Bästa reseminnet? : Hela detta år får nog ses som ett stort reseminne då jag flyttade med familjen till Bangkok
Sämsta reseminnet? : Flera veckor i rad i en liten industrihåla öster om Jakarta
Största överraskningen? : Att det inte är så glamoröst med ett jobb som innebär mycket resor. Men att det ändå kan vara sjukt roligt att resa!
Annat "första gången" under året? : Första gången att bo utomlands är nog största grejen. Och första gången att resa i business class. Och första gången att besöka en lounge.
Mål för 2019? : Mitt mål när det gäller resor är att behålla mitt guldkort hos Thai, samt att göra massor av privata semesterresor med familjen.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Jag hade aldrig förstått innebörden av att resa smart, samla bonuspoäng och hur man får ut det mesta ur sitt resande. Ett helt otroligt bra forum!
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Ingen speciell upplevelse sådär, mer den stora källa av kunskap som finns hos alla användare!
Bästa loungen: Thai First Class lounge
Sämsta loungen: Någon av PP loungerna i gamla terminalen på Jakarta. Så glad att Thai numera flyger från nya terminalen!
Hur många flygningar har du gjort? : 29. Det mesta privat.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 66754 miles
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, BRA, OZ, LH, AV, DY, AF, UA, HA
Nya flygplatser besökta under året? : HNL, OGG, CUN, SFT, HND, BOG, MVD, EZE
Nya flygbolag testade under året? : OZ, AV, HA
Nya besökta länder? : Mexico, Argentina, Uruguay
Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 30 hotellnätter, ca 35 familjens hus typ Spanien, Sälen etc.
Bästa hotellvistelse? : En tvåvånings-penthouse i Playa del Carmen. BRIC. Sinnes.
Sämsta hotellvistelse? : Hotell Lappland i Lycksele. Inte direkt uppdaterat.
Bästa reseminnet? : Långweekend i Uruguay och Buenos Aires
Sämsta reseminnet? : När ett stort bröllops-sällskap från England tog över vårt smultronställe utanför Alicante under våra dagar där. Herregud vilka osmakliga människor det finns.
Största överraskningen? : Hur många passagerare AF trycker in på sin Karibiska 777. 468!!
Annat "första gången" under året? : LH F. SAS C. OZ C. AV C.
Mål för 2019? : Måste börja samla poäng igen, bli smartare. Har under ett år dragit iväg på 2 awardresor varav en i F och åker om några veckor med hela familjen till Seychellerna. Det kostar på med poäng... Ny långweekend vankas i höst. Då till NZ förhoppningsvis.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Har haft extrem nytta av allas input och idéer. LH F vändan hade jag aldrig fixat utan alla inlägg man läst.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla reserapporter.
Dags för årets summering, i år har jag minskat både distans och antalet flyg, men antalet resdagar har ökat. Resmönstret har blivit ännu mer nordiskt än tidigare. Förra årets siffror inom parentes
Hur många flygningar har du gjort? : 102 (111)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 88 048 (96 785)
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Air France, BA, Iberia, Thai, Alitalia, Finnair, Widerö, TAP, BRA.
Nya flygplatser besökta under året? : BGO (Bergen), PMO (Palermo), NKG (Nanging), RNB (Ronneby), PVG (Shanghai)
Nya flygbolag testade under året? : 0 (4)
Nya besökta länder? : Kina (3)
Antal hotellnätter/övernattningar? : 75 (60)
Bästa hotellvistelse? : Doubletree Lissabon. Betalade lite extra för svit med egen takterrass. Blev inte besviken.
Sämsta hotellvistelse? : Dött lopp mellan hotell Ansgar i Odense som hade 12(!) grader i badrummet på morgonen och Ibis Palermo som frågade om jag ville betala per dygn eller per timme.
Bästa reseminnet? : 140 mil hyrbil från San Francisco till Los Angeles (med lite omvägar), och att få parkera på en rastplats 3000 meter över havet.
