AABack2ARN
Medlem
Icelandair och Finnair gynnas bägge av sin geografiska placering när det kommer till flyg till Nordamerika (FI) och Asien (AY) genom att de kan skapa ett antal "waves" där planens tidtabeller och nyttjande blir i det närmaste optimala. Dock kan systemen vara ganska störningskänsliga.
Finnair är ju inte lika starka på Nordamerika (även om de satsat ganska friskt de senaste åren) och Icelandair är väl helt ointresserade av Asien.
Den timme extra som asienflygen till Köpenhamn medför jämfört med Helsingfors är dessutom destrukiv ur ett nyttjandeperspektiv då man inte kan rotera en maskin på 24 timmar vilket Finnair kan i de flesta fall.
P.S. Morgondagens SAS-maskin från Tokyo flyger för övrigt till Bergen snarare än Köpenhamn.
Finnair är ju inte lika starka på Nordamerika (även om de satsat ganska friskt de senaste åren) och Icelandair är väl helt ointresserade av Asien.
Den timme extra som asienflygen till Köpenhamn medför jämfört med Helsingfors är dessutom destrukiv ur ett nyttjandeperspektiv då man inte kan rotera en maskin på 24 timmar vilket Finnair kan i de flesta fall.
P.S. Morgondagens SAS-maskin från Tokyo flyger för övrigt till Bergen snarare än Köpenhamn.