Senaste nytt

Turkish Airlines Saftey Video

Nu är ju inte Turkish Airlines kända för att ha något större säkerhetstänkande så att köra ett barnprogram som säkerhetsvideo stöder ju detta.

När det gäller BA säkerhetsvideo tycker jagfaktiskt att den är riktigt bra, man har fått in humorn på rätt ställe och missar inte de viktiga säkerhetsaspekterna.

Fast gör man det? Finns det någon analys kring om "roliga" säkerhetsgenomgångar höjer eller sänker passagerarnas minne av säkerhetskunskapen jämfört med en mer traditionell?

Oj, här var det bittert. Kul klipp som säkerligen passar perfekt för lite mer ovana passagerare. Sen om säkerheten i ett flygbolag hänger på om Agda 64 står och fysisk pekar ut en utgång, ja då är legogubbarna nog det minsta problemet.

Fast gör man det? Finns det någon analys kring om "roliga" säkerhetsgenomgångar höjer eller sänker passagerarnas minne av säkerhetskunskapen jämfört med en mer traditionell?

Enligt @Alf var ju BAs video jättebra, då det täckte de viktiga "säkerhetsaspekterna"(vad nu det är?) - så det behöver inte vara en traditionell video.
Ska bli intressant att höra vad Alf skriver om detta.

Hur stödjer denna säkerhetsvideo att Turkish Airlines inte har något större säkerhetstänkande? Har du någon sorts empirisk fakta bakom det, förutom ditt egna högst subjektiva åsikt att Turkish Airlines är dåliga säkerhetsmässigt?

Videon är oseriös och har ett barnperspektiv. En säkerhetsvideo skall vända sej mot vuxna.
Jag tycker definitivt att BA säkerhetsvideo är bättre än Turkish, men det är en ren subjektiv bedömning.

Det är inte däremot inte min subjektiva åsikt som säger att Turkish Airlines har ett dåligt säkerhetstänk. Jag har tidigare redovisat deras olycksstatistik och allvarliga incidenter i detta forum. Det är inte svårare än att du går in på olika flygsafetysidor och kollar på statistiken för Turkish airlines under de senaste 20 åren. Du behöver inte ens vara flygsäkerhetsexpert för att dra vissa slutsatser av denna statistik.

Här är några jag som jag tagit upp i tidigare kommentarer:

1976 B727 Antalya (totalhaveri)
1994 B737 Ferit Melen (totalhaveri)
1999 B737 Ceyhan (totalhaveri)
2003 Avro RJ100 Diyarbakir (totalhaveri)
2009 B737 Amsterdam (totalhaveri)
2015 A330 Kathmandu (allvarlig incident)
2015 A320 Istanbul (allvarlig incident)

Jag har inte tagit med den svåra olyckan med en fullsatt DC10 som störtade direkt efter start från Paris ORY 1974 och samtliga omkom. Denna olycka berodde på felaktig indikering på en lastlucka som orsakade tryckfall och var ett konstruktionsfel. Inte heller mindre incidenter har tagits med.

Var och en får naturligtvis dra sina slutsatser. Jag har dragit mina och väljer bort flygbolaget från mina resor. Det är inte heller så att flygbolaget på något sätt är svartlistat på officiella listor från någon flygmyndighet. Turkiet är också ett land med en utbredd korrumption med allt vad den kan tänkas påverka flygsäkerheten.

Håller med om att den känns tramsig och gör det i princip möjligt att ta till sig det som är relevant.
Sen gör det inte saken bättre att den är extremt lång samt visas först på turkiska och sedan på engelska.

Allt är bättre än en manuell säkerhetsdemonstration som knappt någon har vett att kolla på.

Jag håller faktiskt inte med. Som ovan resenär får du aldrigsamma förståelse för hur flytväst etc fungerar eller ser ut genom en film. Man bör demonstrera live, tycker det känns som ett lathetsdrag med filmerna, men visst är vissa roliga och välgjorda.

Videon är oseriös och har ett barnperspektiv. En säkerhetsvideo skall vända sej mot vuxna.

