Senaste nytt

Eurobonus poäng på inställd SAS flight

Hachans

Medlem
Nej, det där är grundregeln. Men det vi talar om just nu är ju när man blir ofrivilligt ombokad till andra flighter och vill ha ORC.

Jag fick också ett sånt mail häromdagen när jag försökte kreditera en flygning som SAS bokade om mig på. Ursprungligen (DEN-)ORD-ARN som blev (DEN-)EWR-ARN. ORD-ARN ger ju mer poäng så det är ju det jag ville bli krediterad för men det verkar inte gå.
 

Canadien

Medlem
Är det inte alltid så? Flyger man inte så får man inte några poäng?
Om man flyger fast annan väg än man bokat så har man iallafall tidigare haft rätt att få poäng enligt originalbokning.
Säg att du bokat ARN-EWR med SAS men de ställer in det planet och du bokas om via Amsterdam med KLM. Då har man tidigare kunnat få sina Eurobonuspoäng som om man faktiskt åkt ARN-EWR med SAS. Dessutom har man ofta (ohederligt/felaktigt) kunnat kreditera poäng till det andra bolaget för den rutten man faktiskt flög.
 

Jönsson

Medlem
Om man flyger fast annan väg än man bokat så har man iallafall tidigare haft rätt att få poäng enligt originalbokning.
Säg att du bokat ARN-EWR med SAS men de ställer in det planet och du bokas om via Amsterdam med KLM. Då har man tidigare kunnat få sina Eurobonuspoäng som om man faktiskt åkt ARN-EWR med SAS. Dessutom har man ofta (ohederligt/felaktigt) kunnat kreditera poäng till det andra bolaget för den rutten man faktiskt flög.
Jo men det är en annan sak. Då flyger du i alla fall, om än en annan rutt. Krediteras du kostnaden för biljetten så utgår Inga poäng.
 

Berglund

Medlem
Har man inte flugit alls, utan flyget blivit inställt och man inte fått ersättningsflyg eller valt att neka detsamma och avboka, då har man ju inte flugit alls och då kan ju omöjligtvis några poäng utgå. Då har man ju inte gjort någon aktivitet. Annars hade ju folk bokat upp återbetalningsbara Plusbiljetter på ren chans och spekulation, väntat på inställda flyg och då krävt in poängen. Sådana dumheter kan förstås inte tillåtas. Flyger man inte - alls - får man naturligtvis inga poäng.
 

fcx

Medlem
Nu har jag varit kontakt med följande:
  • EBD mail
  • EBretro
  • Över telefon
  • Feedback på hemsidan.
Ingen känner till denna denna regel att man skall få poäng enligt original bokning, Ingen kan hjälpa mig ...

Trött är bara förnamnet ....

Såhär står det på hemsidan:

  • Points for cancelled flights: If you are involuntarily reaccommodated from SAS to another airline or other means of transport, you may request your points for your original flight itinerary. Please contact Member Service.
Point charts | SAS
 

palmen

Moderator
Såhär står det på hemsidan:

  • Points for cancelled flights: If you are involuntarily reaccommodated from SAS to another airline or other means of transport, you may request your points for your original flight itinerary. Please contact Member Service.
Point charts | SAS
Är det bara jag eller har de missat att skriva med att man har rätt till poäng enligt orginalrouting även om man bokas om till SAS? Som det står nu gäller det ju bara för ombokning till andra flygbolag. Eller räknas SAS som "other means of transport"?

Det är ju i vilket fall svart på vitt att man har rätt till poäng om man bokas om till annat bolag. Men man måste ju så klart faktiskt utföra den flygningen som man bokats om till och inte avboka biljetten.
 

HCas

Medlem
Jag har f.n. ett sådant här case: jag var tidigare i höstas bokad att flyga SEA-ORD-ARN. Biljetten bokad genom SAS (på hemsidan) men första benet förstås på United-metall. SAS ställde dock in flighten från Chicago och bokade om mig (i varje fall fick jag SMS om ombokning från SAS) med Icelandair.

Nu har jag varit i kontakt med EB-Retro för att få Original Routing Credit och fick då följande nekande svar:

"We regret to inform you that we are unable to credit points for your requested flight as the decision to rebook you toIcelandair non EuroBonus partner was made by United Airlines.

Points cannot be earned for flights operated by an airline that is not participating in the EuroBonus program."

Detta kan väl inte stämma? Även om det var UA som formellt skötte ombokningen blev jag ju enbart ombokad för att SAS ställde in sin flight. Jag har inte haft någon kontakt alls med United, även beskedet om ombokning kom via SAS.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag har f.n. ett sådant här case: jag var tidigare i höstas bokad att flyga SEA-ORD-ARN. Biljetten bokad genom SAS (på hemsidan) men första benet förstås på United-metall. SAS ställde dock in flighten från Chicago och bokade om mig (i varje fall fick jag SMS om ombokning från SAS) med Icelandair.

Nu har jag varit i kontakt med EB-Retro för att få Original Routing Credit och fick då följande nekande svar:

"We regret to inform you that we are unable to credit points for your requested flight as the decision to rebook you toIcelandair non EuroBonus partner was made by United Airlines.

Points cannot be earned for flights operated by an airline that is not participating in the EuroBonus program."

Detta kan väl inte stämma? Även om det var UA som formellt skötte ombokningen blev jag ju enbart ombokad för att SAS ställde in sin flight. Jag har inte haft någon kontakt alls med United, även beskedet om ombokning kom via SAS.
Självklart ska du ha poäng enl. ord. bokning. Inte du som valt att åka med Icelandair.
 

palmen

Moderator
Jag har f.n. ett sådant här case: jag var tidigare i höstas bokad att flyga SEA-ORD-ARN. Biljetten bokad genom SAS (på hemsidan) men första benet förstås på United-metall. SAS ställde dock in flighten från Chicago och bokade om mig (i varje fall fick jag SMS om ombokning från SAS) med Icelandair.

Nu har jag varit i kontakt med EB-Retro för att få Original Routing Credit och fick då följande nekande svar:

"We regret to inform you that we are unable to credit points for your requested flight as the decision to rebook you toIcelandair non EuroBonus partner was made by United Airlines.

Points cannot be earned for flights operated by an airline that is not participating in the EuroBonus program."

Detta kan väl inte stämma? Även om det var UA som formellt skötte ombokningen blev jag ju enbart ombokad för att SAS ställde in sin flight. Jag har inte haft någon kontakt alls med United, även beskedet om ombokning kom via SAS.
Håller helt med @Remington Steele här, på dom igen bara och förklara att SAS ställde in sin flight och att du därför bokats om. EB retro kommer med massa konstiga bortförklaringar bara
 
Toppen