Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Precis fått min första 125poäng på sas flygningen inom Europa, visst känns det dåligt samtidigt så är det ju precis vad jag fick senaste Lufthansaflygningen så nu är ju ambitionen att flyga SAS ännu högre ;)

Jag hade en bokning med utresa 28/11 och hemresa 2/12. Resan bokades i augusti och ska därför berättiga till intjäning enligt gammal tabell. Jag ser dock att för flighterna den 2/12 har jag fått enligt nya tabellen.

Vid kontakt med kundtjänst (retro-reg) så gick jag informationen om att dom är medvetna om problemet som ska korrigera sig själv (inom 14 dagar).

Åkte på det nu också, underbara 375 poäng för CPH-HKG :) får väl vänta 2v och höra av sig annars, för min del är det ju inga problem men trist för dem som är nära gränsen för högre status.

Blev nu krediterad de återstående poängen och de kom in som extrapoäng... Blir en vända till och klaga. Suck.

Hur är Lufthansa Business intra-Europe?
Jag skrev några rader om det här Med 4åring på tur - optimering av poänguttag | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Två kortare hopp med LH Business class (och Austrian på vägen tillbaka). Om man inte räds byte och därmed lite extra restid tycker jag det helt klar kan vara ett alternativ. Dock ger inte de lägsta biz-bokningsklasserna med Lufthansa så många poäng vid EB-kreditering. Ex. inom EU ger Z (1 250) och P (750).

Edit:
QUOTE="palmen, post: 762354, member: 1600"]Titta vad Lufthansa-gruppen tar i business istället, deras priser startar från 3000 kronor och ofta kan du få SAS Plus till Tyskland/Schweiz för extra poäng.[/QUOTE]
Missade denna kommentar. Lyckas man få in sas plus på ett leg så ser det ju såklart annorlunda ut.

Last edited:
Enligt SAS hemsida:
"Poängförtjänsten kommer att justeras för särskilda bokningsklasser med avgångar fr.o.m. den 1 december 2018. Nivåkvalificerande flygningar och nivåbonus påverkas inte. Ändringen kommer att gälla för passagerare som bokar fr.o.m. den 1 oktober, med avgångar fr.o.m. den 1 december 2018."
(https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/)

Som jag ser det drabbar det SAS Go/Light resenärer som störst.
En enkelresa i USA/Asien från 3000/3750/4500p sjunker till 200/250p för SAS Go Light-resenärer och 1600(200)/2000(250)/2400(300)p för SAS Go.
Och en enkelresa i Norden och Europa från 250/500p kan sjunkas till minst 100p beroende på din bokningsklass.

Toppen