Förstår inte alls detta. Man kan tycka den är löjlig/oseriöst eller ja, kalla det vad du vill, men den täcker ju, vad jag iaf tolkar, som alla viktiga delar en säkerhetsvideo normalt gör? Att det är legogubbar på videon ser inte jag som något problem. Förstår ännu mindre hur denna video bekräftar att Turkish Airlines inte har något större säkerhetstänk.

et är inte däremot inte min subjektiva åsikt som säger att Turkish Airlines har ett dåligt säkerhetstänk. Jag har tidigare redovisat deras olycksstatistik och allvarliga incidenter i detta forum. Det är inte svårare än att du går in på olika flygsafetysidor och kollar på statistiken för Turkish airlines under de senaste 20 åren. Du behöver inte ens vara flygsäkerhetsexpert för att dra vissa slutsatser av denna statistik.

Här är några jag som jag tagit upp i tidigare kommentarer:

1976 B727 Antalya (totalhaveri)
1994 B737 Ferit Melen (totalhaveri)
1999 B737 Ceyhan (totalhaveri)
2003 Avro RJ100 Diyarbakir (totalhaveri)
2009 B737 Amsterdam (totalhaveri)
2015 A330 Kathmandu (allvarlig incident)
2015 A320 Istanbul (allvarlig incident)

Jag har inte tagit med den svåra olyckan med en fullsatt DC10 som störtade direkt efter start från Paris ORY 1974 och samtliga omkom. Denna olycka berodde på felaktig indikering på en lastlucka som orsakade tryckfall och var ett konstruktionsfel. Inte heller mindre incidenter har tagits med.

Var och en får naturligtvis dra sina slutsatser. Jag har dragit mina och väljer bort flygbolaget från mina resor. Det är inte heller så att flygbolaget på något sätt är svartlistat på officiella listor från någon flygmyndighet. Turkiet är också ett land med en utbredd korrumption med allt vad den kan tänkas påverka flygsäkerheten.

All ovan text är helt och hållet irrelevant. Detta är en helt annan fråga, och inte vad som diskuteras. Att Turkish har haft/har problem med säkerheten kan vi nog alla konstatera. Men skapa gärna en ny tråd om du vill diskutera säkerheten hos Turkish Airlines - för det är helt irrelevant för detta.

Diskussionen, och min fråga, är om du har någon empirisk fakta, eller någon som helst analys på att säkerhetsvideon från Turkish Airlines stödjer att flygbolaget inte bryr sig om säkerheten tillräckligt. Du slänger ut dig tunga ord, och vill ofta agera "expert" på ämnet Säkerhet här på BC, men du har ingenting att stödja dig på ibland, likt detta. Det handlar helt och hållet om svartmålning av Turkish Airlines för att du inte gillar dem.

Jag, som vuxen, iaf åldersmässigt, har inga problem alls att hänga med i videon, sålänge jag faktiskt koncentrera mig på den. På traditionella videos, likt den SAS har, så orkar jag knappt lyssna, pga tråkig och att jag har hört den så många gånger. Betyder det att SAS är osäkert enligt dina analyskriterier? Turkish Video täcker enligt mig de säkerhetsaspekter som BA's video nämner, men även SAS mer traditionella videos. Vad är det som Turkish missar ur en säkerhetsaspekt, som BA har enligt dig?

Jag flyger ofta med Turkish och sitter vid nödutgång, men bara en gång har någon besvärat sig att förklara hur denna öppnas. Så nog kan jag bekräfta att säkerhetstattityden är annorlunda jämfört med Skandinavien. Och jag har i alla fall inget emot dem som bolag, är en av mina favoriter :)

Jag flyger ofta med Turkish och sitter vid nödutgång, men bara en gång har någon besvärat sig att förklara hur denna öppnas. Så nog kan jag bekräfta att säkerhetstattityden är annorlunda jämfört med Skandinavien. Och jag har i alla fall inget emot dem som bolag, är en av mina favoriter :)
Jag flyger ofta med SAS och sitter vid nödutgång. Bara en gång, från Kiruna till Stockholm i helgen, har jag besvärats med att någon talade om vid vilket kommando vi förväntades öppna denna.

Toppen