Senaste nytt

Ett-två stort eller fyra små bagage?

TomJ

Medlem
Står inför det hemska faktumet att behöva åka över Atlanten i enbart Plus på hemresan med det medföljande problemet att incheckade bagage-kvoten hamnar på 4x23 istället för 4x32kg som i business på utresan.

Totalvikten är lyckligtvis inga problem men med familj med mindre barn så hade jag klart föredragit att rulla med EN större väska på ca 30kg än två mindre (under 23kg). För hela familjen hade man kanske klarat sig på två såna väskor nämligen vilket då blir klart trevligare än 3-4 mindre (plus småbarn, vagn, bilstolar, mm...). Varje väska väger ju också några kg vilket blir ren dödvikt.

Så till frågan, vad är era erfarenheter av att resa med SAS till USA om detta? Har bara rest business när bagage har varit en issue, tidigare i livet var det bara economy utan status så då var det ju alltid mindre väskor, vare sig man ville det eller ej.

Man har ju sett folk med 10 väskor á 5-10 kg så tycker väl att den resenär som får ta 4 23kg men kommer med en 30 borde vara en tacksam kund?

Står inför det hemska faktumet att behöva åka över Atlanten i enbart Plus på hemresan med det medföljande problemet att incheckade bagage-kvoten hamnar på 4x23 istället för 4x32kg som i business på utresan.

Totalvikten är lyckligtvis inga problem men med familj med mindre barn så hade jag klart föredragit att rulla med EN större väska på ca 30kg än två mindre (under 23kg). För hela familjen hade man kanske klarat sig på två såna väskor nämligen vilket då blir klart trevligare än 3-4 mindre (plus småbarn, vagn, bilstolar, mm...). Varje väska väger ju också några kg vilket blir ren dödvikt.

Så till frågan, vad är era erfarenheter av att resa med SAS till USA om detta? Har bara rest business när bagage har varit en issue, tidigare i livet var det bara economy utan status så då var det ju alltid mindre väskor, vare sig man ville det eller ej.

Man har ju sett folk med 10 väskor á 5-10 kg så tycker väl att den resenär som får ta 4 23kg men kommer med en 30 borde vara en tacksam kund?
Vad är frågan? Om du tror att SAS släpper igenom 30 kg i plus?
Min erfarenhet är nej. Ett enstaka kilo övervikt har jag fått igenom, inte sju kilo.

Ta med en duffelbag eller liknande som du mer eller mindre kan packa ihop i din stora väska? Då kan du enkelt lasta över i den och checka in på vägen hem så du inte hela resan behöver släpa på för många väskor. :)
Den är även bra då du även kan prova att checka in den stora och tunga väskan,och om de då säger nej så tar du fram duffelväskan ur den stora väskan och checkar in två väskor.

Om frågan är om du kan få med 30kg bagage i en väska när max är 23kg från USA istället för 2 väskor så är nog svaret nej.
Jag hade 25 kilo en gång när jag reste go/plus som EBD, det var bara att betala de 50$ det kostade för att ha upp till 28kg. Ska du upp över 28 kilo är priset 110$ för övervikten
Priser för extra bagage | SAS

Först måste vi komma ihåg att regler är regler som ska följas och att eventuella undantag är just undantag och ingenting man kan ta för givet.
Med detta sagt så är min erfarenhet från flertalet bolag att man i första hand tittar på totalvikten. Med en stor familj så har vi alltid haft möjlighet till minst 6 incheckade väskor. Då det varit opraktiskt med ett så stort antal väskor, eftersom barnen inte varit tillräckligt stora för att hantera sin egen väska, så har jag alltid gjort så att jag packat färre, men tyngre väskor.
T ex om tillåten vikt för oss har varit 6×23kg=138kg, så har jag kanske istället packat 4×30kg=120kg. Det har alltid fungerat för oss, jag har aldrig ens behövt argumentera för det, men som jag sa, det kanske inte är något man ska räkna med.

• Gilla
Reactions: DRG
Först måste vi komma ihåg att regler är regler som ska följas och att eventuella undantag är just undantag och ingenting man kan ta för givet.
Med detta sagt så är min erfarenhet från flertalet bolag att man i första hand tittar på totalvikten. Med en stor familj så har vi alltid haft möjlighet till minst 6 incheckade väskor. Då det varit opraktiskt med ett så stort antal väskor, eftersom barnen inte varit tillräckligt stora för att hantera sin egen väska, så har jag alltid gjort så att jag packat färre, men tyngre väskor.
T ex om tillåten vikt för oss har varit 6×23kg=138kg, så har jag kanske istället packat 4×30kg=120kg. Det har alltid fungerat för oss, jag har aldrig ens behövt argumentera för det, men som jag sa, det kanske inte är något man ska räkna med.
Har du även testat detta med SAS från USA?

Jag har inte kört tunga grejer över atlanten med SAS, så kan inte dela min erfarenhet där - mer än att min känsla är att de är striktare med reglerna där. Däremot så har jag flertalet gånger haft +5kg övervikt på mina väskor mellan Stockholm och London(iofs 3 år sedan nu). Enbart en gång var det snack om att jag skulle få betala övervikt - men det löste sig med ett leende och lite snyft om att jag var student :D

Med det sagt så kanske det går, men aldrig något jag skulle räkna med. Vill du vara på säkra sidan så följer du reglerna. Chansar du med övervikt så får du vara beredd att ta smällen för den extra kostnaden. En annan lösning är annars att ha med mindre bagage ;)

Last edited:
När vi reser som familj har vi alltid med oss en duffelbag/ihopvikt mjukare trunk som man kan använda att packa om i. Löser ev överviktsproblem om du nu skulle packa 30kg i en väska..

Toppen