Senaste nytt

[Semi-Live]En oförglömlig sommarsemester

Familjen Brandten gjorde en *A loungehopping i BKK och alla tyckte bäst om EVA Air loungen.

Inga ledtrådar för nästa leg? Blir svårt att gissa ut från BKK.

@palmen har ju redan avslöjat nästa leg ;)

@chazzie har helt rätt i att jag ska flyga med SQ i deras B787-10 till Singapore idag. @Taggen gissade rätt för någon dag sedan på vad destinationen är på denna bokning, dvs Johannesburg. Men dit åker jag inte förrän imorgon, då med en A350-900. I Johannesburg blir det sedan några dagars stopp innan bokning 3 träder i kraft.

Ah jag som var trög med imorgon, nästa, idag, osv...

Synd jag inte visste om JNB tidigare så hade jag kunnat fixa lite häftig sightseeing där uppe på land eller med flyg. Dagstrip till Kruger med en Cessna tex!
Ja det är ju lite av en nackdel med detta koncept att inte avslöja vart man är på väg. Kommer ha 3 nätter i Johannesburg innan nästa flight, och jag kommer även tillbaka sen för en natt till lite senare i resan. Jag har absolut ingenting planerat i Johannesburg, kommer fram sent ikväll och bor första natten på flygplatsen och nästa två dagar i Sandton innan 3e bokningen ska ta mig vidare.

Jag tar tacksamt emot alla tips på vad man kan göra, tyvärr verkar inte ölutbudet vara det bästa men några lokala öl ska jag väl förhoppningsvis hitta.

Just nu sitter jag i Singapore SilverKris lounge på Changi, avgång om ca 2h. Kom till Singapore vid 23-tiden igår och åkte direkt till mitt hotell (Holiday Inn Express Katon) och sov direkt, men blev bara någon timme sömn. Gick upp för frukost och sen tillbaka till rummet och lyckads sova lite till.
Hade laddat ner Grab taxiapp som fungerar bra i Singapore och ska även fungera i Bangkok vad jag hört.

Ja det är ju lite av en nackdel med detta koncept att inte avslöja vart man är på väg. Kommer ha 3 nätter i Johannesburg innan nästa flight, och jag kommer även tillbaka sen för en natt till lite senare i resan. Jag har absolut ingenting planerat i Johannesburg, kommer fram sent ikväll och bor första natten på flygplatsen och nästa två dagar i Sandton innan 3e bokningen ska ta mig vidare.

Jag tar tacksamt emot alla tips på vad man kan göra, tyvärr verkar inte ölutbudet vara det bästa men några lokala öl ska jag väl förhoppningsvis hitta.

Just nu sitter jag i Singapore SilverKris lounge på Changi, avgång om ca 2h. Kom till Singapore vid 23-tiden igår och åkte direkt till mitt hotell (Holiday Inn Express Katon) och sov direkt, men blev bara någon timme sömn. Gick upp för frukost och sen tillbaka till rummet och lyckads sova lite till.
Hade laddat ner Grab taxiapp som fungerar bra i Singapore och ska även fungera i Bangkok vad jag hört.
Vill du känna dig tacksam över ditt priviligierade liv så finns det organiserade turer till Soweto. Det är inte så illa som man föreställer sig överallt men vissa delar är plåtskjul. Man kan besöka huset där Nelson Mandela bodde t.ex. Vem vet, det kanske finns lokala mikrobryggerier värda att prova.

Ska försöka komma ikapp lite med rapporteringen från senaste dagarna, först ut Thai Airways från Peking till Bangkok i en A350-900.

Boarding var sen och vi fick inte gå ombord förrän ordinarie avgångstid.

Stolen är helt ok och för en dagflight är det absolut inga problem, blir ju dock lite instängt om man ska sova.
20190715_170411.jpg20190715_170727.jpg

Innan takeoff serveras bubbel
20190715_170905.jpg

Innan avgång tar de upp matbeställning samt vad folk vill dricka. Jag slumra dock till efter start, resan har väl tagit ut sin rätt och en heldag i värmen i Peking har satt sina spår och kan ju inte säga att man är på topp.

Blir väckt när maten ska serveras. Har valt köttet som var ok, lite överstekt men smakar helt ok.
20190715_190450.jpg

Till efterrätt blir det lite ost
20190715_192056.jpg

Somnar på nytt efter maten och sover sedan större delen av flighten till Bangkok.

