Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Var Longitude’en bra? De tog 35,50€ förra året vilket jag tyckte var lite att ta i för en rätt enkel premier cru. Men jag har inte druckit den på länge. Fun fact: de gör den i jeroboam också.
Beror ju på om man gillar Larmandier-Berniers stil. Jag är ett stort fan och har tidvis haft den som "huschampagne" men om du inte var övertygad tidigare så kanske det inte är att rekommendera. Jag hade dock gärna köpt någon flaska för kring €30-35
 
Beror ju på om man gillar Larmandier-Berniers stil. Jag är ett stort fan och har tidvis haft den som "huschampagne" men om du inte var övertygad tidigare så kanske det inte är att rekommendera. Jag hade dock gärna köpt någon flaska för kring €30-35
Absolut, men eftersom det var ett tag sedan jag drack den och de har gjort en hel del de senaste åren så tänkte jag att det kanske börjar betala sig ;) får nog ta och ta en vända förbi dem nästa gång. De har ju alltid haft rätt höga ambitioner.
 

MTheC

Medlem
Under senaste tokyo-besöket så avnjöts även några andra champagner, dessa på restaurang Ode (för längre beskrivning av det besöket se här).

IMG_2965.jpg
IMG_2966.jpg


Den första R&L Legras var en ganska klassisk blanc de blancs, fräsch doft med lite syrliga äpplen, brioche och mineralaktigt. Även smakmässigt väldigt fräsch, torr och drar mer åt lime, citron-hållet. Trevlig som apertif men saknar lite kropp och längd i eftersmaken.
Den andra var en helt ny bekantskap för mig, första gången jag testar något från producenten i fråga. Det är en klassisk blend av chardonnay, pinot noir och pinot meunier. Den hade en doft av päron, äpplen och en viss nötighet. Smakmässigt mer kropp i den och smak av mogna citrusfrukter och en toner av halm och ganska lång eftersmak.

Kul med lite nya bekantskaper men som sagt inte några som jag kommer aktivt leta upp men om jag ser dem rimligt prissatta på en restaurang så skulle jag inte tveka att beställa ett glas (eller två).
 

GOTBound

Medlem
Jag beställde denna från släppet 7/6, jag blottar min okunskap men det är ett okänt märke för mig. Delamotte Blanc de Blancs (nr. 91319), enligt tips skall den vara riktigt riktigt bra;

IMG_0462.jpg


Den stora behållning idag är jag genom mitt lokala Systembolag kunde beställa två flaskor 7579 årgång 2008, ett antal utvalda butiker fick 6st flaskor var idag.

EK
 
Toppen