Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Freja Annamatz, kommunikationsansvarig på SAS, säger:

– Jag vill poängtera att vi inte har försämrat resenärernas chanser att kvalificera sig till en högre nivå. Antalet flygningar för att nå silver och guld är fortfarande detsamma, säger hon.
men för de resenärer som kvalificerar sig på poäng kan det vara en jäkla försämring.

Annamatz säger att kunder ändå tjänar de flesta av sina poäng när de tillexempel handlar med kreditkort snarare än på flygningar.
ok, då är det officiellt att Eurobonus är ett bonusprogram för kreditkort och inte flygande, det är ju i alla fall "transparent"

Grymt att de varit medlemmar i snart 30 år med tanke på att de startade -92. Fast ”snart” är väl ett relativt tidsbegrepp iofs. De kommer testa Norwegian ett par gånger tills det strular och de försöker få EU 261/2004 och sedan åka med SAS eller Lufthansa igen.

• Gilla
Reactions: M.K
Grymt att de varit medlemmar i snart 30 år med tanke på att de startade -92. Fast ”snart” är väl ett relativt tidsbegrepp iofs. De kommer testa Norwegian ett par gånger tills det strular och de försöker få EU 261/2004 och sedan åka med SAS eller Lufthansa igen.

För att vara en tidningsartikel så tycker jag nog att 27 års medlemskap är "nästan 30 år."

Vad är egentligen problemet med poängintjäningen? Skaffa ett kreditkort istället för bitterhet i tidningen.

Elite+MC och så lite som en enda betald longhaul i plus i vissa fall så är vem som helst t o m EBG och kan flyga massor till riktigt bra priser numera med alla guldfördelar som loungetillgång och fast track. Erkänner att det tar emot psykologiskt att inte få poängbelöning efter en flygning men de fås mycket riktigt som SAS själva säger genom kreditkort och andra partners med god intjäning.

Vad är egentligen problemet med poängintjäningen? Skaffa ett kreditkort istället för bitterhet i tidningen.

Elite+MC och så lite som en enda betald longhaul i plus i vissa fall så är vem som helst t o m EBG och kan flyga massor till riktigt bra priser numera med alla guldfördelar som loungetillgång och fast track. Erkänner att det tar emot psykologiskt att inte få poängbelöning efter en flygning men de fås mycket riktigt som SAS själva säger genom kreditkort och andra partners med god intjäning.
Jag håller med dig om att det är bättre att anpassa sig efter verkligheten än att vara bitter. Men samtidigt tycker även jag att det är principmässigt fel att intjäningen för ass in seat är så dålig. Det ska ju trots allt egentligen vara ett frequent flyerprogram.

Precis, de kan betala biljetterna på Norsken med AMEX så tjänar de poäng till Eurobonus och får cashpoints till Norweigan Rewards när de flyger.

Skulle hellre ha sett att kreditkortstintjäningen aldrig hade förekommit och att man tjänat poängen på att faktiskt flyga.

Jag förstår det argumentet. Samtidigt så spekuläras det i, och tittar man på andra flygbolag erfarenhet, att kreditkorten är en subvention på resultaträkningen. Med andra ord, ”the race to the bottom” gällande pris möjliggörs av marginal på andra ställen. SAS har fortfarande bland de högsta produktionskostnader i Europa om jag har uppfattat rätt, så det här behövs.

Det är när jag läser om Go Light biljetter i E-klass till 4.000kr jag påminns om SAS oförmåga att skapa något som har en helhetsbild. Med det i åtanke hade det varit mycket bättre att gå på en ren revenuebaserat model. Nu blir som vanligt varken fågel eller fisk.

Men jag stöder principiellt ett upplägg där revenue/margin = med intjäning.

Jag håller med dig om att det är bättre att anpassa sig efter verkligheten än att vara bitter. Men samtidigt tycker även jag att det är principmässigt fel att intjäningen för ass in seat är så dålig. Det ska ju trots allt egentligen vara ett frequent flyerprogram.
Fast intjäningen för ass in seat är inte dålig så länge ditt ass är placerat i ett tillräckligt bred seat som t.ex Plus eller Business på long haul.

Toppen