Senaste nytt

Champagnetråden

Motsvaras väl till största delen av förändringar i valutakurs, Euro från 8,50kr till 10,50 på 5-6 år, det är 25% + skatter ovanpå.
Sen tillåter väl inte bolaget att leverantörerna ändrar priserna mer än 2-3 gånger per år, så vid kraftiga valutakursändringar
under kort tid kan ju en del var alltför billigt eller dyrt ganska länge.
Håller helt klart med om att det är valutan som haft störst effekt i detta fall. En liten ytterligare bidragande orsak är också de höjningar av alkoholskatten som gjorts de senaste åren. Importörerna försöker också att hålla priset så länge som möjligt men när de sen gör en höjning så kan det bli ganska stora justeringar på en gång.

IMG_0220.jpeg

Horiot Solera.jpg

Väldigt trevlig och annorlunda champagne från södra delarna av champagne (självklart från Magnum). Ovanlig både genom att den använder samtliga sju godkända druvsorter (arbane, petit meslier, chardonnay, pinot noir, pinot blanc, pinot gris och pinot meunier) samt att den lagras med solera-metoden.

Visa bifogad bild 87777

Väldigt trevlig och annorlunda champagne från södra delarna av champagne (självklart från Magnum). Ovanlig både genom att den använder samtliga sju godkända druvsorter (arbane, petit meslier, chardonnay, pinot noir, pinot blanc, pinot gris och pinot meunier) samt att den lagras med solera-metoden.
Smaken lär ha varit intressant gissar jag? Solera OCH alla ovanliga druvtyper.

Smaken lär ha varit intressant gissar jag? Solera OCH alla ovanliga druvtyper.
Jag vet inte riktigt hur blenden såg ut men misstänker att de ovanliga sorterna inte stod för en stor del av det. Pinot Noir var det som var mest framträdande. När jag testade den (förra veckan) så var Olivier själv där så snackade lite med honom om den men han menade att Solera-metoden påverkade mer än blandningen här. Jag tycker han lyckats balansera det väl, väldigt djup smak med viss oxidation (men inte överdrivet som en del annat gjort med Solera-metoden) och tryffeltoner. Lyckas kombinera bra toner av röda bär med både lite citrus och nöttoner och trevlig syra. Rekommenderas starkt men gärna med mat.

Om man är lite champgnenördig så kommer också Horiot med en del spännande saker framöver, han nämnde att i år kommer han släppa en 100% arbane och sen även andra cuvéer som är 100% gjorda av de andra ovanliga druvsorterna. Kommer kanske inte bli det bästa man någonsin smakat men är helt klart spännande.

Toppen