Sämsta reseminnet? : Stockholm-Köpenhamn i snökaos i februari. Skulle kommit fram 0900, men kom fram 0230 dagen efter.
Största överraskningen? : Att Lufthansa ännu inte nått botten i affärsklass inom Europa, utan fortsätter nedåt.
Annat "första gången" under året? : Att kvala in till Hilton Diamond på riktiga meriter.
Mål för 2019? :
* Långsemester i USA.
* Tömma kontot och avsluta relationen med Radisson.
* Tokyo
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Tro det eller ej, men ett antal trevliga tågresor i utlandet. Jag har lärt mig att se bortom den svenska tågupplevelsen, och faktiskt se tåget som ett alternativ och därigenom kommit iväg på några rätt sköna resor Fritt ur minnet New York-Washington DC, Barcelona-Madrid, Boston, New York, Taizhou-Shanghai.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Barcelona, trots dåligt väder.
Bästa loungen: SQ F LHR. Bland icke-firstlounger: Star Alliance LAX.
Sämsta loungen: Alitalia FCO. Hade hellre tagit ARN T4, för där finns det åtminstone mat och dryck. Här var det bara brödpinnar och rödvin.
Hur många flygningar har du gjort? : 135 (toppnotering)
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 178 574 miles
Vilka flygbolag har du flugit? : British Airways, SAS, Aerolineas Argentinas, Norwegian, Alsie Express, Qatar Airways, Singapore Airlines, ANA, BRA, flydubai, Azerbaijan Airlines, Finnair, Lufthansa, United Airlines, Swiss, Asiana Airlines, Air Vanuatu
Nya flygplatser besökta under året?: Buenos Aires, Asuncion, Austin, Los Angeles, Sönderborg, Krabi, Zanzibar, Baku, Charleston, Port Vila
Nya flygbolag testade under året? : Aerolineas Argentinas, Alsie Express, BRA, Azerbaijan Airlines, Asiana Airlines, Air Vanuatu
Nya besökta länder? : Argentina, Paraguay, Uruguay, Tanzania, Azerbajdzjan, Vanuatu
Antal hotellnätter/övernattningar? : 125
Bästa hotellvistelse? : Four Seasons Buenos Aires
Sämsta hotellvistelse? : -
Bästa reseminnet? : Antarktis
Sämsta reseminnet? : -
Största överraskningen? : 1. När jag helt apropå träffar en kollega i Ginza Tokyo. 2. När jag helt apropå träffar en kollega i Sydneys hamn.
Annat "första gången" under året? : Besökt alla sju världsdelar på ett år.
Mål för 2019? : Resa mindre. Målen för 2018 behålla BAEC Gold och EuroBonus Diamond uppfylldes.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Bonusresor i Singapore Airlines First.
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Jämnt lopp mellan Austin MR och Barcelona BC-träffen.
Bästa loungen: Private Room Singapore. Inte en av de trivsammaste lounger jag varit i, alldeles för nedkylt av AC, men menyn/vinlistan är i en klass för sig!
Sämsta loungen: Marhaba Lounge Dubai Terminal 2 (DXB). Trängsel och kletigt på golvet.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 63 225 miles
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Brussels Airlines, SWISS, Air Dolomite, Fiji Airways, Malaysian, Thai Airways, Norwegian, Aeroflot
Nya flygplatser besökta under året?: JFK, Marrakech, Melbourne, Nadi, Hannover, Milan Linate
Nya flygbolag testade under året? : Fiji Airways, Brussels Airlines
Nya besökta länder? : Marocko, Australien, Fiji
Antal hotellnätter/övernattningar? : 74
Bästa hotellvistelse? : Lika mellan Chateau Le Cagnard, Cagnes-sur-Mer och Shangri-la Rasa Ria, Borneo
Sämsta hotellvistelse? : Sheraton Frankfurt Airport, Airport Hotel Linate var inga kanoner direkt. Känslan på Sheraton var hyra-per-timme rum.
