Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

AABack2ARN

Medlem
Icelandair och Finnair gynnas bägge av sin geografiska placering när det kommer till flyg till Nordamerika (FI) och Asien (AY) genom att de kan skapa ett antal "waves" där planens tidtabeller och nyttjande blir i det närmaste optimala. Dock kan systemen vara ganska störningskänsliga.

Finnair är ju inte lika starka på Nordamerika (även om de satsat ganska friskt de senaste åren) och Icelandair är väl helt ointresserade av Asien.

Den timme extra som asienflygen till Köpenhamn medför jämfört med Helsingfors är dessutom destrukiv ur ett nyttjandeperspektiv då man inte kan rotera en maskin på 24 timmar vilket Finnair kan i de flesta fall.

P.S. Morgondagens SAS-maskin från Tokyo flyger för övrigt till Bergen snarare än Köpenhamn.
 

Homer

Medlem
Ja Bagdad Bob var ibland lite väl frispråkig med vad som fanns i röret.


1:a posten i tråden


23 Oktober 2014
Vi tog förstås chansen att fråga Eivind Roald om detta.
- Jag kan inte säga något mer om detta just nu mer än att det är väldigt konkret, ett beslut ska tas inom kort
och vi har en förhoppning om att kunna berätta om de nya destinationerna i september. Så konkret är det, avslöjar han.
 

NotRyan

Medlem
1:a posten i tråden


23 Oktober 2014
Vi tog förstås chansen att fråga Eivind Roald om detta.
- Jag kan inte säga något mer om detta just nu mer än att det är väldigt konkret, ett beslut ska tas inom kort
och vi har en förhoppning om att kunna berätta om de nya destinationerna i september. Så konkret är det, avslöjar han.
Haha, vad gäller destinationer höll dom väl honom i tukt och förmaning :eek:
 

mha321

Medlem
1:a posten i tråden


23 Oktober 2014
Vi tog förstås chansen att fråga Eivind Roald om detta.
- Jag kan inte säga något mer om detta just nu mer än att det är väldigt konkret, ett beslut ska tas inom kort
och vi har en förhoppning om att kunna berätta om de nya destinationerna i september. Så konkret är det, avslöjar han.
Nog för att det är svårt att annonsera nåpgot i September när det redan är Oktober. Men han var iaf inte 5 år fel väl -- det här skrevs ju innan HKG-linjen från Stockholm var lanserad, så det var väl den det handlade om den gången...
 

TLC

Medlem
Hvis urolighederne fortsætter i HKG tror jeg at booking tallene bliver så dårlige, at man midlertidig lukker ruten. Det giver ét fly i overskud fire dage om ugen til en længere tur. Hvis SAS har haft noget i støbeskeen, kan planerne måske rykkes frem.
 

Homer

Medlem
Nog för att det är svårt att annonsera nåpgot i September när det redan är Oktober. Men han var iaf inte 5 år fel väl -- det här skrevs ju innan HKG-linjen från Stockholm var lanserad, så det var väl den det handlade om den gången...

Lägg till den här raden
Detta sa Eivind Roald i sommras:

fö sa han ju i plural nya destinationerna
 

palmen

Moderator
Hvis urolighederne fortsætter i HKG tror jeg at booking tallene bliver så dårlige, at man midlertidig lukker ruten. Det giver ét fly i overskud fire dage om ugen til en længere tur. Hvis SAS har haft noget i støbeskeen, kan planerne måske rykkes frem.
Är inte detta lite förhastade slutsatser? OK om oroligheterna i Hong Kong pågår i flera månader så kommer nog saker att hända, men just nu så är det inga större störningar om man slåt ut det över tid även om det finns tillfällen då flertalet flyg ställs in.
 

Canadien

Medlem
Är inte detta lite förhastade slutsatser? OK om oroligheterna i Hong Kong pågår i flera månader så kommer nog saker att hända, men just nu så är det inga större störningar om man slåt ut det över tid även om det finns tillfällen då flertalet flyg ställs in.
Mainland verkar ju buffra upp med militär på gränsen nu, "övning i Shenzen" så det kanske håller i sig ett tag
People's Daily, China on Twitter: "In video: Chinese armed police armored vehicle fleet is prepared for a drill in Shenzhen, S China's Guangdong province.… https://t.co/hQhGgMd0Rk"
 

intuition

Medlem
På totalen absolut. Dock är det imponerande hur Finnair byggt upp sin hub i Helsingfors med kanske 15 långdistansplan som kommer in inom loppet av ett par timmar och med en bytestid på högst två timmar innan en stor mängd flyg avgår till Europa.

Att sedan Helsinki Vanta är ett veritabelt zoo under just denna tidsperiod är en annan sak. ;)

På senaste flyget hem från Vanta kunde jag konstatera att en stor mängd asiatiska resenärer skulle flyga inrikes till norra Finland (Ivalo tror jag det var). Men jag håller med om att Norge troligen drar mer och i synnerhet då norra Norge så i det avseendet borde väl en linje till Japan förläggas till Oslo, Bergen eller Kirkenes.
Sant, samtidigt som systemet nu nått taket och istället är deras stora begränsning. Belastningen på all infrastruktur är på max under dessa korta timmar, övriga tider på dagen är flygplatsen ganska ödslig.


PS förlåt ett messersmidt-inlägg men antingen Vantaa eller Vanda. Det första på finska, det andra på svenska. (Vanta är en riktig fuling till fennicism:)
Har man (som jag) svårt att komma ihåg kan man alltid köra med Sjöskog flygstation, ingen risk för försvenskad finska där inte. ;)
 
Toppen