Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Vi har ett kontor på i Seoul där en kollega har goda kontakter med en kille som jobbar hyfsat högt upp på ICN, han har i ett års tid påstått att det kommer en direktlinje till ICN med SAS. Han var inte helt säker på avreseort. Men trodde ARN.

Dock är ICN för långt för A321LR... Men i alla fall!

De kör alltså liknande säten och konf. som JetBlue Mint. Sätts in på rutterna nedan.

TAP will begin flying its A321LR between Lisbon and Tel Aviv with flights expected to commence soon. The Portuguese Star Alliance member will then begin to fly the type between Porto and Newark on June 1 and between Lisbon Portela Airport and Washington Dulles on June 16.

TAP’s A321LRs are configured with 171 seats in a three-class configuration, offering 16 fully-flat Business Class seats, 48 Economy Extra seats and 107 seats in Economy. The airline will offer a staggered configuration in Business Class with modified Thompson Aero Vantage seats, similar to those found on JetBlue’s Mint product. In the same way, seats are expected to alternate between a 1-1 and 2-2 configuration.

Nämnde detta i strejktråden nyss men blev så intresserad att jag även vill ha in mitt förslag i den officiella 321LR tråden här på B.C

Jag hoppas verkligen SAS placerar dessa tre maskiner plus en extra om möjligt hos SAIL då det förutom större flexibilitet vid nästa strejk hade varit grymt med A321LR stationerade i London.

Tänk er en morgon/kvällsflight som resultat iom positioneringen. Äkta C möjlighet till London morgon och kväll både från CPH och ARN!

Nämnde detta i strejktråden nyss men blev så intresserad att jag även vill ha in mitt förslag i den officiella 321LR tråden här på B.C

Jag hoppas verkligen SAS placerar dessa tre maskiner plus en extra om möjligt hos SAIL då det förutom större flexibilitet vid nästa strejk hade varit grymt med A321LR stationerade i London.

Tänk er en morgon/kvällsflight som resultat iom positioneringen. Äkta C möjlighet till London morgon och kväll både från CPH och ARN!
Ja, men då får man ju flytta 320NEO från London. Fler slottider är ju bara att glömma på den flygplatsen. Frågan är om detta ens är görligt givet det nya pilotavtalet och "anställningstryggheten"? Ledningen kan ju mkt väl ha avtalat bort denna typ av expansion...

@Agö bara flytta sina NEOs då till annan bas. Jag tycker fortsatt idén är intressant och vilken konkurrensfördel med hårdvaran mot konkurrenterna sedan på London!

Vad skulle det ge att placera dessa i London? Ska SAS trafikera rutter från London som någon annan operatör redan kör, fast SAS gör det med mindre maskiner? Ska man köra samma destinationer som från CPH idag, och bara konkurrera med de stora drakarna? Ska man köra nya tunnare destinationer, men ändå tvinga passagerarna till ett extra byte in London?

Alternativt, att placera maskinerna i London och sedan ompositionera dem till CPH/ARN inför ett långflyg? Det tror jag inte heller på, kostnaden per passagerare på LHR-sträckan lär öka jämfört med A320NEO, och LHR är av SAS definierat som en nästan uteslutande lågprisdestination.

Tanken är dock fri...

Toppen