Senaste nytt

Kvinna öppnade dörr på SAS-flyg – 161 passagerare strandade

Folk med asperger har ju olika grader asperger, en före detta bekant till mig begick självmord när diverse psykologer inte förstod vad för problem personen i fråga led av, hon blev "idiotförklarad" av diverse psykologer för de inte visste hur man ska tala med folk som har Asperger. De fortsatte skriva ut diverse sömntabletter samt annan medicin och tillslut så överdoserade hon. Det är ganska uppenbart att folk inte besitter kunskapen att hantera folk med asperger i sig och jag tycker att man inte kan skylla på ett handikapp bara så där, är så mycket andra faktorer också som spelar in.

Jag blev diagnostiserad med asperger när jag var 6 år, efter det blev jag satt på diverse "specialskolor" för jag inte kunde vara bland "vanliga" människor(socialkontakt m.m). Jag hamnade efter i diverse ämnen för jag fick en helt annan läroplan än de vanliga eleverna, även om jag faktiskt inte behövde det, slutade med att jag började arbeta när jag var 14 år och har sen dess inte satt min fot i en skola för jag är trött på att bli "specialbehandlad." så fort jag fick "asperger stämpeln" så har folk mer eller mindre sätt ner på mig som människa.

Jag kan dock skilja på vad som är "rätt" och "fel" och jag skulle aldrig öppna en flygplansdörr bara så där, med sunt förnuft kommer man ganska långt i dagens samhälle.

Okej, men, om man är vuxen så är man vuxen och ansvarig för sina handlingar såvida man inte har en pågående allvarlig psykisk störning. Högfungerande autism med rigid regelefterlevnad som symtom faller högst sannolikt inte under det begreppet.

För de som har Reddit rekommenderas r/Stolenseats som en utgångspunkt för ställningstagandet om huruvida socialt olämpliga yttringar av neuropsykiatriska tillstånd (läs: Diagnosticerad eller odiagnosticerad narcissistisk, fobisk, paranoid, histrionisk, emotionellt instabil och/eller osjälvständig personlighetsstörning) bör vara en förmildrande faktor när ansvar ska utkrävas.

Många intressante inlägg här på forumet. En sak jag bara tänker på, självklart är det svårt för oss att kunna veta exakt vad som försiggick ombord på planet men även om hon hade sin diagnos, och även om det räknas som förmildrande omständigheter, så kostade denna incident en hel del pengar för SAS. Att SAS inte skulle få tillbaka något för detta vore ju väldigt beklagligt då SAS ekonomi trots allt inte är så bra. Skall SAS helt enkelt acceptera detta?

Nu händer inte detta varje dag, men kanske borde SAS lägga till något som rör detta i deras bokningsvillkor.

Många intressante inlägg här på forumet. En sak jag bara tänker på, självklart är det svårt för oss att kunna veta exakt vad som försiggick ombord på planet men även om hon hade sin diagnos, och även om det räknas som förmildrande omständigheter, så kostade denna incident en hel del pengar för SAS. Att SAS inte skulle få tillbaka något för detta vore ju väldigt beklagligt då SAS ekonomi trots allt inte är så bra. Skall SAS helt enkelt acceptera detta?

Nu händer inte detta varje dag, men kanske borde SAS lägga till något som rör detta i deras bokningsvillkor.
Det finns naturligtvis redan i T&C.

”13.1 ALLMÄNT
Om vi enligt vår rimliga åsikt anser att du ombord på flygplanet uppför dig på ett sätt som äventyrar flygplanet eller någon person eller egendom ombord eller hindrar besättningen i utförandet av sina uppgifter eller vägrar att följa instruktioner från besättningen, inklusive men inte begränsat till instruktioner om säkerhet, rökning, alkohol- eller narkotikakonsumtion eller uppför dig på ett sätt som är obehagligt, besvärande eller skadligt för andra passagerare eller besättningen, kan vi vidta åtgärder som vi skäligen anser vara nödvändiga för att förhindra att detta uppförande fortsätter, inklusive frihetsbegränsning. Du kan när som helst tvingas att stiga av planet och nekas att resa vidare, och kan åtalas för brott som begås ombord på flygplanet. Dessutom ska du på begäran ersätta oss för alla kostnader och/eller förluster som vi ådragit oss i samband med sådant uppförande av dig.”

Det är ju dock inte upp till SAS att avgöra om en passagerare ska ersätta SAS för sådana kostnader och/eller förluster, det är en fråga för domstol.

Det är ju dock inte upp till SAS att avgöra om en passagerare ska ersätta SAS för sådana kostnader och/eller förluster, det är en fråga för domstol.

Förutsatt att parterna inte kan förlikas utanför rätten vilket jag gissar är mycket vanligare än att saken tas till domstol.

Jag undrar har någon sett ett läkarintyg på att damen har asperger ?
Hur var det med alkoholintaget?
Allt kommer väl fram vid en ev. rättegång.

Nej, jag betvivlar att SAS kommer att släppa detta utan att försöka utkräva skadestånd. Däremot så är det ett inte alldeles orimligt antagande att en domstol kommer ålägga kvinnan att betala ett betydligt lägre skadestånd om hennes försvar kan påvisa att hon lider av en allvarlig psykisk störning och att detta i någon mån var orsaken till hennes handlande. Jämförelsevis tas inte samma hänsyn om den skadevållande hade varit t.ex. en psykiskt frisk men kraftigt berusad passagerare. Fullt rimligt om du frågar mig.

Står även i expressen att kvinnan knuffat flygvärdinnan för att sedan springa ut. Det är ju rätt allvarligt det också oavsett vad (sen ska man ju inte alltid tro på expressen som källa).

Läste i någon tidig artikel att planet stod redo att starta, undra hur långt de kommit. Lär ju inte stå på stsrtbanan kan man ju tänka sig.

Toppen