Jag håller med
@Fredde18 om att Reidar är en lite ovanlig politiker som är mer van att driva företag inom resebranchen. Jag blir därför lite förvånad när han säger att flygplatsen går en oviss framtid till mötes. Vidare har han rätt i att en flygplats utan reguljärflyg inte är någon riktig flygplats.
Jämförelsen med Kiruna tycker jag är ganska haltande, det går inte ens att jämföra. Kiruna har inga alternativ till flyg, inte ens tåget. Att prata om att en flygplats drar in stora pengar till kommunen i Norrköpings fall är ju nonsens. I varje fall när man saknar reguljärflyg. Charterflyget subventioneras också kraftigt och är ren förlust.
Jag är övertygad om att flygplatsen kommer att avvecklas senast när Ostlänken är klar. Charterflyget kan enkelt flyttas till Skavsta. Skavsta löser inte reguljärflyget, LCC flygets utbud är inget att ha för de som reser i tjänsten. Det man kan hoppas på är att några av de större flygbolagen etablerar sej på Skavsta när Bromma läggs ner.
Nu lär jag med all sannolikhet aldrig få uppleva Ostlänken men jag tror att tåg till både Arlanda och Köpenhamn kommer att bli ett bra alternativ för Norrköping.