Senaste nytt

Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

Valley

Medlem
Och i lilla Karlstad är det jämt tvärtyst. Trots extra styrelsemöte som skulle gällt "alla" de fin-fina alternativ man förhandlade om.
Så bråkar man om det juridiska. Kan man ha en tillfällig lösning ? Måste man upphandla enligt konstens regler ?
Verkar som man inte heller är överens politiskt längre. Flygplan är enligt vissa partier skit och man vill inte ha något nytt.
Som grädde på moset har man väl också sin treklöver att hantera. Kommunen, Region Värmland och Jönköping Region/Kommun.

Men eftersom de offentliga förespråkarna hela tiden påstår att Frankfurtlinjen är lönsam, borde det inte vara något som helst problem. Är något lönsamt så är det ingen direkt fara att dunka in degen.

Fanns eventuellt också frågetecken om landningstiderna i Frankfurt som lär vara borta. Om det är något problem egentligen vet jag inte.
Tror det var en ursäkt för att slippa undan lite frågor.
 

Agö

Medlem
Here we go again. Kan inte påstå att det var något nytt. I princip samma saker som rapporterades om i början av året.
Eventuellt efter sommaren kommer en ny operatör. Om det inte fastnar i den politiska byråkratin.
Vem vet. Lyckas dem kanske det är alternativet för Nürnberg

Ny Frankfurtlinje kan vara på gång | SVT Nyheter
Det här är ju ändå lite intressant och kan leda till nya intressanta upplägg med skattepengar.

"Upphandlade BMI Regional, som trafikerade linjen gick i konkurs i mitten av februari i år. Då ställdes också flygtrafiken in. Karlstads kommun, region Värmland och Jönköping betalade för trafiken från början sammanlagt 23,8 miljoner kronor per år.

Enligt Mikael Lundström har de fått klara besked från regeringen att det inte är tillåtet att upphandla flyglinjen på liknande sätt nu. Något han är mycket kritisk till. Han anser att regeringen omyndigförklarar regioner och kommuner."
 

Alf

Medlem
Det här är ju ändå lite intressant och kan leda till nya intressanta upplägg med skattepengar.

"Upphandlade BMI Regional, som trafikerade linjen gick i konkurs i mitten av februari i år. Då ställdes också flygtrafiken in. Karlstads kommun, region Värmland och Jönköping betalade för trafiken från början sammanlagt 23,8 miljoner kronor per år.

Enligt Mikael Lundström har de fått klara besked från regeringen att det inte är tillåtet att upphandla flyglinjen på liknande sätt nu. Något han är mycket kritisk till. Han anser att regeringen omyndigförklarar regioner och kommuner."

Klarar man inte av att hantera sin egen ekonomi är det ju en omyndigförklaring som måste till. Så i detta fall gör onekligen regeringen rätt. Det är trots allt skattepengar det handlar om.
 

Valley

Medlem
Det här är ju ändå lite intressant och kan leda till nya intressanta upplägg med skattepengar.

"Upphandlade BMI Regional, som trafikerade linjen gick i konkurs i mitten av februari i år. Då ställdes också flygtrafiken in. Karlstads kommun, region Värmland och Jönköping betalade för trafiken från början sammanlagt 23,8 miljoner kronor per år.

Enligt Mikael Lundström har de fått klara besked från regeringen att det inte är tillåtet att upphandla flyglinjen på liknande sätt nu. Något han är mycket kritisk till. Han anser att regeringen omyndigförklarar regioner och kommuner."

Förra gången ansåg man det kunde gå under kontot Lokal-/Regionaltrafiken.
(Fast, OT - Nu har man ju ännu en gång en massa slantar som måste skickas in i lekstugeprojektet vindkraftparken. Ser just nu större nytta att använda kapitalet till en bra flyglinje än havererat vindkraftprojekt)
 

ekf

Medlem
Jönköping har fortfarande inte gett upp. Nu är det "nästan klart" med ett nytt bolag som tar över JKG-ARN när BRA slutar flyga senare under sommaren.

I förbifarten nämns även att Karlstad och Jönköping gemensamt jobbar på linjer till Köpenhamn och Frankfurt med målet att det ska vara klart före semestern...

"Förutom dagens besked om forsatt flyg till Stockholm kan även utrikesflyget komma att återuppstå. Enligt Rony Forsberg pågår förhandlingar med två olika bolag om flyg till Frankfurt och Köpenhamn, en linje som i så fall kommer samordnas med Karlstad flygplats, på samma sätt som tidigare.
– Målet är att komma till skott med ett avtal före semestern, säger Rony Forsberg."
Stockholmsflyget från Jönköping räddas kvar | SVT Nyheter
 
Får vi se hur länge det bolaget orkar innan dom inser att det är lönlöst,sedan är det vi skattebetalare som får betala ,fast det gör vi ju redan
 

fcl

Medlem
Hur kan man motivera kostnaden och miljöbelastningen att ha ett flyg från Jönköping till Stockholm när det finns (i båda riktiningarna) ett direkt tåg och många tåg med byte som tar 03:30-03:45 för att resa till Stockholm C?
Att man precis som vi i Linköping vill ha en anslutning till europeisk hub har jag mycket lättare att förstå.
 

Agö

Medlem
Att man precis som vi i Linköping vill ha en anslutning till europeisk hub har jag mycket lättare att förstå.
Jag har lite svårt att förstå det också. Det är väl inte mer än 12-13 mil från Jönköping till Göteborg Landvetter med utmärkta kommunikationer ut i världen.
 
Toppen