Senaste nytt

Ombokad bonusresa med EuroBonus där flighter togs bort som skulle vara kvar

För det första, använd gärna multicitat.

De upplyste inte om att jag skulle bli utan F, de sa att de skulle fixa samma men fixade C...
Men när du ringde in sa de ju att utresan skulle ryka. Det borde ha varit en ganska stor hint om att du borde avbryta alla ändringar och dubbelkolla.

Att de inte kan sitt jobb är inte mitt problem, jag ska inte veta alla regler. Gör de fel ska de ersätta för de, punkt slut.
Här har vi problemet - du vill inte ta eget ansvar. Hade du läst på lite innan, eller avbrutit ombokningen när de började säga något annat än de sagt först så hade detta inte inträffat. Du hade även kunnat ställa kontrollfrågor här innan.

Så vad är det orimliga med att de betalar 75 % av kostnaden för en enkelresa i F?
Att du begärde ombokningen och det nya priset bör även det vara för C istället för F, så det finns inget att ersätta dig för.

Jag begärde ingen ombokning och kunde inte vänta då resan var med väldigt kort varsel.

Ni verkar gilla att lägga skulden på
Jag förstår inte vad som hänt eller hur det gått till.

Om ni var tvungna att få iväg familjemedlemmen snabbt är det tur att det fanns plats i C!

Har du haft en enkel utresa bokad och när du skulle lägga till en retur råkade Tallin boka av utresan?

De sa att det inte går att lägga in den tillsammans med returen och att de inte har något annat väl än att dim

Jag begärde ingen ombokning och kunde inte vänta då resan var med väldigt kort varsel.
När du ringde in för att lägga till en retur så gör du i praktiken en ombokning. Vid en ombokning kan det hända att mänskliga faktorn slår till och gör fel, hade du velat vara helt säker så kunde du bokat en enkelresa hem, då hade de inte behövt röra utresan.
Att det sedan inte stämmer och att man ska kunna lägga till en hemresa på en enkel är en annan sak, men för att förstå vad agenten kan ha menat så behöver du nog delge mer information om rutt etc.

Ni verkar gilla att lägga skulden på

De sa att det inte går att lägga in den tillsammans med returen och att de inte har något annat väl än att dim
Det saknas lite ord...

Jag gillar inte att lägga skulden på någon annan då jag inte vet vad som hänt. På vad du berättar låter det som agenten i Tallin har gjort fel. Dock får man ibland ta eget ansvar och inse sin egen skuld i vissa lägen. Det kanske var så att du bad om något fel som ledde till ett annat fel etc.

Har man väldigt specifika krav på vad man vill uppleva eller hur man vill resa så måste man också ställa väldigt specifika krav på Tallin.

Jag är nybörjare inom att boka bonusresor, men det här var något jag märkte direkt redan när jag bara var lite påläst.

Tycker inte man ska peka finger åt något håll det första man gör, och det gäller varken mot SAS Tallinn eller TS. Enkelt att förstå att TS är upprörd om han upplever att något blivit galet fel.
Tror det enda rätta här är att kontakta SAS igen och försöka ha en dialog. Vara förberedd på att ingenting kommer ut ur det, men åtminstone förklara situationen och se vad SAS svarar tillbaka.

Jag lider med dig, och förstår att misstaget begåtts på SAS sida. Dock, för att ge dig rimliga förväntningar över vad som kan hända nu:
* SAS kan inte trolla fram tillgänglighet i first (O) på annat flygbolag. Är den borta så är den.
* 75% vid downgrade är typ när du har en biljett i en klass men måste resa i annan. I detta fall har ombokningen genererat en ny biljett, i business istället för first. Alltså har du inte blivit nedgraderad. Dessutom antar jag att du betalat poängsumman för rätt klass. Kan du kolla det?

Jag tror att du i bästa fall kan få några tröstpoäng som goodwill, men att få plats i F eller några 75% ser jag inte någon möjlighet till. Även om det var de som schabblade till det.

Mina två ören.

Tolkar jag det hela rätt med följande scenario?

1. Du bokra en resa för en person, enkel i First
  2. Du gör en ombokning från enkelresa till tur och retur och vill lägga till returresan på utresan som du bokat som enkel
  3. SAS säger att det inte går att göra men erbjuder istället att boka allt i business istället (tur och retur) som du accepterar
  4. Visar sig att SAS då lagt in fel namn på biljetten som de då 1 dygn senare bokar om och lägger in rätt namn
  5. Du har nu en biljett tur och retur i business för en person
Så som jag ser det, om du enligt punkt 3 blivit upplyst om att det bokas om till business och du accepterar detta så har du inte blivit nedgraderad då du gått med på denna ombokning.
Det kan mycket möjligt vara så att SAS agenter haft helt fel och gjort felaktiga saker här.

Svårt med kompensation i vilket fall, du kan alltid höra av dig till SAS med dina synpunkter och be dom titta på detta. Några 75% återbetalning tror jag du kan glömma. I bästa fall får du kanske lite poäng som plåster på såren.

Vad har vi då lärt oss av denna historia?
Om SAS agenter påstår saker och vill göra saker man själv inte vill ska man ALLTID neka detta och behålla ordinarie bokning och rigna in igen och hoppas få en annan agent som kanske kan göra "rätt". Hjälper inte detta skulle jag konsultera folk på businessclass.se för att se vad de säger och om man har rätt i sitt resonemang eller om SAS i detta fall kanske hade helt rätt.
Man ska aldrig gå med på ändringar som man inte vill ha. Jag är personligen övertydlig med att de inte får röra flighter i First när jag gör någon annan ändring och ber alltid om att de ska skicka reservationen till mig innan de serverar så jag kan titta igenom den. Man får detta på mail inom någon minut.

Trist situation. :/

Jag är en egentligen en novis inom området, men de gånger jag ringt Tallinn för bokning/ombokning har agenten alltid erbjudit sig att skicka mail med komplett information om bokningen innan bokningen/ombokningen faktiskt genomförts. Eller ja, de har inte bara erbjudit sig, de har mer eller mindre sagt att "nu skickar jag ett mail, bekräfta att det är rätt om du vill att jag ska gå vidare med bokningen". Tråkigt att inte alla agenter har samma rutiner (eller följer rutinerna..?).

Trist situation. :/

Jag är en egentligen en novis inom området, men de gånger jag ringt Tallinn för bokning/ombokning har agenten alltid erbjudit sig att skicka mail med komplett information om bokningen innan bokningen/ombokningen faktiskt genomförts. Eller ja, de har inte bara erbjudit sig, de har mer eller mindre sagt att "nu skickar jag ett mail, bekräfta att det är rätt om du vill att jag ska gå vidare med bokningen". Tråkigt att inte alla agenter har samma rutiner (eller följer rutinerna..?).
Det här händer mig bara vid nybokning eller större ombokning, aldrig små förändringar. Noterat att alltid begära mail :)

Toppen