Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Jag var på VW imorse och lämnade in min bil och fick en lånebil. Jag förklarade att jag har en extern försäkring med självrisk eliminering när de ville sälja på mig deras självriskhalvering.
Han som jobbade gick och frågade en kollega om detta gällde men kollegan hävdade att det inte gäller.
Jag köpte till deras för 200kr (vilket ger en självrisk på 1500 istället för 3000 kr).
Nu i efterhand känner jag mig blåst. VW lånebil borde gå under samma princip som hyrbil? Jag har Insurance4carhire försäkring.

Det är ju svårt att lita på Säljaren i detta läge, dels vet de sällan/aldrig exakt vad du har för försäkring och hur den fungerar - de vet däremot exakt hur mycket pengar och bonus de själva får för att sälja på extraförsäkringen! De har alltså alla incitament i hela världen att tala om för dig det du behöver höra för att tacka ja, det är en försäljningssituation och inte en rådgivningssituation. Min känsla är att du, som så många av oss andra, nog blivit blåst den här gången. Var glad att det inte var ett högre belopp än 200kr.

Last edited:
Jag var på VW imorse och lämnade in min bil och fick en lånebil. Jag förklarade att jag har en extern försäkring med självrisk eliminering när de ville sälja på mig deras självriskhalvering.
Han som jobbade gick och frågade en kollega om detta gällde men kollegan hävdade att det inte gäller.
Jag köpte till deras för 200kr (vilket ger en självrisk på 1500 istället för 3000 kr).
Nu i efterhand känner jag mig blåst. VW lånebil borde gå under samma princip som hyrbil? Jag har Insurance4carhire försäkring.

Den täcker iallafall inte bilpool, så alla former av bilhyra/lån jämställs inte. Just lånebil vet jag inte hur det räknas

Försäkringen gäller för ersättningsfordon (som I4CH valt att kalla det). Se punkt 8 i listan över undantag som finns på sida 19 i den svenska versionen av villkoren.

Varför bryr man sig ens om vi pratar en reducering på 1500kr? Det är så pass lite pengar att jag personligen hade tackat nej oavsett vad tillägget kostat och om min extraförsäkring inte hade täckt det.

Mailade I4CH och fick svar direkt.

"They are correct, as I am afraid our insurance will only cover excess for courtesy cars within the UK."

Mailade I4CH och fick svar direkt.

"They are correct, as I am afraid our insurance will only cover excess for courtesy cars within the UK."
Jag vet inte vilken försäkring du har, men jag har den som täcker allt, inkl USA och där framgår
När Du får ett Ersättningsfordon, när Din egen bil får service eller repareras på grund av en Sakskada, kommer Vi att betala Dig kostnaden av de reparationer eller den Självrisk som rör Ersättningsfordonet som Du ansvarar för, med upp till 68 000 SEK per skada och maximalt 68 000 SEK per Försäkringsperiod. Det maximala antalet dagar under varje låneperiod får inte överstiga 60 dagar i rad.

så jag vet inte riktigt hur de kan säga att det inte täcks utanför UK. Jag anser att det är glasklart och det står i försäkringsvillkoren.

Toppen