Hur stödjer denna säkerhetsvideo att Turkish Airlines inte har något större säkerhetstänkande? Har du någon sorts empirisk fakta bakom det, förutom ditt egna högst subjektiva åsikt att Turkish Airlines är dåliga säkerhetsmässigt?
Videon är oseriös och har ett barnperspektiv. En säkerhetsvideo skall vända sej mot vuxna.
Jag tycker definitivt att BA säkerhetsvideo är bättre än Turkish, men det är en ren subjektiv bedömning.
Det är inte däremot inte min subjektiva åsikt som säger att Turkish Airlines har ett dåligt säkerhetstänk. Jag har tidigare redovisat deras olycksstatistik och allvarliga incidenter i detta forum. Det är inte svårare än att du går in på olika flygsafetysidor och kollar på statistiken för Turkish airlines under de senaste 20 åren. Du behöver inte ens vara flygsäkerhetsexpert för att dra vissa slutsatser av denna statistik.
Här är några jag som jag tagit upp i tidigare kommentarer:
1976 B727 Antalya (totalhaveri)
1994 B737 Ferit Melen (totalhaveri)
1999 B737 Ceyhan (totalhaveri)
2003 Avro RJ100 Diyarbakir (totalhaveri)
2009 B737 Amsterdam (totalhaveri)
2015 A330 Kathmandu (allvarlig incident)
2015 A320 Istanbul (allvarlig incident)
Jag har inte tagit med den svåra olyckan med en fullsatt DC10 som störtade direkt efter start från Paris ORY 1974 och samtliga omkom. Denna olycka berodde på felaktig indikering på en lastlucka som orsakade tryckfall och var ett konstruktionsfel. Inte heller mindre incidenter har tagits med.
Var och en får naturligtvis dra sina slutsatser. Jag har dragit mina och väljer bort flygbolaget från mina resor. Det är inte heller så att flygbolaget på något sätt är svartlistat på officiella listor från någon flygmyndighet. Turkiet är också ett land med en utbredd korrumption med allt vad den kan tänkas påverka flygsäkerheten.