Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

M.K

Medlem
Håller med piloterna om att traktamente inte är lön. Självklart detta då det täcker merkostnader hemifrån. Jag tycker vi kan lämna den diskussionen och istället konstatera att de allra flesta av dem slipper detta lönetjafs i framtiden oavsett utfall om de vinner. Antingen driver de SAS i konkurs genom kommande spridningseffekt av ett utpressningsavtal till de andra i bolaget, eller så outsourcas de bort. Det ser dessvärre riktigt mörkt ut nu för SAS Scandinavia. :(
 

Gus

Medlem
Hade problem sist då usa ton inte matchar våra tryck 1 för x tryck 2 för... prova chat eller be ngn hemifrån lösa det
Problemet är att jag får inte möjligheten att trycka in mitt Eurobonusnummer för att bevisa att jag är EBG. Jag får bars välja knappval och sedan säger de att de stänger kl 17. Ska inte sas ha öppet dygnet runt under helgen?
 
Problemet är att jag får inte möjligheten att trycka in mitt Eurobonusnummer för att bevisa att jag är EBG. Jag får bars välja knappval och sedan säger de att de stänger kl 17. Ska inte sas ha öppet dygnet runt under helgen?
Vilket nummer ringer du? Jag använde
+4687974000 inatt och valet kommer sist efter massa prat om att man ska kolla på websidan eller ringa senare. Knappar man in sitt EB korrekt så blir man direkt kopplad till en engelsktalande röst.
 

Gus

Medlem
Blev ju ombokad från HKG med TK igår och fick ny e-ticket (börjar på 117)...allt såg bra ut men när jag försökte gå in i TKs app idag för att välja nytt säte så stod det såhär. Ringde SAS nu och kom fram till Tallinn, som säger att allt är fine med bokningen... Hum, lita på det?
6decad5ccd4f4e6a0c4493b6553b6f13.jpg
Fick du en ny biljett på din mail? I så fall är allt lugnt :).
 

Gus

Medlem
Vilket nummer ringer du? Jag använde
+4687974000 inatt och valet kommer sist efter massa prat om att man ska kolla på websidan eller ringa senare. Knappar man in sitt EB korrekt så blir man direkt kopplad till en engelsktalande röst.
Jag ringde det amerikanska gratisnumret för att kunna ringa helt gratis. Men fick som sagt inte knappa in mitt Eurobonusnummer. Taskigt om man som amerikanare är ebg och är drabbad av strejken.

Jag ringde dock vanliga numret (kostar bara 18 öre minuten med Skype, kontra 20 kr minuten på mobilen) och blev kopplad till Tallinn (tror jag). På 2 minuter blev jag ombokad till LOT istället för iceland air!! Jag är så LYCKLIG! Dels åker vi inte hem förrän 21.30 från chicago så vi hinner besöka Lagunitasbryggeriet och dels får jag testa ett bolag som länge stått på min lista! :) Och det absolut bästa är att slippa Saga Class som egentligen bara är som premium Economy om jag fattat rätt.
 
Last edited:
Jag ringde det amerikanska gratisnumret för att kunna ringa helt gratis. Men fick som sagt inte knappa in mitt Eurobonusnummer. Taskigt om man som amerikanare är ebg och är drabbad av strejken.

Jag ringde dock vanliga numret och blev kopplad till Tallinn (tror jag). På 2 minuter blev jag ombokad till LOT istället för iceland air!! Jag är så LYCKLIG! Dels åker vi inte hem förrän 21.30 från chicago så vi hinner besöka Lagunitasbryggeriet och dels får jag testa ett bolag som länge stått på min lista! :) Och det absolut bästa är att slippa Saga Class som egentligen bara är som premium Economy om jag fattat rätt.
Bra! Jag prövade det amerikanska nummret också och det funka inte alls. Bara engelsktalande med dansk brytning som ber om ursäkt för att många ringer just nu, sen blir det tyst.

Tallinn...ja...om SAS går i konkurs kommer jag att sakna Tallinn-kundservice mest av allt :)
 
Det talas väldigt mycket om folkopinionen, om gemene man tycker att SAS piloter har för hög lön eller inte och vad de kan eller inte kan göra för att få folket bakom sig. Men det är egentligen helt irrelevant. Det är inte Svensson, vi på BC, eller passagerarna som pilotfacket behöver övertyga, det är arbetsgivaren. De har inget ansvar för någon annan än medlemmarna i pilotfacket, och om de lyckas ställa till med tillräcklig oreda för att tvinga arbetsgivaren att gå med på kraven, utan att SAS går i konkurs, så har de vunnit helt oavsett vilka andra som tycker piloter är överbetalda.

Så alla diskussioner om vilka medellöner man går ut i media med är ganska ointressanta. Man hade lika gärna kunnat svara "för litet" respektive "för mycket" på frågan vad en pilot tjänar.

Jag skulle hellre vilja veta mer om det som har antytts här på forumet, att det finns väldigt starka hinder för piloter att "rösta med fötterna" och gå till ett annat bolag. Om det stämmer, så är det ju närmast att se som ett systemfel eftersom det mer eller mindre tvingar fram strejker som enda sättet att väsentligt få upp lönen. Vilka har drivit fram de avtalen, är det facken eller arbetsgivarna? Det kanske är en typ av avtal som är så skadlig för samhället att det borde förbjudas med lagstiftning?
 
Toppen