Väl i Bangkok går immigrations fort, tar ut lite pengar (hutlös avgift på 220thb men orkar inte bry mig). Snabbt ner till taxibilarna och full fart utan bälte in till InterContinental där jag ska bo närmsta dygnet.

Var länge sedan jag bodde på ett InterContinental i Asien, och man blir verkligen inte besviken. Hade ett pris på 4400thb för en natt, som Spire Ambassador får jag uppgradering till ett bättre rum, frukost eller cocktail hours att välja på (cocktail hour var slut så blev frukost). 600thb som dras av på notan från restsuranger/barer eller minibar, samt en gratis drink i baren.

Rummet är helt ok, och sängen är nog den skönaste jag sovit i. Synd jag inte skulle stanna längre.
20190715_225635.jpg20190715_225644.jpg
20190715_225653.jpg20190715_225711.jpg
20190716_092903.jpg

Snabbt ner till baren för min drink, hade ju hört rykte om att Bangkok blir torrkagt vid midnatt pga någon högtid och skulle så förbli i 2 dygn.
Börjar med min gratisdrink som får bli en negroni (@Senator talar sig alltid varm om denna drink). Tyvärr faller den inte mig helt i smaken.
20190715_233620.jpg

23:53 kommer personalen och informerar att efter midnatt serveras ingen alkohol på 2 dygn. Det var dock helt ok att beställa nu om jag skyndade mig. Fick bli en caipirinha och en GT på Thailändsk gin som var helt ok. Dessa två drinkar inklusive dricks och skatter blev 1000thb.
20190716_000157.jpg

Morgonen efter ringer klockan vid 09:30 för frukost. Här blir man verkligen inte besviken, vilket utbud. Det är dock proppfullt så kunde knappt ta bilder av respekt för alla andra som var där.
Det finns dock kockar som gör det mesta på beställning samt flera stationer med färdig mat.
20190716_095551.jpg20190716_100035.jpg

Vill du känna dig tacksam över ditt priviligierade liv så finns det organiserade turer till Soweto. Det är inte så illa som man föreställer sig överallt men vissa delar är plåtskjul. Man kan besöka huset där Nelson Mandela bodde t.ex. Vem vet, det kanske finns lokala mikrobryggerier värda att prova.
Det är typ det enda jag tänkt som potentiell utflykt. Försökt leta bryggerier också men verkar dåligt med dom och de som finns ligger långt bort.

Igår var det dags att flyga Singapore Airlines Boeing 787-10 igen. Är stolen så trång som jag kommer ihåg, kommer servicen vara som tidigare och hur blir det med min förbeställda mat (från menyn, ej book the cook).

Stolen blir som sagt rätt trång, jag är inte jättebred på någon ledd och ca 185 cm lång. Lutar jag mig tillbaka i stolen har jag ca 5-10cm tillgodo till väggarna som ramar in en, inte helt katastrof men det blir lite instängt. Stolen i övrigt är ju bra med många finesser och för att vara en regional business är den riktigt bra.
20190716_194428.jpg20190716_194519.jpg
20190716_194453.jpg20190716_194506.jpg

Det sägs att Turkish valt samma typ av stol för longhaul i deras nya plan. Där skulle jag nog vara lite mer tveksam till valet. På en flygning på några timmar är den bra, men på 10-12h flighter skulle jag vilja ha betydligt mer utrymme.

Jag hade förbokat kött-alternativet från menyn. Det går att göra på Singapores flighter oavsett var de avgår ifrån. Fördelen med detta är att man serveras först och slipper riskera att någon maträtt tar slut.
Det är bara att logga in på manage my booking på Singapores sida och hämta upp sin bokning och göra dessa val (finns eventuellt någon tidpunkt hur tidigt/sent det går att göra).
Köttbiten är ok, inte mer. Klassiskt flygplanskött skulle jag säga.
20190716_203443.jpg

Det är typ det enda jag tänkt som potentiell utflykt. Försökt leta bryggerier också men verkar dåligt med dom och de som finns ligger långt bort.
Ja, du är där lite kort tid annars hade du nog hunnit en safari. Du är där under Sydafrikas "vinter" så priserna är mindre absurda nu. Om du är äventyrlig så ta en hyrbil och köra upp till Drakbergen för att uppleva speciell natur. En dagstur till Pretoria för att besöka huvudstaden kanske. Ligger bara 6 mil bort.

Har en flygning med SQ 787 till Male och det ska bli spännande att testa den nya stolen. Det var utsatt A330 från början men nu ändrat till 787 vilket ändå känns som en uppgradering.

Toppen