Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Min hemresa från San Francisco blev ombokad till Lufthansa samma dag och var ursprungligen en bonusresa i SAS Plus. Från Frankfurt blev det Economy. Har jag rätt till någon kompensation från SAS?
Hade inte tillgång till wifi varken på utresan eller hemresan.

• Gilla
Reactions: Gus
Det är typiskt på den svenska arbetsmarknaden att man som anställd förväntas låta andra sköta sina konflikter i fred och inte underminera andras krav. Det är vidare typiskt att facket kräver kollektivavtal av företag. Annars står de utanför jobbet i Vaxholm en dag och skanderar "Go home!"

Jag finner det lite intressant att Norwegian sätter in extra avgångar för att täcka upp för strejkande sas piloter. Borde inte detta ses som strejkbrott av deras piloter? Nu sätter de antagligen in dem med crew från baser utanför Norge, men ändå?

Piloter som inte är medlemmar i facket berörs ej av strejken.

Edit: såg att jag var 2 på bollen, sorry.

Det är ju en sak om det var SAS som hyrde in ett annat bolag, som Norwegian själva gjorde
Norwegian svarar på Löfvens strejkkritik | Nyheter | Expressen

Annars är det ju en helt absurd tanke när Norwegian på eget bevåg ökar frekvensen för att möta efterfrågan.
(Det är väl inte ens samma fackförening för piloterna)
Det är det väl? För några år sedan togs ju sas piloter ut i sympatistrejk för Norwegians strejk (eller åtminstone varslade om det, kommer inte ihåg ifall det blev av). Samma regler borde ju gälla åt båda hållen.

Vad jag förstår har SAS piloter sagt ok till att Norwegian sätter in extra flyg. Hittar inte länken just nu dock. Annars hade det varit strejkbryteri och inte setts med blida ögon.
Det förklarar onekligen saken. Sedan kan man fråga sig varför men det är ju en annan fråga - de åsamkar ju fortfarande sin egen arbetsgivare lite nycket skada, men utan att få lika mycket av kunderna på sin sida. Men det är väl kanske ytterligare ett tecken på att de haft opinionen mot dig och försöker vända på det.

Någon som fått info när vi får veta något kring progress och morgondagens morgonflygningar?
Nej men hoppas verkligen de kan släppa något snart. Skall med Chicagoflighten imorrn och hittills är allt precis som vanligt gällande status och incheckning via telefon osv

Toppen