Senaste nytt

Ombokad bonusresa med EuroBonus där flighter togs bort som skulle vara kvar

1) F-bokas och vi förklarar att den absolut inte får försvinna, inga problem säger de och lovar att hemresan går att skarva på med voucherns applicering, hör av dig innan torsdag kl 17!

Här skulle de sagt du måste boka returen direkt för att bli garanterad att inga flyg försvinner, det gjorde de inte trots att jag flera gånger tryckte på hur viktigt det var med att utresan inte fick bli ändrad då svärfar måste åka med kort varsel.

2) Ringer in de hittar då hemresa, säger att den resa du har kan du glömma, de lyckas få fram ett flyg dagen innan alternativt 2 veckor bort vilket inte går, de säger efter de bokat om att det blir C (jag hörde hela tiden Att det söktes efter F) men agenten tog C på eget bevåg och förklarade att ”så” blir det ungefär.

Svärfar är väldigt stressad och jag känner då att jag måste ta vad som helst, inte läge att tjafsa om F när de säger att den ändå inte finns och enda vi kan ta är C som går dagen innan(som de redan lagt upp) vilket är väldigt tätt inpå når man ska åka bort 9 veckor och inte hunnit packa klart allting.

De bokar om skriver fel namn på biljetten, trots att jag säger namnet två gånger och att jag ber de kolla på tidigare bokning. Man tar väldigt lång tid på sig dessutom.

3) Ringer då in igen och då säger de att boka om allting för annars kan vi inte byta namnet och bokar vi om ser vi att biljetten inte finns kvar som ni har, så de lägger skulden på oss och pressar oss att göra en ändring som skulle Göra svärfar utan resa.

Då säger jag att nu får det vara nog, detta får en chef fixa imorgon, det är inte vi som gjort fel.

4) Det rings in dagen efter och de ändrar namnet och behåller avgången med samma flygklass dvs C.

Så jag tycker skuldfrågan är extremt enkel att reda ut.

5) Flyget till ARN är så sent att svärfar får vänta 4 timmar på Arlanda och sedan 7 timmar i FRA för att då efter LH:s ombokning få åka med LATAM 7 timmar efter ord. avgång. Svärfar landar nästan 4 timmar sent.

Det varh en biljett i F och tvingades åka i C eftersom de inte kunde lösa det, jag bokade inte om något - jag skulle bara lägga till hemresan som de förklarade att den inte skulle beröra utresan och att vouchern skulle gå att använda.

Det är de själva som skapat problemet, så per definition har deras felaktiga info gjort att det blir C istället för F.

Jag lider med dig, och förstår att misstaget begåtts på SAS sida. Dock, för att ge dig rimliga förväntningar över vad som kan hända nu:
* SAS kan inte trolla fram tillgänglighet i first (O) på annat flygbolag. Är den borta så är den.
* 75% vid downgrade är typ när du har en biljett i en klass men måste resa i annan. I detta fall har ombokningen genererat en ny biljett, i business istället för first. Alltså har du inte blivit nedgraderad. Dessutom antar jag att du betalat poängsumman för rätt klass. Kan du kolla det?

Jag tror att du i bästa fall kan få några tröstpoäng som goodwill, men att få plats i F eller några 75% ser jag inte någon möjlighet till. Även om det var de som schabblade till det.

Mina två ören.

Det varh en biljett i F och tvingades åka i C eftersom de inte kunde lösa det, jag bokade inte om något - jag skulle bara lägga till hemresan som de förklarade att den inte skulle beröra utresan och att vouchern skulle gå att använda.

Det är de själva som skapat problemet, så per definition har deras felaktiga info gjort att det blir C istället för F.
Men att lägga till en hemresa är en ombokning av biljetten.

Som många påtalat så skulle du avbrutit direkt när de säger att du inte kunde lägga till en hemresa då det är fullt möjligt. En agent som kan sitt jobb hade klarat det utan problem. Nu förstår jag inte stressen i detta och varför du inte la på och ringde upp igen, ändring gick ju att göra dagen efter och fortfarande hinna med flyget.
SAS verkar definitivt delvis ha skuld i detta, men det är även bra att ställa sig frågan själv vad man kunde gjort bättre.

Att svärfar sen blir 4h försenad är det bara claima från SAS (då jag antar det var SAS till Arlanda som orsakade detta), det ska vara 600€ kompensation om det inte var extraordinärt.

Så hur menar du att jag ska göra?

”Hoppas” att de löser det dagen efter?

Det är lätt för dig att säga som inte skulle åka bort en längre tid och 36H innan avresa får veta att du måste åka dagen innan annars blir det inget.

Detta var ingen resa med månaders marginal, vilket du målar upp det som. Detta var i sista minuten där ditresan var det enda viktiga och hemresan sett ur ett datumperspektiv inte lika viktigt.

Ska jag misstro alla besked jag får av sas?

Ska jag öppna en tråd här kl 18:47 när de stänger kl 19 och hoppas ni vet svaret?

Du kanske själv förstår att man inte gamblar med en sådan sak .

Jag förklarar bara att det varit otroligt stressiga dygn och många timmars samtal för att lösa deras fel, vilket det varit vid exakt alla tillfällen.

Men att lägga till en hemresa är en ombokning av biljetten.

Som många påtalat så skulle du avbrutit direkt när de säger att du inte kunde lägga till en hemresa då det är fullt möjligt. En agent som kan sitt jobb hade klarat det utan problem. Nu förstår jag inte stressen i detta och varför du inte la på och ringde upp igen, ändring gick ju att göra dagen efter och fortfarande hinna med flyget.
SAS verkar definitivt delvis ha skuld i detta, men det är även bra att ställa sig frågan själv vad man kunde gjort bättre.

