Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

Hur räknas miles, jag tänker nu när Thai har en alternativ rutt mot den vanliga, får man poäng för faktiskt flugna miles?

Jag hade en resa bokad i bokningsklass P som blev inställd, och blev sedan ombokad i klass C dagen efter. Jag fick Eurobonus-poäng för klass P såg jag nu - har jag någon som helst rätt att få poäng för klass C (som jag faktiskt flög), eller är det biljetten jag köpte som alltid gäller?

(Båda flygen var SAS)

Jag hade en resa bokad i bokningsklass P som blev inställd, och blev sedan ombokad i klass C dagen efter. Jag fick Eurobonus-poäng för klass P såg jag nu - har jag någon som helst rätt att få poäng för klass C (som jag faktiskt flög), eller är det biljetten jag köpte som alltid gäller?

(Båda flygen var SAS)
Om du har fått poäng enligt du betalat för skulle jag inte göra något mer i alla fall.
Men du har troligtvis rätt till EU261/2004 ersättning för inställd flight om det nu inte var extraordinärt.

Om du har fått poäng enligt du betalat för skulle jag inte göra något mer i alla fall.
Men du har troligtvis rätt till EU261/2004 ersättning för inställd flight om det nu inte var extraordinärt.

Tack för snabbt svar, då följer jag inte upp på det. EU261/2004 redan begärd och beviljad av SAS på under 24 timmar - lite imponerad av SAS där!

Jag hade en resa bokad i bokningsklass P som blev inställd, och blev sedan ombokad i klass C dagen efter.
Är du säker på att den nya bokningsklassen blev C? Vad står det på boardingkortet? Med SAS står det ofta C, Y eller M åtföljt av en mindre bokstav, det är den mindre bokstaven som anger bokningsklassen och som styr antalet poäng du kan få. Den stora bokstaven är kabinklassen (”serviceklassen ombord”).
Men med det sagt, även om bokningsklassen blivit C så skulle jag inte heller jaga poäng i det specifika fallet i och med att du blivit uppgraderad OCH du fått EU-pengarna...

Jag har fått baspoäng (EB) för HKT-BKk-ARN med Thai, hur går det ihop?

Det är i sin ordning. Precis som @efk säger. Flyger du med ett bolag inom *A eller partner i en bokningsklass som berättigar till poäng till EB så blir det baspoäng.
Välj i rullistan aktuellt bolag så ser du vilka bokningsklasser som ger poäng samt till vilken nivå Tjäna in EuroBonus-poäng | SAS

Denna resan gjorde jag med Thai
20190308_090239.jpg

Denna med Lufthansa
Screenshot_20190308-090248.jpg

Toppen