Senaste nytt

Bästa resealternativet Linköping-Berlin

Xilan: Ja, det mesta där är ju riktigt illa, så klart. Enda jag inte kan hålla med om i just mitt specifika fall är "små avlägsna flygplatser".
Nog för att NYO är den sämsta flygplats jag bevistat är den iaf mindre avlägsen än ARN. :)

Det gör ju heller inget att ARN ligger lite avsides, för det finns ju allt man behöver där, inklusive bra och snabba kommunikationer in till Stockholm.

I övrigt håller jag med Nilsson, NYO i sig är nog inte sämst på någon punkt. Åk en sväng till LOS så kommer du att förstå...

Fast från Linköpings-perspektiv vore det bättre om ARN låg söder om Stockholm. :)

Ang. NYO, jo, jag tvivlar inte en sekund på att det _finns_ sämre, jag är glad att jag har sluppit dessa.

Däremot känns det som att man på NYO aktivt försöker skapa det otrevligt för resenärerna.

Exempel: Det finns säkert hela fyra bänkar i hela avreseterminalen (vilket är för lite), som ju då naturligtvis är
upptagna för det mesta. Men, om man nu lyckas komma åt en bänkplats har NYO ändå sett till att man
inte ska ha det allt för bekvämt ändå, genom att ha ovänligheten att montera bort ryggstödet.

Tågen strular ju så extremt ofta, det är liksom inte kul när man i typ 50% av resorna blir stående i någon håla och får vänta på en buss som kommer vid en odefinierad tidpunkt i framtiden. Då åker jag nästan hellre swebus till ARN.

Inte kul när tågen blir inställda. Men min erfarenhet är att det kommer upp i media varje gång det inträffar något större stopp i tågtrafiken, vilket betyder att det väldigt många dagar flyter på utan problem.
SJ har som bekant direkttåg till Arlanda varannan timme för under 200 :- vilket är billigare än att ta Arlanda Express från Stockholm C.

Men min erfarenhet är att det kommer upp i media varje gång det inträffar något större stopp i tågtrafiken, vilket betyder att det väldigt många dagar flyter på utan problem.

Nej, det betyder det inte alls. Det är väldigt ofta som tågen har mindre förseningar, på 10-20 minuter, vilket sedan lätt eskalerar eftersom försenade tåg nedprioriteras vid möten. Jag letar alltid rätt på vilket tåg man ska ta för att hinna, enligt tidtabell, och bokar sedan tåget innan. Det går tillräckligt med tåg från Linköping för att man ska kunna kosta på sig det. Men det gör ju också att LPI-AMS ofta ser bättre ut än via ARN.

Men hoppsan, vilken intressant tråd! Det är precis denna sträcka jag funderar på att börja använda för att samla poäng i det lättaste "guldprogrammet" näst efter Aegean.

Lite praktiskt då, vad får man för dryck/snacks på dessa korta sträckor, hur är det att byta på AMS (lyckats missa denna jätteflygplats hittills) och framför allt - hur tar man sig smidigast mellan LPI och Linköping C? Kostnad buss/taxi? Avstånd att promenera?

Dryck/snacks: Öl/vin och alkoholfria drycker samt smörgås i ny-designad förpackning. I C-klass är det "full" måltid, dock oftast kall.
Byte i AMS är mycket enkelt, men har man otur så kan man få gå en bit, men det är stort luftigt och modernt samt ofta väldigt mycket folk. I huvudsak bra lounger.
LPI och Linköping C - ta buss eller taxi, om Du inte hellre vill promenera - det är inte långt. (Jag har ingen kostnadsuppgift, men ca 130:- för taxi.)

Toppen