Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

NotRyan

Medlem
Hej,
Någon som kan tipsa om vad jag bör göra nu?
Fick följande svar från BRA idag,

Tack för ditt biljettunderlag.


Jag har tittat igenom ditt ärende och ser att du kom iväg sent denna dag vilket jag självklart förstår orsakat besvär för dig, då du blev flera timmar sen till din slutdestination. Jag ser att din avgång TF377 försenades på grund av ett plötsligt tekniskt fel, något som inte kunnat förutses trots att alla rimliga åtgärder vidtagits. BRA har sett över möjliga åtgärder och försökt avhjälpa felet så snart som möjligt. Vi har gjort allt i vår makt för att förhindra och sedan avhjälpa felet och därför utgår ingen ekonomisk kompensation bortsett från ersättning av dina extrakostnader.


Eftersom du blev så pass försenad vill jag ändå gärna försöka kompensera dig. Jag vill därför gärna kompensera dig för förseningen med ett Resebevis. Resebeviset gäller för en enkel inrikesresa dvs. en enkel sträcka per resebevis, för att resa med mellanlandning behövs därför två st. resebevis. Dessutom är det är opersonligt, gäller för resa inom 4 månader från utfärdandedatum och det enda du betalar är skatt och moms (brukar röra sig om ca 130-190 kr per enkel resa/sträcka).


Jag förstår att detta inte ersätter tiden som du har förlorat men jag hoppas att det kan komma till nytta vid framtida resor. Du är självfallet fortsatt välkommen att reklamera och skicka in kvitto i original för eventuella extrakostnader.


Resebevisen bokas i mån av plats och därför rekommenderar jag att du är ute i god tid med din bokning. Återkom gärna med din adress om du finner detta intressant.


Jag hoppas att detta kan vara ett bra alternativ för dig!

Önskar dig en fin dag!
Är det ett konstruktionsfel på flygplanet så kan bolaget inte hållas ansvarigt för det, eller om planet får flygförbud av myndigheter. Annars är tekniska fel normalt inte extraordinärt.
 

palmen

Moderator
Hej,
Någon som kan tipsa om vad jag bör göra nu?
Fick följande svar från BRA idag,

Tack för ditt biljettunderlag.


Jag har tittat igenom ditt ärende och ser att du kom iväg sent denna dag vilket jag självklart förstår orsakat besvär för dig, då du blev flera timmar sen till din slutdestination. Jag ser att din avgång TF377 försenades på grund av ett plötsligt tekniskt fel, något som inte kunnat förutses trots att alla rimliga åtgärder vidtagits. BRA har sett över möjliga åtgärder och försökt avhjälpa felet så snart som möjligt. Vi har gjort allt i vår makt för att förhindra och sedan avhjälpa felet och därför utgår ingen ekonomisk kompensation bortsett från ersättning av dina extrakostnader.


Eftersom du blev så pass försenad vill jag ändå gärna försöka kompensera dig. Jag vill därför gärna kompensera dig för förseningen med ett Resebevis. Resebeviset gäller för en enkel inrikesresa dvs. en enkel sträcka per resebevis, för att resa med mellanlandning behövs därför två st. resebevis. Dessutom är det är opersonligt, gäller för resa inom 4 månader från utfärdandedatum och det enda du betalar är skatt och moms (brukar röra sig om ca 130-190 kr per enkel resa/sträcka).


Jag förstår att detta inte ersätter tiden som du har förlorat men jag hoppas att det kan komma till nytta vid framtida resor. Du är självfallet fortsatt välkommen att reklamera och skicka in kvitto i original för eventuella extrakostnader.


Resebevisen bokas i mån av plats och därför rekommenderar jag att du är ute i god tid med din bokning. Återkom gärna med din adress om du finner detta intressant.


Jag hoppas att detta kan vara ett bra alternativ för dig!

Önskar dig en fin dag!
Påtala för dom att tekniska fel inte är extraordinära och att du kommer ta det till nästa instans om de inte betalar ut det du har rätt till.
Plötsliga tekniska fel är fortfarande ett tekniskt fel och då är flygbolaget skyldiga att betala ut.
Det försöker bara slingra sig och komma billigare undan. Informera dom om att du kommer ta det till ARN/Domstol om de inte gör rätt för sig.
 

taxvalp

Medlem
Såg i tråden "SAS erbjuder vouchers till dubbelt värde" att någon fått femsiffrigt belopp från SAS pga strejken... kanske finns något där..

Att döma av tidigare inlägg så lär det gälla ersättning för rena utlägg snarare än kompensation. ARN lär inte hinna avgöra något förrän efter semestertider - jag har själv ett ärende från slutet av mars (i god tid före strejk) som beräknas vara avgjort tidigast i september.
 

Rogbjo

Medlem
Fick ännu ett liknande svar så nu är ärendet inlagt till Flightright.com så får vi se om dem lyckas krama ur några euro ur Swiss.
Där kom mailet från Flightright att Swiss har betalat ut kompensationen, återstår att se att min del kommer in på kontot.
Man blir ju riktigt förbannad när flygbolag driver med sina kunder och nekar oss vår rätt!
 
Där kom mailet från Flightright att Swiss har betalat ut kompensationen, återstår att se att min del kommer in på kontot.
Man blir ju riktigt förbannad när flygbolag driver med sina kunder och nekar oss vår rätt!
Att Swiss konsekvent nekat dina korrekta krav och betalat först när du involverat Flightright är ju i princip att stjäla pengar ur din ficka och istället föda Flightright. Det vore ju för övrigt en lysande affärsidé för Lufthansa-gruppen att starta en Flightright/Airhelp-konkurrent, aldrig betala förrän krav kommer, och därmed behålla 20-30% av all kompensation de måste betala kunder...

Är vi säkra på att någon närstående till SWISS management inte är delägare i Flightright? :p
 

Rogbjo

Medlem
Att Swiss konsekvent nekat dina korrekta krav och betalat först när du involverat Flightright är ju i princip att stjäla pengar ur din ficka och istället föda Flightright. Det vore ju för övrigt en lysande affärsidé för Lufthansa-gruppen att starta en Flightright/Airhelp-konkurrent, aldrig betala förrän krav kommer, och därmed behålla 20-30% av all kompensation de måste betala kunder...

Är vi säkra på att någon närstående till SWISS management inte är delägare i Flightright? :p
Flightright ägs säkert av ett gäng flygbolag, då kan de ju kontrollera hela kedjan...
Man får vara glad för det lilla, blev 562 Euro istället för 800 men Swiss hade inte gett med sig.
Drog ett svar på den nekande mailslingan från Swiss och tryckte upp deras dåliga hanterande i ansiktet på dem.
 
Toppen