Bästa reseminnet? : Sjöflygplanstransfer på Fiji, dagstur i Atlasbergen samt hur vacker Comosjön är. Tjänat 1 400€ på EU 261/2004 förordningen.
Sämsta reseminnet? : Maten på vår resort på Fiji samt alla j...a förseningar med mina flygningar.
Största överraskningen? : Uppgraderingen från en BMW 3-serie till en Audi A5 TFSI Quattro hos SIXT
Annat "första gången" under året? : Första BC-träffen i Stockholm.
Mål för 2019? : Behålla EBG naturligtvis, samt flyga SQ22/21 med vändande plan.
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Bonusresorna som vanligt samt BC-träffarna
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: BC-träffarna under året som jag var med på
Bästa loungen: Lite tråkigt men jag får nog säga FCL på Frankfurt är nog bäst i år även om massagen på BKK är också bra, dock är loungerna på BKK högst mediokra.
Sämsta loungen: Library lounge på NCE är inget vidare. Stor brist på tjänlig föda.
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 113622 enligt Tripit som nog räknar med ett par Stockholm-Uppsala med tåg...
Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Asiana, Air NZ, Fiji Airways, Air Vanuatu, United, American Airlines, Croatian Airlines, Azerbaijan Airlines, Turkish Airlines, Air Serbia, Aegean, Brussels Airlines, Thomas Cook, Trans Maldivian
Nya flygplatser besökta under året? : Apia APW, Nadi NAN, Port Vila VLI, Nouméa NOU, Zagreb ZAG, Baku GYD, Split SPU, Podgorica TGD, Belgrad BEG, Skopje SKP, Malta MLA, Minsk MSQ, Lihue LIH, Larnaca LCA, Queenstown ZQN.
Nya flygbolag testade under året? : Fiji Airways, Air Vanuatu, Croatian Airlines, Azerbaijan Airlines, Air Serbia, Aegean, Thomas Cook, Trans Maldivian
Nya besökta länder? : Samoa, Fiji, Vanuatu, Azerbajdzjan, Bosnien, Makedonien, Serbien, Malta, Vitryssland, Cypern, Kanada.
Antal hotellnätter/övernattningar? : 109
Bästa hotellvistelse? : Svårt att välja. Conrad Rangali är ju en klass för sig men lite fantasilöst att säga det. Hotel Esplanade i Zagreb samt Hilton Belgrade ligger också bra till.
Sämsta hotellvistelse? : Inget riktigt bottennapp i år. Men DoubleTree El Segundo LAX kanske jag inte skulle vilja bo en vecka på.
Bästa reseminnet? : Söderhavet! Samoa framför allt. Segling längs Napali Coast på Kauai är också ett bra minne liksom matscenen i Portland.
Sämsta reseminnet? : Inga svåra trauman 2018 men immigration i LAX med tight connection är aldrig kul. Nya Kaledonien har också lite större sociala problem än jag hade anat på förhand.
Största överraskningen? : Balkan! Fantastisk natur från bussfönstret (underskattat färdmedel), god mat och trevliga människor. Det har hänt mycket till det bättre där sedan jag besökte senast. Några dagar på Sunwing-hotell (kurs...) var förvånansvärt uthärdliga.
Annat "första gången" under året? : Första kvalet till Hilton Diamond på egen hand.
Mål för 2019? : Resa lite mindre men med högre kvalitet. Kanske läge att slå till på Lufthansa F?
Detta hade inte hänt utan BC under 2018? : Poängvistelsen på Conrad Rangali var inspirerad härifrån. Tack, @RonnieK
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: All kreativitet under perioden då det gick att boka Eurobonus-Awards helt hämningslöst (eller var det 2017?)
Bästa loungen: Fiji Airways på NAN, hotellmässigt loungen på Hilton Belgrad.
Sämsta loungen: Harry Bauer Club i Port Vila bjuder inte på excesser men är så corny att man inte kan ogilla den.