Senaste nytt

Karlstad flygplats tappat nästan 30% passagerare

Valley

Medlem
Går bra för oss nu.
Första halvåret har flygplatsen tappat nästan 30% passagerare

- Utrikes ca 24% (6 000 pers)
- Inrikes ca 37%

Kan väl inte vara Frankfurt alla dessa 6 000 inte.
Var någonstans går smärtgränsen tro?

Går bra för oss nu.
Första halvåret har flygplatsen tappat nästan 30% passagerare

- Utrikes ca 24% (6 000 pers)
- Inrikes ca 37%

Kan väl inte vara Frankfurt alla dessa 6 000 inte.
Var någonstans går smärtgränsen tro?

Det finns väl ingen smärtgräns för en kommunal flygplats. Det är väl bara att köra på, med eller utan passagerare.

Det måste vara en del tapp på våran flygplats i Norrköping också efter att BMI lagt ner. Vi har ju visserligen kvar chartern och Islandshästarna.

Norrköping försöker alltid intala för sej själv att man är logistikens Mekka. För det behöver man följande infrastruktur enligt kommunen:
- bra vägnät, vi har E4 och E22
- bra hamn, det har vi
- en bra flygplats, det har vi däremot inte. Har bara charter och inget flyg att skicka gods med.

Jag är enormt avundsjuk på grannstaden Linköping som fick KLM att etablera sej där. Norrköping var med och slogs, men tyvärr förlorade man linjen. Enligt en kontakt jag hade hos KLM var en av anledningarna att man hade för kaxiga förhandlare. Det var synd att KLM valde Linköping för rent infrastrukturmässigt har Norrköping en bättre flygplats.

Det finns väl ingen smärtgräns för en kommunal flygplats. Det är väl bara att köra på, med eller utan passagerare.

Det måste vara en del tapp på våran flygplats i Norrköping också efter att BMI lagt ner. Vi har ju visserligen kvar chartern och Islandshästarna.

Norrköping försöker alltid intala för sej själv att man är logistikens Mekka. För det behöver man följande infrastruktur enligt kommunen:
- bra hamn, det har vi
- en bra flygplats, det har vi däremot inte. Har bara charter och inget flyg att skicka gods med.

Jag är enormt avundsjuk på grannstaden Linköping som fick KLM att etablera sej där. Norrköping var med och slogs, men tyvärr förlorade man linjen. Enligt en kontakt jag hade hos KLM var en av anledningarna att man hade för kaxiga förhandlare. Det var synd att KLM valde Linköping för rent infrastrukturmässigt har Norrköping en bättre flygplats.

Nu tror jag knappast det är avgörande om det blir någon extra mil att köra om man ändå ska vidare med lastbil. Det är sjukt konstigt att både Linköping och Norrköping har kvar sina flygplatser.

Nu tror jag knappast det är avgörande om det blir någon extra mil att köra om man ändå ska vidare med lastbil. Det är sjukt konstigt att både Linköping och Norrköping har kvar sina flygplatser.

Ja så blir det på grund av det kommunala självbestämmandet, inga av flygplatserna får statliga stöd. Linköping har dessutom två flygplatser.

- bra hamn, det har vi

En f d kollega som kom från KLM flygfrakt ville hävda att Ericsson och daglig flygfrakt hade ett finger med i spelet.

Men det tragiska är att man inte vill samarbeta över kommungränserna.
Tänk vad mycket bättre allt blivit då.

Tillägg. Hamnen är jättebra. Får väl se vad som händer med den när Stockholm kör igång sin nya.

En f d kollega som kom från KLM flygfrakt ville hävda att Ericsson och daglig flygfrakt hade ett finger med i spelet.
Har Ericsson någon tillverkning i Linköping? Jag vet att de har ett stort FoU-center där, men inte någon industri?
Sedan åker ju Ericsson-folket boskapsklass när de skall ut på tjänsteresa, men att kalla det för att de åker flygfrakt är kanske lite magstarkt... ;)

Tips, vill ni prata om Linköping/Norrköping flygplats så finns det trådar om detta. Denna tråd handlar om Karlstad flygplats.

/Moderator

Toppen