Senaste nytt

Var i världen skulle du helst bosätta dig?

SvartMjolk

Medlem
Har bott i Amsterdam och Palma de Mallorca innan. Så för att förnya mig lite hoppas jag på utom Europa nästa gång. I USA lockar San Francisco, New York, Chicago och Minneapolis. Mest för att jag har vänner där och gillar städerna.

I Asien skulle jag vilja bo i Singapore eller Peking. Eventuellt är jag på väg till Kina som student till våren. Då kan det även bli tänkbart med andra kinesiska städer, mest för äventyret.

Tips på faktorer att överväga: Klimat, natur, socialt skyddsnät, människor, tillgänglighet, språk..

Trevliga destinationer men det känns inte som att alla har övervägt ovanstående, det är lätt att drömma sig iväg om man inte har en tå kvar på jorden ;)

Allt inom EU är så klart lättare och att föredra i fall man flyttar utomlands första gången. Att flytta till Singapore, Australien eller USA innebär en hel del svårigheter eftersom man oftast inte är laglig i landet mer än 3 månader. Att hitta ett företag som vill sponsra en med arbetstillstånd är inte heller det lättaste om man inte sitter inne med en speciell kunskap som de efterfrågar och kanske har svårt att hitta lokalt.

Sen är så klart även ett "socialt skyddsnät" viktigt och det är lätt att förglömma. Utanför EU så måste man i större grad tänka på sjukförsäkringar då det kan vara riktigt dyrt att skada sig. Ett extremfall i Europa är Schweiz där man lägger cirka 3000-4000 euro per år på sin sjukförsäkring, vilket är mycket pengar.

Vad det kostar att försäkra sig i USA har jag inte en aning om, men gissar på att det rör sig om en hel del pengar.

Sen tror jag även att medelåldern på BC.se är hyfsat hög så vi lockas kanske inte av Backpacker livsstilen där man har hela sitt liv i en resväska. Men tycker man det är lockande så är förutsättningarna för att flytta längre bort och bo mer exotiskt billigare större.

Last edited:

Appfly

Medlem
Hade en liknade diskussion med kollegor och vänner för någon vecka sedan. Förutsättningarna var dock ekonomiskt oberoende så att levnadskostnader samt resor från bostadsorten till andra ställen i världen inte var något problem. Dessutom fick man välja 3 städer i världen och man kunde bo riktigt bra... (man får ju drömma eller hur ;)

Mina val enl ovan hade blivit:
New York
Sydney (utan att ha varit där, men hört posiva saker)
Stockholm

Dr. Miles

Expert
Tycker det är lite lustigt att många svenskar gärna vill bosätta sig i Sydney. Pratar man med australiensare här i Brisbane så är Sydney den sista staden dom kan tänka sig flytta till. Är faktiskt beredd att hålla med, Sydney imponerade inte överdrivet mycket på mig, Brisbane är däremot en riktigt trevlig stad att bo i.
Det är ungefär så många norrlänningar svarar om Stockholm. Många mina bekanta norrlänningar säger att det är stressigt i Stockholm.

miles

Medlem
En grundförsäkring kostar inte några 3-4000 euro per år i Schweiz. För såna summor får man eget rum, tillgång till privatkliniker m m. Det får man ju inte direkt via den svenska sjukförsäkringen så jämförelsen haltar. Orkar inte ge mig in i en längre diskussion kring detta men om man sätter sig ned och räknar på vad vad en höginkomsttagare betalar i landstingsskatt i låt säga Stockholm så kan jag säga att det förmodligen kostar mindre att bo i Schweiz även om du måste betala din grundförsäkring själv och standarden på sjukvården är hundrafalt bättre. De har inte hört talas om sängar i korridorerna där, eller fyra månaders väntetid för en remiss. Ringer du din vårdcentral får du tid samma dag. Det svenska s k skyddsnätet är urholkat nuförtiden.

Luchtii

Medlem
Det är ungefär så många norrlänningar svarar om Stockholm. Många mina bekanta norrlänningar säger att det är stressigt i Stockholm.

Haha! Ja den äldre generationen tenderar nog att tycka det. Jag är nog inte själv så stereotypsikt norrländsk utan gillar storstäder. Ju större desto bättre. Men jag var tvungen att kolla med mina vänner här varför dom inte gillar Sydney, det är främst attityden och det faktum att det är så oerhört mycket turister och backpackers i Sydney som gör att dom gärna undviker att bosätta sig där.

Hade gärna flyttat tillbaks till Fair Haven, New Jersey. Precis vid vattnet, nära till NYC. Åka in till MSG och se Rangers (när de nu börjar spela igen...)

Alternativt någon skysst del av San Francisco eller någon stad i närheten.

Det är de säkra korten. Har dock varit sugen på norra Italien/södra Tyskland/Schweiz

Annars typ Oregon, mycket mark/skog, o en stuga :)

Toppen