bevisar väl om inte annat Finnair som har två dagliga flyg till Tokyo Narita samt Osaka och Nagoya. Utöver det flyger Japan Airlines också dagligen till Narita. Sedan är det annan fråga om det finns behov av ytterligare 300 platser i vardera riktning per dag. Men det beror väl också på vilka anslutningsmöjligheter det finns.
Jag skulle tro att Finnair har ungefär lika många avgångar från HEL som SAS från ARN, och de destinationer som inte täcks upp av SK finns oftast som Code share.
På totalen absolut. Dock är det imponerande hur Finnair byggt upp sin hub i Helsingfors med kanske 15 långdistansplan som kommer in inom loppet av ett par timmar och med en bytestid på högst två timmar innan en stor mängd flyg avgår till Europa.
Att sedan Helsinki Vanta är ett veritabelt zoo under just denna tidsperiod är en annan sak.
På senaste flyget hem från Vanta kunde jag konstatera att en stor mängd asiatiska resenärer skulle flyga inrikes till norra Finland (Ivalo tror jag det var). Men jag håller med om att Norge troligen drar mer och i synnerhet då norra Norge så i det avseendet borde väl en linje till Japan förläggas till Oslo, Bergen eller Kirkenes.
Helt med på att man kan inte annat än imponeras av AY, de har verkligen hittat en nisch och HEL måste vara den flygplats i förhållande till sin storlek i Europa med flest intercont-förbindelser? (Helt utan fakta, bara känsla)
Synd att SAS inte har lyckats med detta på samma sätt. Undrar om det hade lyckats att nischa hubbarna. T.ex ARN - Asien OSL/CPH - Nordamerika, CPH - Övrig Intercont. Detta får vi ju aldrig veta, då historien inte går att upprepa.
Ändå en intressant tanke.
Just med Tokyo så har det varit extremt svårt att hitta platser i business så nöjer mig med att hitta det vid några tillfällen istället för precis när jag vill.Jag tycker också det vore trevligt om jag alltid kunde flyga awards precis när jag ville men de linjerna går nog lite för bra för de ska släppa awards i större utsträckning. Finns liksom inga anledningar.
Helt med på att man kan inte annat än imponeras av AY, de har verkligen hittat en nisch och HEL måste vara den flygplats i förhållande till sin storlek i Europa med flest intercont-förbindelser? (Helt utan fakta, bara känsla)
Synd att SAS inte har lyckats med detta på samma sätt. Undrar om det hade lyckats att nischa hubbarna. T.ex ARN - Asien OSL/CPH - Nordamerika, CPH - Övrig Intercont. Detta får vi ju aldrig veta, då historien inte går att upprepa.
Ändå en intressant tanke.
Med devalveringen på billiga sas biljetter nu vad det gäller intjänade poäng så är inte det längre någon faktor. Jag bokade Finnair till Hong Kong just för att man faktiskt får poäng som märks på kontotTycker Finnair många gånger har betydligt bättre kampanjer. Som jag endast väljer bort av den enkla anledningen att det inte ger några EuroBonus poäng