Det talas väldigt mycket om folkopinionen, om gemene man tycker att SAS piloter har för hög lön eller inte och vad de kan eller inte kan göra för att få folket bakom sig. Men det är egentligen helt irrelevant. Det är inte Svensson, vi på BC, eller passagerarna som pilotfacket behöver övertyga, det är arbetsgivaren. De har inget ansvar för någon annan än medlemmarna i pilotfacket, och om de lyckas ställa till med tillräcklig oreda för att tvinga arbetsgivaren att gå med på kraven, utan att SAS går i konkurs, så har de vunnit helt oavsett vilka andra som tycker piloter är överbetalda.
Så alla diskussioner om vilka medellöner man går ut i media med är ganska ointressanta. Man hade lika gärna kunnat svara "för litet" respektive "för mycket" på frågan vad en pilot tjänar.
Jag skulle hellre vilja veta mer om det som har antytts här på forumet, att det finns väldigt starka hinder för piloter att "rösta med fötterna" och gå till ett annat bolag. Om det stämmer, så är det ju närmast att se som ett systemfel eftersom det mer eller mindre tvingar fram strejker som enda sättet att väsentligt få upp lönen. Vilka har drivit fram de avtalen, är det facken eller arbetsgivarna? Det kanske är en typ av avtal som är så skadlig för samhället att det borde förbjudas med lagstiftning?