Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Jag har för mig att man får samma försäkringsvillkor på lånebilen från VW som man har på sin egen bil? Så har det nog varit de gånger jag lämnat in min.

I både Norwegians och Motormännens försäkring står det att hyrbilen måste vara helförsäkrad för att försäkringen ska gälla. Innebär det att man måste ta försäkringen från t.ex Avis på 205kr per dag? Eller hur menas?

Motormännen uppmuntrar till att man förvärrar småskador...

Vi går inte in och ersätter kostnader som är lägre än självrisken eftersom hyrbilsföretagets försäkring med självrisk då inte aktiveras.

Om olyckan är framme

Dåren på kundtjänst hänvisade till vad som står på hemsidan, inte villkoren.
Jag skickade en screendump från villkoren, inväntar svar.

Dåren på kundtjänst hänvisade till vad som står på hemsidan, inte villkoren.
Jag skickade en screendump från villkoren, inväntar svar.
Jag hade lagt ner - det enda du kan åstadkomma är en försämring av villkoren. Så som allt ser ut just nu så finns det inte en chans i h-vete att de skulle komma undan ifall något händer och man vill använda deras försäkring.

I både Norwegians och Motormännens försäkring står det att hyrbilen måste vara helförsäkrad för att försäkringen ska gälla. Innebär det att man måste ta försäkringen från t.ex Avis på 205kr per dag? Eller hur menas?

Det betyder att du måste ha helförsäkring (dvs inte enbart trafik och kasko), normalt innebär detta en utökning till att även omfatta vagnskada.

Avis försäkring är t.ex.: "Kompletta skyddspaketet (alla försäkringar nedan: SCDW, STP, SPAI, LI och RSN) - 210 kr per dag" (210 var det, inte 205 kr).

Det är ju bara att läsa innantill: SCDW, STP, SPAI är inte försäkringar utan olika sorters självriskreducering
som förutsätter att du redan har en försäkring.

Om du har självriskreducering på annat sätt, vilket tråden handlar om, behöver du naturligtvis inte de där.

(SPAI) är ju som det står en "Personlig olycksfallsförsäkring" - Super Personal Accident Insurance

(RSN) är en form av drulleförsäkring: för den som brukar glömma att tanka, låsa in nycklarna i bilen osv.
"Utökad vägassistans" - Roadside Saftey Net

Last edited:
Toppen