Senaste nytt

Försenat baggage på Star Alliance award ticket (4 legs med olika bolag)

Henrik W

Ny medlem
Tjena. Fråga kring missing luggage...

Är på en trevlig bonusresa med destination Hanoi via ARN - LHR - HND - BKK - HAN (två legs i FC, med ANA respektive TG).

Tyvärr kom inte mitt baggage med hela vägen, och jag fick info redan under en transfer att ANA inte fått bagaget i London från SAS.

Jag har fixat en sån PIR i Hanoi, men finns det något mer jag kan göra? Är SAS diamond och förstod att det fanns ett "Baggage Irregularity Support for SAS Premium Customers", med ett polskt nummer. Detta nummer säger dock att det inte längre är aktivt, och hänvisar till en mail-adress *@sas.dk. Jag är osäker på om jag uppfattar mailadressen korrekt, men det är iaf ingen som svarat där.

Vanliga diamond-supporten säger bara att de inget kan göra utan att jag ska vänta och se.

Är det bara att vänta? Misstänker att det kommer ta tid om Hanoi ska kontakta TG som ska kontakta ANA som ska kontakta SAS innan de troligen lokaliserar väskorna till LHR (vilket jag redan vet...).

Any advise appreciated.

Tack!
 
Det är nog inte SAS som ska lokalisera dessa väskor.
Väskor brukar oftast komma på rätt väg igen inom ett dygn.
Det du ska göra är en PIR rapport på förlorat bagage (vilket du redan gjort) och sedan är det sista bolaget som flyger dig som ska se till att det kommer fram till vart du befinner dig. SAS bagage service tror jag bara hanterar dessa case när det är SAS som utför sista flygningen och de är ansvariga för leveransen, kan dock ha fel om detta.
 
Tjena. Fråga kring missing luggage...

Är på en trevlig bonusresa med destination Hanoi via ARN - LHR - HND - BKK - HAN (två legs i FC, med ANA respektive TG).

Tyvärr kom inte mitt baggage med hela vägen, och jag fick info redan under en transfer att ANA inte fått bagaget i London från SAS.

Jag har fixat en sån PIR i Hanoi, men finns det något mer jag kan göra? Är SAS diamond och förstod att det fanns ett "Baggage Irregularity Support for SAS Premium Customers", med ett polskt nummer. Detta nummer säger dock att det inte längre är aktivt, och hänvisar till en mail-adress *@sas.dk. Jag är osäker på om jag uppfattar mailadressen korrekt, men det är iaf ingen som svarat där.

Vanliga diamond-supporten säger bara att de inget kan göra utan att jag ska vänta och se.

Är det bara att vänta? Misstänker att det kommer ta tid om Hanoi ska kontakta TG som ska kontakta ANA som ska kontakta SAS innan de troligen lokaliserar väskorna till LHR (vilket jag redan vet...).

Any advise appreciated.

Tack!
och utöver att vänta och se så kan du se till att undersöka vilka inköp du får göra mot ersättning från din hemförsäkring och eventuella kortförsäkring. Har själv även fått ersättning för nödvändiga inköp från bolaget som skötte sista sträckan (i mtt fall United).
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Tyvärr kom inte mitt baggage med hela vägen, och jag fick info redan under en transfer att ANA inte fått bagaget i London från SAS.
Tyvärr är (för mig åtminstone) fel ord! :) Nu ska du ut och shoppa fina saker innan bagaget kommer tillbaka till dig, vilket troligtvis inte tar alltför lång tid! :) Kolla vilket belopp ditt kreditkortsbolag ger dig rätt att handla för och sen ska det inte vara några problem att shoppa för det beloppet.
 
Har precis haft ett liknande issue. Flög ARN-FRA-PVG-SIN-BNE på en eurobonus award där Lufthansa flög ARN-FRA-PVG och Singapore flög PVG-SIN-BNE. Vid incheck på Arlanda kunde de bara tagga väskan till PVG, och eftersom man måste hämta ut bagage och checka in på nytt där upptäckte vi redan där att min väska var borta. Gjorde anmälan till lost baggage på PVG och pratade med Lufthansas servicedesk som gav mig lite cash till att börja med. Visst är detta tillräckligt, eller borde jag blanda in Singapore Airlines också?

40h senare är min väska för övrigt fortfarande spårlöst försvunnen...


Det är nog inte SAS som ska lokalisera dessa väskor.
Väskor brukar oftast komma på rätt väg igen inom ett dygn.
Det du ska göra är en PIR rapport på förlorat bagage (vilket du redan gjort) och sedan är det sista bolaget som flyger dig som ska se till att det kommer fram till vart du befinner dig. SAS bagage service tror jag bara hanterar dessa case när det är SAS som utför sista flygningen och de är ansvariga för leveransen, kan dock ha fel om detta.
 
Har precis haft ett liknande issue. Flög ARN-FRA-PVG-SIN-BNE på en eurobonus award där Lufthansa flög ARN-FRA-PVG och Singapore flög PVG-SIN-BNE. Vid incheck på Arlanda kunde de bara tagga väskan till PVG, och eftersom man måste hämta ut bagage och checka in på nytt där upptäckte vi redan där att min väska var borta. Gjorde anmälan till lost baggage på PVG och pratade med Lufthansas servicedesk som gav mig lite cash till att börja med. Visst är detta tillräckligt, eller borde jag blanda in Singapore Airlines också?

40h senare är min väska för övrigt fortfarande spårlöst försvunnen...

Låter rimligt, även om huvudregeln säger att det är bolaget som utför sista flighten som har ansvaret, så har knappast Singapore något i sina system om du aldrig checkade in väskan till dem.
 
Toppen