Att svärfar sen blir 4h försenad är det bara claima från SAS (då jag antar det var SAS till Arlanda som orsakade detta), det ska vara 600€ kompensation om det inte var extraordinärt.

Så hur menar du att jag ska göra?

”Hoppas” att de löser det dagen efter?

Det är lätt för dig att säga som inte skulle åka bort en längre tid och 36H innan avresa får veta att du måste åka dagen innan annars blir det inget.

Detta var ingen resa med månaders marginal, vilket du målar upp det som. Detta var i sista minuten där ditresan var det enda viktiga och hemresan sett ur ett datumperspektiv inte lika viktigt.

Ska jag misstro alla besked jag får av sas?

Ska jag öppna en tråd här kl 18:47 när de stänger kl 19 och hoppas ni vet svaret?

Du kanske själv förstår att man inte gamblar med en sådan sak .

Jag förklarar bara att det varit otroligt stressiga dygn och många timmars samtal för att lösa deras fel, vilket det varit vid exakt alla tillfällen.
Det han menar är att du ska lägga på och ringa upp igen. Som nämnt tidigare i tråden är det olika kvalite på agenterna, märkliga saker händer tyvärr.

Jag har följt denna tråd under helgen. Jag måste erkänna att det tog väldigt lång tid innan jag överhuvudtaget förstod vad som hade hänt. Men nu uppfattar jag att trådskaparen var under tidspress/i stressat läget, och under denna tidspress sker ett misstag från SAS agenterna.

Jag satt och gjorde en liknande grej för några veckor sedan där jag bokade en Air Canada flight en dag fel, ett misstag som sen kostade mig €250. I det fallet var det rent klanteri från mitt håll, och den mycket kompetenta Swiss-agenten i Basel läste upp vad vi hade bokat, och jag lyssnade med knappt 1/4 örat så det var 100% mitt eget fel.

Ibland får vi komma ihåg några saker:
1. Vill man ha hjälp eller feedback, beskriver gärna alla detaljer på ett förståeligt sätt
2. När man ger hjälp eller feedback, utgå inte alltid från att alla har samma kunskap och erfarenhet

Som sagt lite svårt när man 18:47 får veta att detta finns inget annat finns inom närmsta veckorna...

Då hade lika gärna de biljetterna den handläggaren såg också kunnat vara borta ....

Som sagt lite svårt när man 18:47 får veta att detta finns inget annat finns inom närmsta veckorna...

Då hade lika gärna de biljetterna den handläggaren såg också kunnat vara borta ....
Jag förstår dig, Tallin stänger dock 17. Var du i kontakt med vanliga kundtjänsten? Dessa stänger 19 och ska inte hantera voucher. Det kan förklara vad allt beror på. Vilket nummer ringde du?

Som jag sa tidigare det var inget stressat läge, utresa bokades 1 vecka innan. Vi skulle bara ringa in och bekräfta när han ville åka hem och det var väldigt flexibelt så därför oroade vi oss inte över ser eftersom de väldigt tydligt sa att vi skulle bara höra av oss innan torsdag kl 17 så skulle hemresan bokas och vouchern användas, de rekommenderade självs att vi tog denna F-biljett eftersom den annars lätt kunde försvinna om vi väntade fler dagar.

Så ja man känner sig väldigt förd bakom ljuset och ännu mer när jag ringt in och felanmält 7 gånger under en vecka och frågat varför man inte kan åka med Avianca Brazil som var den bästa connection vi kunde få, de sa då att de kikat många månader och inte hittat något.

När jag då av en slump kikade sträckan precis några dagar innan vilket även agenterna fick söka på fanns det platser och lika så perioder där de sa att de absolut inte fanns något och att Avianca Brazil de hade inget samarbete.

Jag stod på mig hänvisade till hemsidan där de skriver glatt om det samarbetet och inte ens chefen som ringde upp hade ens kollat upp detta men gav en generell förklaring som i och för sig var rätt men aldrig förklarade om det ens existerade biljetter mellan sträcka X och Y.

Jag har följt denna tråd under helgen. Jag måste erkänna att det tog väldigt lång tid innan jag överhuvudtaget förstod vad som hade hänt. Men nu uppfattar jag att trådskaparen var under tidspress/i stressat läget, och under denna tidspress sker ett misstag från SAS agenterna.

Jag satt och gjorde en liknande grej för några veckor sedan där jag bokade en Air Canada flight en dag fel, ett misstag som sen kostade mig €250. I det fallet var det rent klanteri från mitt håll, och den mycket kompetenta Swiss-agenten i Basel läste upp vad vi hade bokat, och jag lyssnade med knappt 1/4 örat så det var 100% mitt eget fel.

Ibland får vi komma ihåg några saker:
1. Vill man ha hjälp eller feedback, beskriver gärna alla detaljer på ett förståeligt sätt
2. När man ger hjälp eller feedback, utgå inte alltid från att alla har samma kunskap och erfarenhet

Jag förstår dig, Tallin stänger dock 17. Var du i kontakt med vanliga kundtjänsten? Dessa stänger 19 och ska inte hantera voucher. Det kan förklara vad allt beror på. Vilket nummer ringde du?

Det nya numret som man får inloggade i sas award för det var en sådan bokning det gällde dvs ingen SK resa.

Toppen