Senaste nytt

Amex Elite samt Mastercard Premium + andra möjligheter

Beror ju på, är du redan Guld/Diamant och inte tänkt öka nivå så spelar det ingen roll. Annars är det ju bra att ha de 20k i första kvartalet av sin period just det året när man levlar upp. Sen spelar det ju ingen roll.
Jag var ju statuslös innan och fick Silver i och med SAS Elite, kommer jag alltså tappa det nu redan i maj i samband med ny kvalificeringsperiod? OMG! :eek:

Jag var ju statuslös innan och fick Silver i och med SAS Elite, kommer jag alltså tappa det nu redan i maj i samband med ny kvalificeringsperiod? OMG! :eek:
Nej man tjänar in status period 1, och har den sedan i period 2. Men dina baspoäng nollas ju när Maj börjar så för att öka till guld behöver du 45k, och 20k av dessa kommer först i April 2020. Säg upp kortet och skaffa ett nytt i Juni nästa år om det är superviktigt.

De 20k + 12k poängen du får årligen från både Amex och Mastercard Premium är endast statusgrundande, dvs. du kan inte använda de till att boka flyg. Du kanske redan visste detta, men var inte uppenbart från inlägget.

De 20k poängen från Amex Elite är precis som du skriver statusgrundande, men gäller det även de 12k från Mastercard Premium? De trodde jag var vanliga EuroBonus-poäng. Rätta mig gärna om jag har fel.

Tala om rörigt, iallafall för en nybörjare som mig..
Nu har jag sett Baspoäng, Extrapoäng, nivågrundande poäng, statuspoäng.....
Är något av de fyra sakerna samma sak? Status = Nivå? Bas=Nivå?
Extrapoäng kan man använda till resor men räknas inte som nivågrundande?

Alla poäng från Amex (början av period) är nivågrundande och kan inte användas till flyg?
Alla poäng från Mastercard (de 1000 poängen varje månad) är nivågrundande och kan inte användas till flyg?

Finns det några poäng som är både nivågrundande och extrapoäng (eller vad de nu heter)

Jag vill tro, men jag kan vara helt uppåt väggarna nu att det bara finns 2 olika poäng, men de kallar dem för gud o hans moster?

Alla poäng från Amex (början av period) är nivågrundande och kan inte användas till flyg?
Alla poäng från Mastercard (de 1000 poängen varje månad) är nivågrundande och kan inte användas till flyg?

Finns det några poäng som är både nivågrundande och extrapoäng (eller vad de nu heter)

Jag vill tro, men jag kan vara helt uppåt väggarna nu att det bara finns 2 olika poäng, men de kallar dem för gud o hans moster?
Du har förstått rätt. Nivå som du kallar det tolkar jag som status, dvs silver/guld osv.

Amex elite ger 20k statuspoäng. Dessa kan du inte göra något med. Alla köp, dvs månatliga intjäningen ger extrapoäng som du kan flyga med.

Mastercard premium är likadant.

Baspoäng är också ststusgrundande. Så på så sätt kan man säga att baspoäng och statuspoäng är samma. Däremot kan du också boka flyg för baspoäng. Baspoäng tjänar du bara när du flyger. Så flyger du in 1000 baspoäng kan du använda 1000 poäng.

Så tre typer av poäng:

Status, går inte att använda men kan ge lounge etc.
Bas, går att använda och ger status etc
Extrapoäng, går bara att använda.

Överkurs: För att röra till det lite. Det är en diskussion huruvida baspoäng egentligen genererar extrapoäng då man aldrig kan använda baspoäng etc, det är en teoretisk diskussion utan konkret svar, så ovan är enklast förklarat.

Bonus och en måsteläsning: https://www.businessclass.se/forum/threads/jämförelse-av-eurbonuspoäng-och-en-fårhage.32078/

Nivågrundande poäng = Statuspoäng
Baspoäng = Extrapoäng + Statuspoäng

Ja

Ja på båda

Ja, det SAS kallar baspoäng

SAS kallar det baspoäng och extrapoäng. Statuspoäng är något som har uppstått med Amex och SAS MC Premium.

Statuspoängdelen i baspoängen är giltiga innevarande intjäningsår. Extrapoängdelen i baspoängen är giltiga i 5 år eller för evigt om du är Diamond eller högre.

Que?

Bas- och extrapoäng är helt olika saker. Rekommenderar ovan länkade fårhage :)

Edit: kom på nu var du menar. Det är det här jag nämnde under överkurs ovan. En evighetsdiskussion så låt oss inte fortsätta den.
Jag håller med. Sedan möjligheten att få endast statuspoängen kom in i bilden tycker jag att det är enklare att förklara som jag skrev, men det är två sidor av samma mynt.

Toppen