Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Tonton

Medlem
De gör förmodligen så gott de kan. Men vill man klandra SAS för något är det nog snarare att många samtal kunde ha undvikits om SAS hade sett till att modernisera sina kärnsystem så att flera processer kunde skötas av kunderna själva via en digital kanal, i stället för att de som nu är tvungna att ringa kundservice. Jag menar, t.ex. avbokning och refundering av biljetter borde inte vara rocket science även om det ingår en massa delprocesser och regelverk, i alla fall inte den första delen med själva avbokningen och vidarebefordring av ärendet till ekonomiavdelningen för handläggning. Det samma gäller beställning av diverse tillägg till en bokning, det ska också gå att automatisera. I det avseende hänger SAS tyvärr kvar i forntiden.

SAS har kommit ganska långt i detta sista tiden.
Ombokning med SAS-flyg? Kan göras på hemsidan
Ombokning av *A-flyg? Måste fortfarande ringas in
Avbokning? Räcker med att fylla i ett formulär på hemsidan
Diverse tillägg? Baserat på vad för sorts tillägg så går det att göra det på hemsidan

Men ja, SAS har fortfarande mycket att jobba på. Men som jag skrivit i en annan tråd, de är på god väg. Helt nytt backendsystem, och de byter ut andra gamla separata system för att se till att modernisera allting.
 

lit01

Medlem
Nej, traktamentet ökar inte för att grundlönen ökar. Det är fastställt i kronor per dag och destination. Så +13% på grundlön ökar de 93000 med en lägre procentsats är 13%. Hur mycket är omöjligt att veta utan att veta hur mycket av de 93k är grundlön och hur mycket är tillägg.
Du har givetvis rätt. Jag tänkte inte efter.

Jag tycker ändå det är rimligt räkna med traktamente o dyl. Att jobba helg och utomlands är del av pilotyrket. Det är en livsstil.
 

obs

Medlem
SAS har kommit ganska långt i detta sista tiden.
Ombokning med SAS-flyg? Kan göras på hemsidan
Inte alltid. Jag hade nyss en (ren) SAS biljett som inte kunde vara sig bokas om eller av via hemsidan eller app så det är tyvärr inte helt sant.

Om man sen använder formuläret för att avboka borde man åtminstone få ett kvitto på att man har begärt avbokning. Men nix...
 
Last edited:

PetrelliDK

Medlem
Jeg har et travel pass som dækker CPH, OSL og ARN.

Nogen chance for compensation for tabte dage? 99k DKK på 183 dage er trods alt 540 DKK per dag..
 
Toppen