Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Får man boka ARN CPH SIN CPT tor med nya reglerna? MLE via SIN verkar ju funka enligt endel, kan det även gälla CPT då?

Tycker du själv den rutten verkar rimlig? Jag skulle säga att chansen är ungefär noll.

Skärmavbild 2019-01-19 kl. 11.56.40.png

Last edited:
Jag tycker "tycker du själv det är rimligt?" är en mycket dålig tumregel för vad som är tillåtet för awards. Jag har bokat flera awardresor som jag själv tycker är orimliga (Stockholm-Köpenhamn via Istanbul, Europa-Indonesien via Tokyo, Ho Ch Minh City - Kuala Lumpur via Singapore och Bangkok, etc).

Det må vara en dålig tumregel, men det är vad som gäller hos Eurobonus. Allt beror på dagsformen hos kundtjänstmedarbetaren. Sedan vet vi att exempelvis Tallin har full koll och är restriktiva med rutter.

• Stockholm-Istanbul-Köpenhamn - håller med om att den är orimlig, men då vet vi att nästintill alla konstiga routings inom Europa släpps igenom.
  • Europa-Tokyo-indonesien - nja, inte jätteorimlig. Ca 20% längre när jag jag gjorde lite routingsökningar från Europa. Det beror ju på tillgång osv hos Star alliance partners. Det är ju allmänt vedertaget att det är okej att flyga via Norra Asien och sedan ner. En anledning till detta gissar jag är att det finns tre stora Star Alliance Partners i den regionen, och det sedermera blir en logisk mellanlandning där.
  • Ho Chi Minh City-Bangkok-Singapore-Kuala Lumpur - Tycker inte alls denna är orimlig (även om ett stopp kanske hade kunnat ta bort beroende på tillgänglighet). Det går nämligen inga direktflyg med Star Alliance mellan Ho Chi Minh City och Kuala Lumpur, mig veterligen. Svår att få det kortare än att byta i antingen Bangkok eller Singapore.
ARN-CPH-SIN-CPT vs ARN-ADD-CPT
  • 82% längre rutt
  • Flyger via tredjezon (Södra Asien)
  • Finns Mååååånga alternativ ner dit som är kortare
Pga ovan punker så undrade jag själv om @Matore tycker rutten är rimlig? Då det är det som kundtjänst gör en subjektiv bedömning av. Jag själv tror att det är i princip noll chans att få igenom den rutten . Med det sagt så är det ju bara att testa! Går den igenom så är det bara att gratulera, men det inget jag skulle sätta pengar på!

Jag själv har en del orimliga resor bokade (cliffhanger till senare i år, då jag inte vill publicera det öppet innan resans avgång). Jag älskar sådant och tycker det skulle vara skoj om den gick igenom. Men som sagt, jag tror den rutten är nästintill omöjlig att boka.

Det är SAS vi pratar och de är kända för att vara konsekvent okonsekventa och det är inte ovanligt att de ändrar reglerna. En sommar (2017?) släppte de alla spärrar, utan att ändra reglerna på hemsidan, och det gick att boka Tokyo-Sydostasien via Frankfurt och poängpriset blev intra-asienpriset. Hade alla resonerat som du så hade ingen upptäckt den möjligheten.

Ok, så du får lov att testa orimliga routings, men om någon annan vill göra det samma så ska du obönhörligen såga dem vid fotknölarna...

Nej? Nu lägger du ord i min mun. Var fick du detta ifrån? Vänligen hänvisa till det. Har aldrig sagt att @Matore inte får testa?

Se händelseförlopp:

Matore frågar:
Får man boka ARN CPH SIN CPT tor med nya reglerna? MLE via SIN verkar ju funka enligt endel, kan det även gälla CPT då?

Jag svarar följande: "Jag skulle säga att chansen är ungefär noll"

Sedan i nästa inlägg skriver jag: "Jag själv tror att det är i princip noll chans att få igenom den rutten . Med det sagt så är det ju bara att testa! Går den igenom så är det bara att gratulera, men det inget jag skulle sätta pengar på!"

Kontentan?
Argumentera gärna för din sak, men kom inte med felaktiga anklagelser. Lite bättre nivå förväntar jag mig. Har verkligen svårt att se hur jag "obönhörligen såga dem vid fotknölarna".

Last edited:
Toppen