Senaste nytt

Kvinna öppnade dörr på SAS-flyg – 161 passagerare strandade

Däremot så är det ett inte alldeles orimligt antagande att en domstol kommer ålägga kvinnan att betala ett betydligt lägre skadestånd om hennes försvar kan påvisa att hon lider av en allvarlig psykisk störning och att detta i någon mån var orsaken till hennes handlande.

Aspbergers syndrom är inte en allvarlig psykisk störning utan en neurologisk funktionsnedsättning, så jag tror inte att någon domstol kommer tolka det på annat sätt enkom utifrån hennes diagnos. Däremot kan det så klart finnas andra förmildrande omständigheter.

Tror inte heller jag att kvinnan kommer att dömas till något större skadestånd. Jämför med tjejen som stoppade ett plan på Landvetter för att förhindra en utvisning.

Vidare är det intressant med vilket lands lagstiftning som kommer att pröva ärendet rättsligt. Ett eventuellt brott torde prövas i landet där flygningen skulle avgå ifrån, dvs. Grekland medan ett eventuellt civilrättsligt mål torde prövas i landet där flygplanet var registrerat(?) dvs. Danmark.

Oavsett är det ett intressant ärende att följa.

Aspbergers syndrom är inte en allvarlig psykisk störning utan en neurologisk funktionsnedsättning, så jag tror inte att någon domstol kommer tolka det på annat sätt enkom utifrån hennes diagnos. Däremot kan det så klart finnas andra förmildrande omständigheter.
Aspbergers syndrom har flera gånger tidigare betraktas som en allvarlig psykisk störning i rättspraxis. Se mitt tidigare inlägg.

Aspbergers syndrom har flera gånger tidigare betraktas som en allvarlig psykisk störning i rättspraxis. Se mitt tidigare inlägg.

Du har rätt, det finns rättsfall där Aspbergers syndrom klassats som allvarlig psykisk störning enligt LRV (lagen om rättspsykiatrisk vård). Dock är inte (enbart) Aspbergers syndrom skäl för vård enligt LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård). Det var det som snurrade till det för hobbydoktor Dino. Ber om ursäkt.

Du har rätt, det finns rättsfall där Aspbergers syndrom klassats som allvarlig psykisk störning enligt LRV (lagen om rättspsykiatrisk vård). Dock är inte (enbart) Aspbergers syndrom skäl för vård enligt LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård). Det var det som snurrade till det för hobbydoktor Dino. Ber om ursäkt.
Om personer har en allvarlig psykisk störning och som kan riskera livet på alla paxen på ett flygplan t ex få frispel och öppna dörren i luften skall förstås inte få flyga.
Nu vet jag inte vad lagen (danska eller grekiska) säger men jag tycker att om man inte informerat flygbolaget/kapten om det så är det oroande.

SAS försäkring bör väl täcka kostnaderna? Eller har jag missat något? Så får försäkringsbolaget driva detta.

Om personer har en allvarlig psykisk störning och som kan riskera livet på alla paxen på ett flygplan t ex få frispel och öppna dörren i luften skall förstås inte få flyga.
Nu vet jag inte vad lagen (danska eller grekiska) säger men jag tycker att om man inte informerat flygbolaget/kapten om det så är det oroande.
Öppna dörren i luften är väl dock inte möjligt?

SAS försäkring bör väl täcka kostnaderna? Eller har jag missat något?

En försäkring är ju endast ett sätt att sprida kostnaderna över flera personer och över tid. Om någon avsiktligt eller genom underlåtenhet orsakar skada, kan man inte bara säga "äh, det tar försäkringen hand om"; det är bara att skjuta över ansvaret på de som inte själva gjort något fel.

Om kvinnan i fråga är skyldig, eller om det var en olycka hon inte kunde råda över (och således inte något hon har större anledning att betala för än någon av oss andra), lämnar jag åt andra (läkare och jurister i första hand) att bedöma.

Gäller detta även i civilrättsliga frågor? Ev skadeståndskrav kommer väl från att kvinnan har brutit mot ToC och därmed orsakat merkostnader för SAS, inte att hon pga möjlig allvarlig psykisk störning har gjort något som kan ge reducerat straffansvar?

Inom sjukvården används också begreppet ”allvarlig psykisk störning”. Begreppet är enkom juridiskt och jag har ingen koll på hur det applicerats i rättspraxis. Däremot så är det väl inarbetat att Autismspektrumstörningar i sig INTE utgör allvarlig psykisk störning när det talas om grund för tvångsvård enl LPT §4, utan det krävs samtidig risk för självskada/suicid och/eller psykos för att det ska vara lagligt. Då är ju frågan huruvida det är rimligt att det skulle finnas ett utrymme där man är tillräckligt frisk för att inte få tvångsvårdas men tillräckligt störd för att slippa ta straffansvar för sina handlingar? Min gissning är att det inte finns ett sådant utrymme och att alla brottsfall där man bedömt en Aspie som allvarligt psykiskt störd också har inkluderat andra, samtidiga psykiatriska symtom.

Last edited:
Toppen