Senaste nytt

Sätta ihop kombinera poäng + betalresa till en?

Förstår att det är lite knepigt för dem att sätta ihop resorna men trodde att kanske 4 timmar skulle räcka för att ta sig mellan terminalerna.
4 timmar räcker utan problem på ORD om allt går som det ska.

Men med lite försening på inkommande flyg så kan det snabbt gå åt skogen. Och på separata biljetter har du då inget skydd från flygbolaget, utan får boka nya biljetter och försöka ta det med försäkringsbolag istället.

En rejäl snöstorm i Chicago händer ju då och då, och då blir det kaos...

Jag åker relativt på separata biljetter, också till USA. Jag gillar leva farligt ;), så 90min Domestic-International, och 120min International-Domestic har jag gjort. Fullt medveten om riskerna, och åker enbart med handbagage.

Skulle dock aldrig göra det med bagage eller om jag reser med andra.

Tusen tack för snabba svar! Förstår att det är lite knepigt för dem att sätta ihop resorna men trodde att kanske 4 timmar skulle räcka för att ta sig mellan terminalerna. Om jag kollar på flighter med transfer i ORD kan det ju vara ned till 1,5 och de måste ju också förtulla sitt bagage och lägga tillbaka det.
Då får jag googla på hotell ORD för en natt i varje riktning. Men när jag kommer från Miami till Chicago är det ju ingen förtullning? Då borde ju allt bagage kunna gå hela vägen?
4 timmar räcker som sagt gott och väl om det är på samma biljett alltihopa.
Problemet i ert fall är att ni måste göra immigration i USA, hämta era väskor och sedan ta er till incheckningen för United. Är ni inte i tid när United stänger incheckningen finns det stor risk att ni måste köpa nya biljetter vilket kan bli väldigt dyrt en dag i förväg, dessutom kan det vara smockfullt på planen i och med att ni inte är ensamma om att vilja åka då.

Ni får se över ert försäkringsskydd, men som andra redan tipsat, minst en natt bör ni ha i Chicago. SAS flighten ankommer väl dessutom sent på kvällen och blir det något strul med den har ni inga andra möjligheter att komma över Atlanten samma dag utan får åka dagen efter på något sätt, då gäller det att ni har marginal för detta också. Nu målar jag upp mardrömsscenariot här, men det är fullt möjligt att det inträffar även om riskerna för det är små.

Du har ingen rätt att få skicka bagaget Miami-Chicago-Stockholm på separata biljetter, även om det går att göra. Finns risk att de vägrar och du får hämta ut det i Chicago och checka in på nytt med SAS. Åter igen skulle jag ta till ordentligt med tid, åker ni på förmiddagen från Miami bör det vara OK förutsatt att det inte är väderkaos vilket det kan vara och då vill ni nog ha en natt i Chicago som för övrigt är en trevlig stad.

Jag gör så här:
Till Florida - boka ett flyg som passar, ca 3-4 tim, efter ankomst med SAS till ORD/NYC. Missar man det flyget är det inte hela världen, då kanske man blir påtvingad en övernattning (som många här verkar rekommendera som första alternativ) och får köpa ett nytt flyg, kan bli dyrt, men oftast inte så farligt. Om inget strular så har du sparat pengar, plus får en extra dag/natt på din destination.
Däremot så vill man inte missa hemresan med SAS, så här krävs det marginal när man lämnar Florida.

Ska man med en kryssning så gäller det såklart att ha helt andra marginaler...

Jag gör så här:
Till Florida - boka ett flyg som passar, ca 3-4 tim, efter ankomst med SAS till ORD/NYC. Missar man det flyget är det inte hela världen, då kanske man blir påtvingad en övernattning (som många här verkar rekommendera som första alternativ) och får köpa ett nytt flyg, kan bli dyrt, men oftast inte så farligt. Om inget strular så har du sparat pengar, plus får en extra dag/natt på din destination.
Däremot så vill man inte missa hemresan med SAS, så här krävs det marginal när man lämnar Florida.

Ska man med en kryssning så gäller det såklart att ha helt andra marginaler...

I vanliga fall (annan tid på året, åker själv) skulle jag nog resonera så här under förutsättning att det inte fanns något med tight deadline, som t.ex. en kryssning som du nämner.
Eftersom resan ska gå kring jul så lär dock många flighter redan vara fullbokade, så det kanske inte är fullt lika enkelt att fixa denna bokning på plats, och framförallt som barnfamilj så är det nog inte så kul att behöva hantera detta.

