Senaste nytt

Söker: Göteborg - Sydamerika t/r i Business Class eller First i november 2019

Fredric J

Ny medlem
Hej!

Jag är ny som aktiv medlem på forumet men har till och från under ca ett års tid läst i trådar för att få inspiration inför kommande resor. Så kul att se att det finns ett forum som är så engagerat kring resor!

Vi är två personer som planerar att resa till Sydamerika i november och jag har gott om Eurobonus poäng (skall använda en amex 2-4-1). Jag har aldrig bokat en resa med bonuspoäng innan och känner mig därför ganska osäker på hur jag bäst går tillväga för att hitta biljetter åt oss.

Jag har varit inne på SAS.se och försökt söka resor med deras funktion "Sök efter star alliance resor" men jag hittar inte en enda biljett i First eller Business till Sydamerika i November.

Är det någon av er här på forumet som skulle vilja ge mig tips på antingen konkreta reseförslag eller var jag bör titta efter så uppskattas det mycket.

1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  2. Var är din destination? Sydamerika: Brasilien, Argentina, Chile eller Peru (ankomsten respektive avresan skall vara i olika länder)
  3. När vill/behöver du resa ut? Utresa från GOT mellan 26/10 till 7/11
  4. När vill/behöver du komma hem? ankomma till GOT mellan 26/11 till 7/12
  5. Hur länge vill du vara borta? Ca 30 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? två personer
  7. I vilken kabinklass? First eller Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll, men måste gå att boka med Eurobonuspoäng.
  9. Vad är din budget? (per person) "Skatter- och avgifter" får kosta vad det kostar för resan. Men säg max 4.000 kr per person för att sätta en siffra på det. Resten betalas med poäng. Jag har ca 300 000 poäng.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Upplevelsen ombord
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, men det hade varit trevligt att stanna till på någon flygplats som har en trevlig lounge, t.ex Frankfurt har jag hört skall vara bra.

Stort tack på förhand för all hjälp jag kan få i denna djungel som heter bonusresor.

Mvh,
Fredric

Har du verkligen läst rätt trådar?
Har du läst trådarna som handlar om sökning av eurobonusresor så borde du läst någon stans att du inte kan hitta first med något av sas verktyg.
Utan måste använda andra verktyg eller ringa SAS eller Tallinför att få info.

Har du sökt nått själv först? Jag gör 1-2 sånna här bonusresor i business till Sydamerika per år. Då bokar jag 330 dagar innan. Så här sent in på är det svårt att hitta 2 platser. Mitt bästa tips till dig är Bogota med Avianca (från London, Madrid eller Munchen), Turkish (Istanbul) eller med tur Lufthansa (Frankfurt). Därifrån kan man sedan söka sig vidare då BOG är en stor modern hub, till tex Lima eller Santiago. Glöm inte att Colombia och Ecuador numera är fina turistländer också. Det kan också dyka upp platser med TAP från Lissabon till deras olika destinationer i Brasilien. Lycka till!

Last edited:
Hittar tex
30/10
14.05-15.45 GOT-FRA LH817
21.35-06.25 FRA-ADD ET707
09.30-16.10 ADD-GRU ET506

29/11
06:43 - 10:29 LIM - PTY CM363
13:15 - 10:15 PTY - IST TK800
12.45 - 13.35 IST - MUC TK1633
15.35 - 17.30 MUC- GOT LH2430

Allt i Biz

Konkreta tips då är att det finns två platser i business med Lufthansa från Frankfurt till Bogota dem 29 okt och hem den 27 okt. Finns platser från Göteborg till Frankfurt via Munchen den 29 och retur den 28 okt. Med lite tur kan flygningen till Bogota bokas om till Lufthansa First två veckor innan avgång. Tyvärr kommer ni inte kunna flyga First hem då det inte går att boka om en redan påbörjad resa.

Har du sökt nått själv först? Jag gör 1-2 sånna här bonusresor i business till Sydamerika per år. Då bokar jag 330 dagar innan. Så här sent in på är det svårt att hitta 2 platser. Mitt bästa tips till dig är Bogota med Avianca (från London, Madrid eller Munchen), Turkish (Istanbul) eller med tur Lufthansa (Frankfurt). Därifrån kan man sedan söka sig vidare då BOG är en stor modern hub, till tex Lima eller Santiago. Glöm inte att Colombia och Ecuador numera är fina turistländer också. Det kan också dyka upp platser med TAP från Lissabon till deras olika destinationer i Brasilien. Lycka till!

Stort tack för dina tips. Jag har varit inne och sökt en del senaste dygnet och köpte guldmedlemskap på AwardFares. Där hittar jag gott om resor den 30/10 i Business från Bogota vidare ut i Sydamerika till LIM, SCL och GRU men när jag klickar på varje resa så står det att inga av platserna är Eurobonus. Det innebär väl att jag inte kan boka dem med mina Eurobonuspoäng? Jag har sett i tråden för lyckade bonusbokningar att medlemmar har lyckats boka Avianca med Eurobonus från BOG till SCL. Är det så att vissa platser är reserverade för olika awards-program och att de som går att boka med eurobonus helt enkelt är slut den 30/10?

Jag hittar ingen funktion på AwardFares för att filtrera på enbart biljetter som går att boka med Eurobonus-poäng. Det kanske inte finns, men det hade ju varit trevligt.

Hittar tex
30/10
21.35-06.25 FRA-ADD ET707
09.30-16.10 ADD-GRU ET506

29/11
06:43 - 10:29 LIM - PTY CM363
13:15 - 10:15 PTY - IST TK800
12.45 - 13.35 IST - MUC TK1633
15.35 - 17.30 MUC- GOT LH2430

Allt i Biz

Stort tack! Returen känns perfekt. Dock visste jag inte att Ethiopian Airlines är Star Alliance och jag skulle helst vilja undvika att flyga med dem så letar redan på egen hand efter en annan utresa. Skulle du eller någon annan som läser detta vilja hjälpa mig ännu en gång med förslag på alternativ utresa så är det snällt.

Last edited:
Du skrev ju att upplevelsen ombord var viktig...
Så därför slängde jag in Ethiopian Airlines

Skullep prova med denna rutt om du inte vill åka via ADD

30/11
17.00-17.45 FRA-LHR LH916
21.40-03.50 LHR-BOG AV121
06.25-14.20 BOG-SCL AV115

Ring in och försök boka. Platserna kan vara bokningsbara ändå. Flög med Avianca BOG-SCL i november ifjol. Fanns inga platser när jag kom fram till kundtjänst. Hon som svarade sa att det inte gick att boka och undrade om det var något annat jag behövde hjälp med. Tacka då för hjälpen och ringde igen och hamna hos en annan person. Fick några hmmm, strange, tangentbordsknatter och sen fanns det plötsligt platser. Så visst går det att boka om man bara hamnar hos rätt person med rätt kunskaper

Jag hittar ingen funktion på AwardFares för att filtrera på enbart biljetter som går att boka med Eurobonus-poäng. Det kanske inte finns, men det hade ju varit trevligt.

Allt som visas på awardfares ska vara bokningsbart med Eurobonus. Eurobonus sökmotor listar dock inte Avianca och Air India så därför ser du 0 i dess kolumn.

Toppen