Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

10-14 dage saa er milliarden brugt op. Derefter er det rødt. Blodrødt...
SAS-pilotstrejken er en realitet (opd.) - CHECK-IN.dk
Frågan är dock hur länge man överlever rött.

Lufthansa gick ju tex över 3 miljarder kronor back på ett kvartal...

Bolaget torde överleva ett par veckor ytterligare, men tappar säkert all möjlighet till framtida satsningar. Skjuter man upp leveranser på nya flygplan och skär ner på personal under de kommande åren (genom att helt enkelt lägga ner linjer) så kan man ju spara utgifter och hålla saker vid liv. Exakt var gränsen går när det bara blir en utdragen dödsprocess snarare än en chans att vända är svårt att säga - det finns påtaglig risk att den redan är passerad i början på veckan.
 
  • Gilla
Reactions: pep
...
Huruvida summan som nämns på 93000 är sant eller falskt är lite irrelevant. Piloterna vill öka grundlönen med 13%, traktamentekostnader och dylikt finns fortfarande kvar, så det blir ju en 13% ökning på dessa 93000 hur eller hur. Eller hur.
Nej, traktamentet ökar inte för att grundlönen ökar. Det är fastställt i kronor per dag och destination. Så +13% på grundlön ökar de 93000 med en lägre procentsats är 13%. Hur mycket är omöjligt att veta utan att veta hur mycket av de 93k är grundlön och hur mycket är tillägg.
 
Frun (EBG) + son flyger en award resa med sas från ARN till Stuttgart idag och hem 1 maj. Flyget idag utförs av cityjet och ska inte påverkas, men hemresan är verkligen i riskzonen. Visst borde lättaste sättet att komma i kontakt med sas vara inne på flygplatsen (efter security)? Någon som sett köerna vid sas star alliance service desk bredvid hissarna/trapporna till T5 sas loungerna?
0545 imorse var det ingen kö alls. Var väldigt lugnt rent generellt vid sas incheck mm av förklarliga skäl.

Om flighten hem inte är inställd är det inte säkert att de får boka om den heller.
 
Försökt leta efter svar på nätet men kan inte hitta. Har det skrivits något om hur länge SAS klarar av en strejk innan det börjar riktigt stor kris med ekonomin för bolaget? Dom behöver ju inte betala ut löner till piloterna under strejken men den besparingen måste ju ätas upp av alla andra kostnader?

Eller mår SAS som bolag så bra nu att risken för det som var på väg att hända 2012 inte kommer ske igen inom kort. Man undrar hur långt piloterna vill gå och driva frågan lön kontra ha en anställning.

Kan de i praktiken lockouta kabinanställda för att sätta press på piloterna (fast man vill väll inte gå i konflikt med kabinfacket).

Det som jag tycker är mest skrämmande är att inga förhandlingar pågår enligt medlarna.
Har funderat på om det kanske är planen att låta bolaget kursa och återuppstå i ny form. Då kan man få bort alla dåliga avtal.
 
Toppen