En kreativ lösning är ju att boka flyget till Florida samma dag (gärna det sista flyget på dagen för att ha goda marginaler - kommer man fram tidigare och det skulle råka finnas plats på ett tidigare flyg (återigen, kanske inte så sannolikt pga jul) så brukar det ofta gå bra att få åka med en tidigare flight i USA). Sen så bokar man även en flexibel biljett ner till Florida dagen efter som en "försäkring". Denna avbokar man sen när man har landat i USA och vet att man hinner med sin första flight. Dessa biljetter kommer givetvis att vara rätt så dyra, men om man blir tillräckligt sen för att missa första flighten (och om det inte är snöstorm som ställer till det) så borde det gå ungefär jämnt upp med den EU-kompensation man isf får från SAS för förseningen.

Tackar för alla svar. Har inga tider att passa i Miami mer än att vi vill ha soltimmar :)
Kan tillägga att jag hittat att om man flyger med United eller AA och inte har checkat in på sin domestic flight ska det finnas möjlighet att göra detta i recheck area innan arrival. Vilket borde underlättar något även om det är självklart är mycket folk.

"Travelers who are not checked all the way through to their final destination and who have a connecting flight with either United Airlines or American Airlines can re-check their luggage with an airline employee immediately after clearing the CBP Processing Area to avoid carrying their luggage to the domestic terminals."

https://www.flychicago.com/SiteCollectionDocuments/O'Hare/MyFlight/TransferGuide.pdf

Tror nog att det blir Hilton dag ett samt dag före hemresa för säkerhets skull dock, eventuellt första flyget på morgonen och bättre biljetter på hemresan. Har även kollat med trygghansa och vi har tydligen en försäkring som gäller vid missat flyg p ga oväder eller dylikt.

Tackar för alla svar. Har inga tider att passa i Miami mer än att vi vill ha soltimmar :)
Kan tillägga att jag hittat att om man flyger med United eller AA och inte har checkat in på sin domestic flight ska det finnas möjlighet att göra detta i recheck area innan arrival. Vilket borde underlättar något även om det är självklart är mycket folk.

"Travelers who are not checked all the way through to their final destination and who have a connecting flight with either United Airlines or American Airlines can re-check their luggage with an airline employee immediately after clearing the CBP Processing Area to avoid carrying their luggage to the domestic terminals."

https://www.flychicago.com/SiteCollectionDocuments/O'Hare/MyFlight/TransferGuide.pdf

Tror nog att det blir Hilton dag ett samt dag före hemresa för säkerhets skull dock, eventuellt första flyget på morgonen och bättre biljetter på hemresan. Har även kollat med trygghansa och vi har tydligen en försäkring som gäller vid missat flyg p ga oväder eller dylikt.

Köper du separata biljetter ÄR det ingen connecting flight utan du har två helt fristående biljetter. Du måste ut från utrikes-terminalen, åka Air-train till ny terminal och checka in i United-disken igen. Och givetvis ny security etc.
Kan ta allt från nån till X antal timmar..

Är helt inne på det som @Kimmen00 skriver, du har inte en connecting flight då det är två separata resor. Connecting flight är om du har en till flight i samma bokning och ditt bagage inte är checkat dit.

Eftersom resan ska gå kring jul så lär dock många flighter redan vara fullbokade, så det kanske inte är fullt lika enkelt att fixa denna bokning på plats, och framförallt som barnfamilj så är det nog inte så kul att behöva hantera detta.

Den tiden på året vi pratar om kommer troligen allt vara översålt. Räkna med att betala fullpris Y eller F för att komma vidare om man missar sin ursprungliga bokning.

Visst kan man chansa på att det går, men om man behöver ställa frågan här, så är det ett bra tecken på att man bör ta det säkra före det osäkra.

Den tiden på året vi pratar om kommer troligen allt vara översålt. Räkna med att betala fullpris Y eller F för att komma vidare om man missar sin ursprungliga bokning.

Visst kan man chansa på att det går, men om man behöver ställa frågan här, så är det ett bra tecken på att man bör ta det säkra före det osäkra.

öhh, jag trodde dessa forum var till för att ställa frågor...det är lite i sakens natur med ett forum :) :)
Erhåller hellre svar på någon som rest på öppna biljetter, eller har input att ge.

Toppen