Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Mitt syfte var absolut inte att ställa till "bråk".
Jag tycker det var en helt normal fråga på inlägget jag citerade.

Dock så är ju du inte öht omfrågad i detta så jag förstår inte ditt inlägg alls.

Vill du fortsätta dina personangrepp så ta det med mig i pm istället :)
Varför skulle han svara på sånt trams?
Ditt enda syfte var att ställa till bråk

Nu postades redan poängen för gårdagens nedgraderade flygningar med Lufthansa. Jag måste säga att 1250 poäng per segment var bra intjäning utan någon statusbonus i economy. Jag skulle dessutom få ersättning för nedgraderingen enligt agenten. :)

Ingen här förresten som sitter på mer info om pilotavtalet och vill dela med sig? Det har ju förhandlats om så mycket mer än den kraftiga löneökning de fick. T ex upp till 125 000 danska kronor över tre år.

Visa bifogad bild 89970
Det värsta är nog inte löneökningarna i sig (även om det är illa nog givet normeringen) utan det som sipprat ut kring s k ”medarbetarinflytande” för pilotgruppen, t ex potentiellt moratorium för outsourcing. Fullständigt förödande och helt bisarrt att anställda tar makten över beslut som måste fattas i företagsledning och styrelse. OM detta stämmer vill säga. För tankarna till 70-talets kolstrejker i England. Vem styr egentligen SAS?

Det värsta är nog inte löneökningarna i sig (även om det är illa nog givet normeringen) utan det som sipprat ut kring s k ”medarbetarinflytande” för pilotgruppen, t ex potentiellt moratorium för outsourcing. Fullständigt förödande och helt bisarrt att anställda tar makten över beslut som måste fattas i företagsledning och styrelse. OM detta stämmer vill säga. För tankarna till 70-talets kolstrejker i England. Vem styr egentligen SAS?

Eller kanske stora gruvstrejken i Sverige 1969-70?

@Agö Mest det jag också undrar över. Jag tror t ex på strategin med wet-lease på maskiner med under 150 pax vilket möjliggör tunnare kortdistanslinjer. Jag vill se mer av detta och att nya destinationer provas. T ex Norrköping till CPH eller Åland till ARN. Jag önskar också några fler NEOs till SAIL.

Med ett stopp för mer av detta mister SAS många möjligheter till både expansion och flexibel produktion där tunnare nya linjer också kan skapa möjligheter till SAS Scandinavia genom att jobbas in. De kan väl ändå inte gått med på ett sådant avtal där ledningen ger bort makten?

SAS är mitt favoritflygbolag, kommer alltid vara trogen kund:)

All heder till dig. Att vara inbiten SAS-fan är lite som att heja på Cleveland Browns. Behövs ett friskt sinne för galghumor och/eller cynism för att man ska kunna ha kul trots att man vet att det kommer att gå åt helv.

Jag har fö fortfarande inte fattat varför seniotitetslistan är så himla precious för piloterna. Svenska SAS-piloter strejkade väl både 2014 och 2016 pga denna. Den är artificiell och ologisk, och låser dessutom fast piloterna vid just SAS pga golden handcuffs. Att SAS vill fasa ut den när seniora piloter går i pension är lättförståeligt men varför är piloterna så måna om att ha kvar dylika regler? (Gäller iofs alla flygbolag).

Lite OT men....
Ngn som vet när avtalen med kabinanställda och marktjänstanställda ska upp för förhandling? :rolleyes:
Kan man styra (annat datum/bolag) sitt resande kan det ju vara bra information. :cool:

Lite OT men....
Ngn som vet när avtalen med kabinanställda och marktjänstanställda ska upp för förhandling? :rolleyes:
Kan man styra (annat datum/bolag) sitt resande kan det ju vara bra information. :cool:
Jag tror inte att kabinanställda kan skapa samma typ av strejk längre.
1. Sämre gemenskap mellan de olika fackförbunden än piloterna.
2. Ingen gemensamt paraplyfackförbund som piloterna nu har.
3. På ARN är det många äldre som tagit avgångsvederlag och ersätts med yngre som "skiter i vilket" då det bara är ett genomgångs arbete (min tolkning).
4. Många CC på CPH basen har lämnat CAU och CAU är inte som det varit.

Jag har inte koll på CC i OSL basen...
Detta är mina tankar och från vad jag hört från vänner som arbetar som CC på SAS.

Lite OT men....

Mig veterligen får inte heller SAS-kabinanställda strejka ensamma riktigt heller om inte hela Unionen tar ut alla anslutna i strejk. Kan dock ha fel, men har hört det.

Toppen