Senaste nytt

Ett år med Amex Platinum

Vi håller nog med varandra i sak här men som du säger är det dags för en verklighetsförankring. Du hävdar i ditt inlägg att medellönen i Svergie 2017 är 25 000 kronor enligt SCB, det stämmer inte den är 33 700 enligt samma källa som du refererar till. (Medellöner i Sverige

Detta borde då innebära att medellönen för ett hushåll med 2 heltidsarbetade vuxna borde vara drygt 800 000 per år innan skatt, detta borde väl i så fall definiera medelklassen? Och att då betala 6000 kronor för ett kreditkort är väl inte alls så konstigt.

Ser nu vad som felade. I artikeln användes medelinkomst på alla i arbetsförd ålder som värde. Där finns ju både sjukskrivna och arbetslösa som drar ner.

Ändock kvarstår min poäng. Har man inte behov/möjlighet att nyttja kortets fördelar till ett värde motsvarande årsavgiften, då tror jag få personer väljer kortet. Har man dessutom inte ett stort överskott i sin ekonomi, så gör man säkerligen andra prioriteringar än ett fint kort.

Tittar man på vilka förmåner man får genom amex platinum så är kundgruppen troligtvis människor som reser en hel del. I rent generella termer så är väll människor som reser mycket antingen via jobbet eller på fritiden människor som tjänar något mer än medelklassen?

Målgruppen för Plat numera är väl ändå FF.
Vi kör dessutom ofta kombon med Elite och MC premium för drygt 12k/år efter höjningen.

Förr i tiden var det ju istället ett riktigt bra statuskort på stan med många förmåner. Väldigt nöjd trots allt med metall på ingående. Sänkt, helst borttaget f/x påslag är nästa punkt på min ”önskelista” :)

Amex har ju helt klart ändrat strategi här med fokus på bl a oss här på B.C. Jag hade aldrig behållit Plat om jag inte flög hela tiden från ARN.

Edit. En sak till, medelvärde är ganska ointressant som mätmetod och säger inte så mycket. Det intressanta i marknadsegmentering är givetvis medianen. T ex marknadsföra Plat till de 10% med högst inkomst.

Last edited:
Att amex platinum skulle vara ett kort för övre medelklass med ett inkomstkrav på 150k?

Amex målgrupp för platinum är folk som har bra credit score dessutom med en inkomst över 150000 per år.

Classic är ett eurobonuskort och det blir fel att jämföra med ett platinum.

Man får ut helt olika saker från korten, ena är ett membershop reward den andra ett sas poäng kort. Osäker om inkomstkraven för classic korten.

Jag tycker att du argumenterar emot dig själv, ena stund har målgruppen endast att göra med ansökningskrav och andra stunden handlar det om sas poäng och membership reward, detta gör att de blir svårt för mig att diskutera med dig.

Men som jag tolkar ditt senaste inlägg så är vi åtminstone överens om att olika kort har olika målgrupper, det är ju gott så.

Men ska inte glömma bort att det AMEX tjänar mest på är alla pengar vi kunder omsätter genom att göra transaktioner med deras kort. Så självklart är de med mest tillgångar (och som är benägna att konsumera mycket) hett villebråd för AMEX och dess konkurrenter.

Det är trots allt ganska stor skillnad i köpmönster/konsumtionsbenägenhet mellan någon som skaffar ett Norweigen Cashback kort (Gratis) och AMEX Platinum/Elite. (Grovt generaliserat)

Men ska inte glömma bort att det AMEX tjänar mest på är alla pengar vi kunder omsätter genom att göra transaktioner med deras kort. Så självklart är de med mest tillgångar (och som är benägna att konsumera mycket) hett villebråd för AMEX och dess konkurrenter.

Det är trots allt ganska stor skillnad i köpmönster/konsumtionsbenägenhet mellan någon som skaffar ett Norweigen Cashback kort (Gratis) och AMEX Platinum/Elite. (Grovt generaliserat)

Visst tjänar de pengar på transaktioner och omsättning. Men mest pengar tjänar de nog på krediten, på dem som inte kan betala, glömmer betala eller betalar fel belopp. Där tjänar de alldeles säkert de stora pengarna.

• Gilla
Reactions: M.K

Antar att det är denna grafen du syftar på.

0.jpeg

Nu är dem global och inte regional men det kvittar för resonemanget. Jag förstår vad du syftar på.

Dock är jag inte på det klara med vad det innebär. Interest är såklart ränta. Card Fee är kortavgiftet. Other fee and commussion tolkar jag som avgiften butiken/företaget betalar.

Discount Revenue. Det är här jag går bort mig. Hittar inte i texten vad det syftar på. För mig är det att amex får kick-back från företagen. Mig veterligen är inte upplägget sådan i Sverige utan att företaget bara betalar avgift (fee and commission). Självklart kan jag misstolka eller så har man ett annorlunda upplägg globalt, kanske pga. skatteregler osv?

Någon som läst något om vad som ingår i Discount Revenue?

Toppen