Senaste nytt

Ett-två stort eller fyra små bagage?

Jag har inte kört tunga grejer över atlanten med SAS, så kan inte dela min erfarenhet där - mer än att min känsla är att de är striktare med reglerna där. Däremot så har jag flertalet gånger haft +5kg övervikt på mina väskor mellan Stockholm och London(iofs 3 år sedan nu). Enbart en gång var det snack om att jag skulle få betala övervikt - men det löste sig med ett leende och lite snyft om att jag var student :D

Med det sagt så kanske det går, men aldrig något jag skulle räkna med. Vill du vara på säkra sidan så följer du reglerna. Chansar du med övervikt så får du vara beredd att ta smällen för den extra kostnaden. En annan lösning är annars att ha med mindre bagage ;)
Inom Europa (från Bryssel) har jag aldrig haft problem med att få betala för övervikten. Oftast väger väskorna 26-27 kilo och har alltid fått ok på det hos sas. Bryssels Airlines där emot var stenhårda på max 23,9 kilo.

Min erfarenhet (efter 25+ resor från USA med SAS i Plus och Business) är att de numera är hårdare i sina bedömningar. Något enstaka kilo kan de ha överseende med, inte mer - men om du känner att du vill chansa med EN väska på cirka 30 kilo, så skulle iallafall jag göra som flera andra tipsat om, ha med en lätt duffelväska i den större som du snabbt kan packa om. Brukar själv snitta minst 3 incheckade väskor varje USA-resa på hemvägen (en konsekvens av att ha ett brinnande intresse för USA, baseboll, och golf)...

Om frågan är om du kan få med 30kg bagage i en väska när max är 23kg från USA istället för 2 väskor så är nog svaret nej.
Jag hade 25 kilo en gång när jag reste go/plus som EBD, det var bara att betala de 50$ det kostade för att ha upp till 28kg. Ska du upp över 28 kilo är priset 110$ för övervikten
Priser för extra bagage | SAS

Varför drack du inte bara upp 2 kilo, för det var väl öl det handlade om ;)

Ja, det verkar som reglerna är mer till för att dra in lite extra avgifter än något annat. Känns som att det borde vara fördelaktigt för bolagen med färre väskor men kanske inte är så? Någon som vet hur avgifterna för handling ser ut? Är det dubbla priset på tunga väskor? Är kanske en tung dyrare för SAS än två lätta?

Först måste vi komma ihåg att regler är regler som ska följas och att eventuella undantag är just undantag och ingenting man kan ta för givet.
Med detta sagt så är min erfarenhet från flertalet bolag att man i första hand tittar på totalvikten. Med en stor familj så har vi alltid haft möjlighet till minst 6 incheckade väskor. Då det varit opraktiskt med ett så stort antal väskor, eftersom barnen inte varit tillräckligt stora för att hantera sin egen väska, så har jag alltid gjort så att jag packat färre, men tyngre väskor.
T ex om tillåten vikt för oss har varit 6×23kg=138kg, så har jag kanske istället packat 4×30kg=120kg. Det har alltid fungerat för oss, jag har aldrig ens behövt argumentera för det, men som jag sa, det kanske inte är något man ska räkna med.

Precis min tanke. Med fru och två små barn på egen biljett får man ha med 11 väskor a 23kg... kommer ju inte ske, men 3-4 a 30 hade ju smakat bra. Kanske en service de ska fundera på om det är så att en tung är billigare än två lätta, att ha 2x23 alt 1x32kg.

Tycker det numera är mer regel än undantag att betala 50$ för att få dricka 2 liter öl på plats?
Inköpspriset på ölen var snarare 50$ per flaska som skulle behöva drickas upp. Inget man vill dra i sig två liter av om man inte vill få en väldigt jobbig flygning hem.

Precis min tanke. Med fru och två små barn på egen biljett får man ha med 11 väskor a 23kg... kommer ju inte ske, men 3-4 a 30 hade ju smakat bra. Kanske en service de ska fundera på om det är så att en tung är billigare än två lätta, att ha 2x23 alt 1x32kg.
Man ska passa sig för vad man önskar, många andra bolag har 50kg bagage i First, fördelat på hur många väskor man vill men tillsammans får de bara väga 50kg. Där vill vi ju inte hamna, SAS har väldigt generösa bagageregler för oss som är EBG+ och reser med bagage inkluderat i biljetten.

Toppen