Senaste nytt

Amex Elite samt Mastercard Premium + andra möjligheter

De 20k + 12k poängen du får årligen från både Amex och Mastercard Premium är endast statusgrundande, dvs. du kan inte använda de till att boka flyg. Du kanske redan visste detta, men var inte uppenbart från inlägget.

Va? Kan man inte använda de 32.000 poängen? Riktigt bra du så det. Trodde jag absolut man kunde.. Tack :)

I tillegg får vi i Norge 20.000 statuspoeng fra DNB SAGA MC ved 200.000 NOK i omsetning på kortet. Da får vi totalt 52.000 grunnpoeng og SAS gullkort:)

Vurderer nå å betale for disse 3 kortene i 10 år og så er jeg Gold for life på SAS:D

Det gäller inte i Sverige?? Typiskt :/

Det vore bra om alla sådana här frågetrådar innehöll lite grundläggande information om hur ens flygmönster ser ut.

För en person som åker SAS ett par gånger om året i ekonomi blir ju förmånerna inte värda särskilt mycket alls.

Japp hade nog varit bra men detta var mest för att se om jag förstått rätt eller inte.

Last edited by a moderator:
Bra kombo på val av kort. Upplever att större av majoriteten på BC har den uppsättningen.

Viktigt att ta hänsyn vid ansökan av föreslagna kort.

Hur ser din kvalificerings period ut hos sas eurobonus? Se till att planera din ansökan av korten så att samtliga bas-poängen från korten hamnar på rätt sida av din kvalificerings period, för att maximera värdet av bas-poängen. Mastercard sas eurobonus premium tilldelar 1000 poäng vid början av varje månad, under förutsättning att du handlar med kortet månadsvis. Tex ett tuggummi för 5kr eller ett löpande abonnemang förslagsvis.

Om vi ska nörda ner oss ytterligare för att maximera värde tycker jag att du ska se över möjligheten att värva din respektive eller ta ut extra kort på Amex och Mastercard för att öka spend och t.o.m. sign-up bonusar.

Det finns som sagt många bra tips och förslag på hur du kan planera detta genom att läsa genom tidigare trådar om ämnet.

Det fantastiska med businessclass är att här får du tips/råd och hjälp med att optimera dina kort val efter ditt rese och spend mönster.

Last edited:
Mastercard sas eurobonus premium tilldelar 1000 poäng vid början av varje månad, under förutsättning att du handlar med kortet månadsvis. Tex ett tuggummi för 5kr eller ett löpande abonnemang förslagsvis.
Det är väl netto-spend som gäller, dvs köper man tuggummi för 5 SEK men returnerar en annan vara för 6 SEK så blir det inga 1000 baspoäng den månaden.

Det gäller inte i Sverige??.
Nei, bare i Norge:) Og så må man være SAGA kunde og omsette for 200k NOK som nevnt. Men veldig greit å få SAS gull uten å måtte fly en meter:D Jeg er selv medlem i BAEC og er gullmedlem der og på BA må man fly for å få gull, noe som jeg synes er helt riktig. Jeg har jo vært i noen SAS lounger på OSL og ARN og det er ofte veldig fullt.

Nå kan det også selvsagt være fullt på BA loungene, men regelen om kun 1 gjest hjelper heldigvis å holde antall gjester nede:)

Det jag blev mest förvånad över är att man inte kan köpa flygresor för de bonuspoäng som Shrute sa i tidigare inlägg.....

Det jag blev mest förvånad över är att man inte kan köpa flygresor för de bonuspoäng som Shrute sa i tidigare inlägg.....
Ja dessa statuspoäng från Amex är en bastard som enbart påverkar status. Alltså vare sig "riktiga" baspoäng eller "riktiga" extrapoäng. Någon på SAS tyckte antagligen att systemet började vara begripligt och hittade på en extra knorr... Hur som helst duger dessa poäng inte till att handla något som helst för. Må uppfattas konstigt men så är det.

Hur ser din kvalificerings period ut hos sas eurobonus? Se till att planera din ansökan av korten så att samtliga bas-poängen från korten hamnar på rätt sida av din kvalificerings period, för att maximera värdet av bas-poängen.
Jag har ju helt missat det här, såg att jag har kvalificering från maj 2019 till april 2020 och skaffade SAS Elite i April 2019 och fick 20 000 EuroBonus Statuspoäng då. Gjorde jag en mega-tabbe nu? :eek:

Jag har ju helt missat det här, såg att jag har kvalificering från maj 2019 till april 2020 och skaffade SAS Elite i April 2019 och fick 20 000 EuroBonus Statuspoäng då. Gjorde jag en mega-tabbe nu? :eek:

Beror ju på, är du redan Guld/Diamant och inte tänkt öka nivå så spelar det ingen roll. Annars är det ju bra att ha de 20k i första kvartalet av sin period just det året när man levlar upp. Sen spelar det ju ingen roll.

Toppen