Brandforce
Medlem
Tack, utmärkt svar. Jag tittade nyligen på biljetter till Berlin om ett halvår, och alternativen var frömst Go Light ełler Go Smart ( ), men SAS nya modell är extremt aggressivt prissatt för up-sell. Ex inbound:Jag tror att poängen var att priset i förhållande till intjäning var dåligt, så om priset går ner så blir ration bättre...
Men för att svara på din fråga: på intra-europa är intjäningen i Go samma som innan, med undantag för O-klass. Däremot har de förvirrat det hela genom att inte ta ut nya bokningsklasser till Go Light, så nu kan E både betyda Go Light och ge 100p eller Dyr-Go och ge 1000p...
Visa bifogad bild 82665
Poängtabeller | SAS (Min färgmarkering)
Go Light, 100 poäng (aka "skämtpoäng) = 1402kr
Go Smart, 500 poäng = 1523kr
Plus Pro, 1500 poäng = 2027kr
^ i det här alternativet så är Light hål i huvudet om man alls bryr sig om poäng, men även intjäningen på Go är generande låg för priset.
Ex outbound:
Go Light, 200 poäng = 1370kr
Go Smart, 750 poäng = 1490kr
Plus Smart, 2250 poäng = 1758kr
^ Bortsett från att K-klass i Light ger 200p (hur??), så är det helt orimligt att boka det jmf med Smart. Slutligen så är Plus då bara 250 kr till för tre ggr så många poäng.
Som EBG+ är ju Plus inte så intressant i Europa (i mina ögon). Så för den här resan bokade jag på poäng istället - 20k i Plus med Fly Premium på kampanj. Frågan är ju hur en semi-frequent flyer ska tjäna EuroBonus-poäng? Jämfört med att flyga med SAS så ger ju krimskrams, suspekta abonnemang/prenumerationer och hyrbilar solklart bäst utväxling...