Förstår inte alls detta. Man kan tycka den är löjlig/oseriöst eller ja, kalla det vad du vill, men den täcker ju, vad jag iaf tolkar, som alla viktiga delar en säkerhetsvideo normalt gör? Att det är legogubbar på videon ser inte jag som något problem. Förstår ännu mindre hur denna video bekräftar att Turkish Airlines inte har något större säkerhetstänk.
All ovan text är helt och hållet irrelevant. Detta är en helt annan fråga, och inte vad som diskuteras. Att Turkish har haft/har problem med säkerheten kan vi nog alla konstatera. Men skapa gärna en ny tråd om du vill diskutera säkerheten hos Turkish Airlines - för det är helt irrelevant för detta.
Diskussionen, och min fråga, är om du har någon empirisk fakta, eller någon som helst analys på att säkerhetsvideon från Turkish Airlines stödjer att flygbolaget inte bryr sig om säkerheten tillräckligt. Du slänger ut dig tunga ord, och vill ofta agera "expert" på ämnet Säkerhet här på BC, men du har ingenting att stödja dig på ibland, likt detta. Det handlar helt och hållet om svartmålning av Turkish Airlines för att du inte gillar dem.
Jag, som vuxen, iaf åldersmässigt, har inga problem alls att hänga med i videon, sålänge jag faktiskt koncentrera mig på den. På traditionella videos, likt den SAS har, så orkar jag knappt lyssna, pga tråkig och att jag har hört den så många gånger. Betyder det att SAS är osäkert enligt dina analyskriterier? Turkish Video täcker enligt mig de säkerhetsaspekter som BA's video nämner, men även SAS mer traditionella videos. Vad är det som Turkish missar ur en säkerhetsaspekt, som BA har enligt dig?
Hela detta inlägg är mest OT men ett bemötande av ditt personligt påhopp.
Nu tycker jag du går för långt med din arroganta stil. Du har ingen som helst anledning till att gå till personangrepp bara för att vi recenserar en säkerhetsfilm på olika sätt. Du har tidigare fått mina motiv varför jag tycker säkerhetsvideon är dålig. Sedan har jag inte sagt att innehållet är fel. Vidare tycker jag säkerheten skall ses en helhet hos ett flygbolag. Då får du finna dig i att jag refererar till bolagets höga olycksstatistik när det gäller haverier och allvarliga incidenter bakåt i tiden. Du efterlyser hela tiden empiriska fakta, när du får det vill du inte att det skrivs om det. Det behövs ingen ny tråd om säkerheten hos Turkish Airlines, det är bara att läsa på om deras haverier och incidenter. Det är inte en fråga om man gillar vissa flygbolag eller inte. Jag gillar inte att flyga med flygbolag som har en brister i syn på flygsäkerheten oavsett vilket bolag det är. Jag prioriterar inte en bra service och fin champagne före flygsäkerheten.
Ditt påstående om att jag försöker agera expert får stå för dej, ännu ett exempel på ditt personangrepp. Jag tycker dessutom illa om begreppet expert eftersom det handlar ofta om självutnämning eller en utnämning av media eller politiker.
Däremot vill jag påstå jag besitter en del kunskaper inom flygverksamheten, eftersom jag under nästan hela mitt yrkesverksamma liv arbetat inom flygsektorn där flygsäkerhetsrelaterade frågor varit en del av vardagen. Jag har i samband med ett stort antal genomförda projekt gjort hundratals säkerhetsanalyser. Jag kan med gott samvete påstå att jag har tillräckliga kunskaper för att kommentera frågor på detta forum när det handlar om flygsäkerhet. Eftersom alla dessa år ger en erfarenhet så kvalar det väl in inom ditt favoritområde, empiriska fakta, där ingår lång erfarenhet som ett kriterium.
Vid närmare eftertanke och koll i mitt CV kom jag på att jag faktiskt varit expert en gång. Min dåvarande arbetsgivare sålde faktiskt en gång mina tjänster som teknisk expert till Norska Luftfartsverket. Vad skulle jag då vara expert på, jo jag hade i uppdrag att granska de tekniska mätprinciperna och utförandet i mätningar av förekomst av dimma på en föreslagen ny flygplats i Oslo, Hurum, som skulle ersätta Forneby. Man mäter sikten i dimma och räknar sedan om detta till den sikt på landningsbanan som piloten ser (kallas RVR, bansynvidd på flygspråk). Detta arbete gjordes tillsammans med en meteorolog från LFV som granskade de meteorologiska förutsättningarna. Rapporten med mätning och insamling av siktdata var gjord av NMI, Norska Meteorologiska Institutet. Hurum var känd för en plats med mycket dimma pga av sitt geografiska läge på en bergskam och nära en fjord. Vad blev då resultatet? Det var vissa systemfel i mätningen, vilket gjorde att förekomsten av mycket dålig sikt var större än vad som framgick av rapporten. Det betydde att regulariteten på denna flygplats skulle bli ännu sämre än vad som framgick av deras rapport. Resultatet av detta tillsammans med andra faktorer blev att regeringen beslutade att avbryta arbetet med att projektera ny flygplats i Hurum. Istället beslutades att bygga ut befintlig militär flygplats på Gardemoen till ny flygplats för Oslo. Nu var det inte våra korrektioner som gjorde att det inte blev någon flygplats i Hurum utan även det ursprungliga underlaget visade på en mycket frekvent förekomst av dimma på platsen.
När jag nu kommit med lite fakta och motiv om att även jag möjligtvis kan få kommentera frågor om flygsäkerhet hoppas jag på att slippa mer påhopp om detta. Jag tar gärna emot kritik men då skall den vara någorlunda saklig.
Jag är också besviken på Palmen som i vanliga fall är snabb på att ta bort inlägg med personliga påhopp. I detta fall har vår moderator t o m tryckt gilla på inlägget med påhopp på mej. Det är inte att visa god ton på forumet, det är helt olämpligt. Det är möjligt att Palmen personligen har denna åsikt, men i detta fallet bör han behålla den för sig själv som innehavare av moderatorrollen.
Flera andra har på senare tid utryckt att forumet blivit mer fientligt och samtalstonen aggressivare. Jag håller helt med om detta och hoppas att det blir en förbättring, inte minst med tanke på våra nya deltagare.
Med detta inlägg slutar jag att kommentera mer i denna tråd. Har någon några frågor eller ytterligare kommentarer tar jag gärna emot PM om detta.