Apple Pay

Bankiren skrev:Japp. På ett ICA fick jag till och med något meddelande i stil med ”Kortet accepteras inte här”. Kontaktlös funkade däremot.Det här är katastrofalt skött av AmEx.Klicka för att utvidga...

Exakt detta fick jag på ICA Mall of Scandinavia. Förstår inte ens hur man kan gå ut med detta så stort som det gjort när det verkligen inte fungerar som tänkt.

Använde Nordea ett tag när de kom med Apple Pay och det fungera precis överallt där NFC och VISA accepterades. Kan inte förstå hur det kan bli fel med Apple Pay och AmEx på ställen som tar AmEx med NFC...

Well, det här löser man själv väldigt enkelt - ta bort kortet från Apple Pay så slipper ni lida av att AmEx+Apple Pay inte fungerar överallt. Väldigt enkelt.

Fast han har helt rätt. Om man anser att det är ett stort problem att en nylanserad funktion inte funkar överallt, och anser att det hade varit bättre om den inte hade lanserats alls innan det fanns bättre täckning, så kan man med enkelhet åstakomma samma resultat genom att helt enkelt vänta ett tag innan man börjar använda den. Om ett år eller så lär alla (de flesta) terminaler vara uppdaterade, nya kortinlösenavtal tecknade, och Apple Pay säkert fungera åtminstone på samma ställen som tar Amex NFC.

Jane Insane skrev:Fast han har helt rätt. Om man anser att det är ett stort problem att en nylanserad funktion inte funkar överallt, och anser att det hade varit bättre om den inte hade lanserats alls innan det fanns bättre täckning, så kan man med enkelhet åstakomma samma resultat genom att helt enkelt vänta ett tag innan man börjar använda den. Om ett år eller så lär alla (de flesta) terminaler vara uppdaterade, nya kortinlösenavtal tecknade, och Apple Pay säkert fungera åtminstone på samma ställen som tar Amex NFC.Klicka för att utvidga...

Tjänsten funkar ju knappt i Sverige. Man måste vara väldigt lojal till American Express om man försvarar detta.

Som någon skrev: Apple vill inte ens erkänna att American Express har infört Apple Pay.

Bankiren skrev:Tjänsten funkar ju knappt i Sverige. Man måste vara väldigt lojal till American Express om man försvarar detta.Som någon skrev: Apple vill inte ens erkänna att American Express har infört Apple Pay.Klicka för att utvidga...

Situationen är ju exakt densamma som när Apple Pay släpptes med Rikskortet, då funkade det inte heller på många ställen till att börja med. Nu, ett år senare ungefär, funkar det nästan överallt (där Rikskortet tas överhuvudtaget). Poängen är att om man vill vänta till det funkar överallt, så är det bara att vänta. Vill man testa sig fram, och misslyckas på många ställen, så väljer man det själv.

Bankiren skrev:Tjänsten funkar ju knappt i Sverige. Man måste vara väldigt lojal till American Express om man försvarar detta.Klicka för att utvidga...

En sak till som gör att jag tycker det är bättre att tjänsten släpps nu, trots att det inte fungerar överallt i Sverige ännu: det kanske fungerar mycket bättre i andra länder där Apple Pay och NFC har fått mycket större genomslag än i Sverige (jag har inte haft möjlighet att testa ännu). Om jag kan klara mig med ett kort mindre i plånboken när jag är ute och reser, så är det en fördel även om jag fortfarande måste ha med mitt vanliga kort här hemma.

Jag måste säga att jag gillar att man får alerts i telefonen när dragningar sker på amex kortet, nu kunde jag se att de drog fel belopp och kunde hugga tillbaka direkt

jumbooze skrev:Jag måste säga att jag gillar att man får alerts i telefonen när dragningar sker på amex kortet, nu kunde jag se att de drog fel belopp och kunde hugga tillbaka direktKlicka för att utvidga...
Är det Apple Pay som ser till att man får det?

jumbooze skrev:Jag måste säga att jag gillar att man får alerts i telefonen när dragningar sker på amex kortet, nu kunde jag se att de drog fel belopp och kunde hugga tillbaka direktKlicka för att utvidga...

Instämmer! Den är blixtsnabb, kommer upp i samma ögonblick som transaktionen sker. Handlar jag på nätet upplever jag ofta att notisen i mobilen kommer upp innan transaktionen ens visar sig som klar (på hemsidan).

agehall skrev:Ok. Jag har faktist trot de kom från AmEx-appen. Då har man lärt sig något nytt idag!Klicka för att utvidga...

Jag har Nordea och därmed alla mina kort i Wallet. Väldigt tryggt, eftersom jag då får notis för samtliga köp. Vet på sekunden om mitt kort blivit skimmat (när det väl används) - en av mig mycket uppskattad funktion!

En annan fördel är när du genomför köp utomlands. Medan det dröjer flera dagar för transaktionerna att bokföras (och man aldrig ens ser det reserverade beloppet), så ser man nu transaktionerna direkt angiven i den utländska valutan.

agehall skrev:Ok. Jag har faktist trot de kom från AmEx-appen. Då har man lärt sig något nytt idag!Klicka för att utvidga...

Notificationen kommer förvisso från wallet (jag har amexappen), men däremot får jag inte notifieringar för mitt vanliga brittiska bankkort (har inte deras bankapp), så kanske ändå appen har en inverkan på wallet?

Om man klickar på notificationen så förs man till wallet, men där finns också en knapp som går till amex-appen så viss synk finns nog dem emellan.

Klart bästa med alltihop. Betala med telefonen ligger inte i min natur men notifieringen är briljant!

jumbooze skrev:Jag måste säga att jag gillar att man får alerts i telefonen när dragningar sker på amex kortetKlicka för att utvidga...
Har läst till slutet i tråden men fattar ändå inte helt. Kan man få notifieringar på alla "köp" med/mot kortet, dvs även sådana där Apple Pay inte är inblandad? Om ja, hur gör man för att få det? Är egentligen inte intresserad av Apple Pay men kan "aktivera" det om det är vad som krävs.

Delayed skrev:Har läst till slutet i tråden men fattar ändå inte helt. Kan man få notifieringar på alla "köp" med/mot kortet, dvs även sådana där Apple Pay inte är inblandad? Om ja, hur gör man för att få det? Är egentligen inte intresserad av Apple Pay men kan "aktivera" det om det är vad som krävs.Klicka för att utvidga...

Igår fungerade inte kontaktlös på Starbucks, och min flickvän använde mitt kort genom vanligt chip. Fick en notifiering om köpet innan hon återvänt med kortet, som såg typ exakt likadan ut som den för Apple Pay i luren. Så tror amex-appen gör myckrt av jobbet

Edit: kortet är American express Gold utgiven I UK. Har inte ändrat några inställningar. Kanske ännu ett bevis på nordiska amex tekniska slöhet.

Niclas.J skrev:Jag har Nordea och därmed alla mina kort i Wallet. Väldigt tryggt, eftersom jag då får notis för samtliga köp. Vet på sekunden om mitt kort blivit skimmat (när det väl används) - en av mig mycket uppskattad funktion!Klicka för att utvidga...
Nej, det vet du inte.

Anledningen att jag vet att så inte är fallet är att jag klippte mitt AmEx igår efter ett samtal med deras fraudavdelning. De hade upptäckt att någon försökt använda kortet och skickade mail+SMS för att få kontakt med mig. Denna transaktion kom aldrig som notifiering.

Däremot är det trevligt att få notifieringar av andra anledningar.

Back